۰
تحليلي بر انتخابات در شهرستان خاش

دومینوی انتخابات در شهرستان خاش/ حضور حماسي مردم در انتخابات سبب رشد ظرفیت‌های نظام برای پیشرفت و توسعه کشور شد

وسیله انحصاری مشارکت مردم در سرنوشت خویش"حق رای"است و اگر دموکراسی را بعنوان یک پدیده تمدن ساز و موثر در رشد و توسعه جوامع بدانیم، بدون شک دروازه ورود به دموکراسی و مردم سالاری برگزاری انتخابات مبتنی بر آرای مردمی است كه همه مردم ايران و از جمله شهرستان خاش نيز در اين انتخابات حضوري پرشور و گسترده اي داشتند.
دومینوی انتخابات در شهرستان خاش/ حضور حماسي مردم در انتخابات سبب رشد ظرفیت‌های نظام برای پیشرفت و توسعه کشور شد
به گزارش تفتان ما، یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران،  ایجاد شوراهای اسلامی است که یکی از مظاهر دموکراسی و حاکمیت مردم به شمار می رود.
 
در شوراها مسائل مختلف و مشکلات شهر براساس الویت بندی نیاز سنجی و به روشنی و با بی غرضی و دیدی باز و انتقادی در فضای سالم و بدور از مرزبندی های اجتماعی مطرح و برای رفع آن راه حل هایی مناسب، جامع و سازنده  پیدا می شود و بالاخره روابط سالم و مردمی جایگزین بوروکراسی پیچیده و استبدادی می شود.
 
بزرگ مردان خاش و شیر زنان خاشی سرمایه های ارزشمند نظام مقدس اسلامی با شرکت حداکثری درانتخابات شورای اسلامی شهر و انتخابات ریاست جمهوری حماسه ای بزرگ آفریدند.
 
همچنين سربازان گم نام جمهوری اسلامی ایران به ندای رهبرشان لبیک گفته و باحفاظت از ارزشهای نظام اسلامی همچون ستونی محکم و استوار درمقابل مکر و حیله دشمنان اسلام و نظام ایستادند و با انتخاب خویش سند ماندگاری جمهوری اسلامی را تایید کردند.
 
خاش شهری کوچک و روبه رشد با جمعیتی نسبتا جوان است و انبوه اند جوانان این شهر از نبود کار و اشتغال  مناسب رنج  مي برند اما همه این جوانان بیکار به نداي رهبر معظم انقلاب اسلامي لبيك گفته و براي سربلندي نظام مقدس جمهوري اسلامي به پای صندوق های رای آمدند.
 
مردم خوب شهرستان خاش یکی از کهن ترین شهرهای استان سیستان و بلوچستان اما ساليان زيادي است كه از نداشتن آب آشامیدنی کافی و مناسب، عدم برنامه ريزي مناسب براي رونق صنعت گردشگري با توجه به پتانسيل بالقوه در اين شهرستان، عدم گازرساني به اين منطقه محروم و کمبود های بهداشتی، آموزشی، رفاهی و غیره بازهم پاي صندوق هاي راي آمدند و اين مشكلات نتوانست مانع خلق حماسه باشکوه انتخابات شود و با صبر و شکیبایی حماسه ساختند و اين حماسه ما را ياد جمله معروف " تشنه لب باشی و دریا دل خود خلق حماسه ای بزرگ است" مي اندازد.
 
علي اي حال در بسیاری از شهرهای کشور خصوصاً در شهرستان خاش هم رقابت برسر کرسی های شورا تنگاتنگ بود بگونه ای که خواب و خوراک را از همه طرفداران کاندیدها گرفته و جای خود را به تبلیغات بی حد و حساب داده بود.
 
قشر جوان و تحصیلکرده جامعه هم خارج از گود نبوده و نسبت به آینده شهرشان احساس مسئولیت می کردند. بسیاری چشم را بر منطق و اصول شایسته سالاری نامزدها بسته بودند و بدنبال جمع کردن رای برای کاندید مورد نظر تحت هر شرایطی بودند.
 

 
با خود فکر کردم که خدا پدر دانشگاه آزاد و پیام نور را بیامرزد که اگر وجود نمی داشتند امروز ما از حضور بسیاری از این عزیزان محروم بودیم و خدا می داند که عدم حضور این عزیزان در شورا چه خسارات جبران ناپذیری بر پیکره شهر دوست داشتنی یمان می زد.
 
معلوم نیست برخی بدون هیچ برنامه و کارنامه درخشانی در رزومه کاریشان با شعارهای پوپولیستی و عوام گرایانه می خواهند چگونه رای بیاورند.
 
دومینوی شورای شهر به جایی رسیده بود که هیچ کس جز مواردی خاص در برخی اقوام ،حاضر به کناره گیری به نفع شخصی دیگر نبودند و همه خود را اصلح می پنداشتند. حتی سران و بزرگان طوایف هم این بار از پس توقعات نسل نو برنیامده و حضور برای همگان را آزاد گذاشتند.
 

 
در این میان برخی شورا را ارث پدری خود دانسته و ورود به آن را حق قانونی خود تلقی می کردند و آنچنان تشنه خدمت به مردم بودند که هر دوره نام و نشانشان بر سر زبانها جاری است چه بسا اگر نباشند جای تعجب است ولی مشاهده شد که در این دوره از رقابتهای شورای شهر از گود خارج شدند.
 
تجربه ثابت كرده که هیچ ائتلافی بصورت صد درصدی در حوزه شهرستان خاش نمی تواند برنده انتخابات شورا شود که این تئوری را در دوره های گذشته بوضوح مشاهده کردیم.
 
اما در این دوره از انتخابات ائتلاف اتحاد به مراتب موفق تر عمل كردند، بطوری که چند نفر از اعضای ائتلاف با درصد بالایی توانستند صاحب کرسی شورا شوند.
 
دلایل عدم موفقیت برخی از اعضای ائتلاف را می توان به عدم برنامه‌ریزی مدون،  وجود رقیب در قوم خود،  عدم آمادگی لازم در قدرت تحلیل و درک مسائل انتخاباتی و واکنش متناسب به آن،  عدم حمایت برخی از معتمدین و نخبگان قوم و عدم انگیزه لازم برای رای آوری بیشتر ذکر کرد.
 

 
همچنین مشاهده شد که بسیاری از آرای اعضای ائتلاف که موفق به کسب حداکثری نشدند در صندوق روستاهای پایین شهر و سایر نقاط دیگر با شورایی مستقل ریخته شد که می توانست در کارزار انتخاباتی موثر واقع شود.
 
اینکه در فرآیند انتخابات تجربه و حضور موثر توام با برنامه ریزی و آمادگی بهمراه گروه مشاورینی با قدرت درک مسائل انتخاباتی و واکنش متناسب در عرصه انتخابات بسیار مهم است که مشاهده شد فردی مستقل،  خارج از دو ائتلاف مهم شهرستان توانست آرای اکثریت را به خود اختصاص دهد. اگرچه در دوره قبل هم افراد مستقل موفق به حضور در شورا شدند اما نباید فراموش کرد که این قوم تجربه حضور در چند دوره شورا و سه انتخابات مجلس را در کارنامه خویش داشته و با برنامه ریزی و آمادگی کامل وارد این عرصه شده است.
 
در این میان اقوامی بودند که سابقه چندانی در شورا نداشتند ولی  اقوام بزرگی محسوب می شدند اما برای اولین بار در تاریخ شورا شهر فردی را به این کارزار فرستادند که. اگرچه نتوانست موفق عمل کند اما حضورش مایه افتخار و مقدمه حیات سیاسی و شروعی دوباره است برای قومی که سالها از این کارزار دور مانده و تاکنون تجربه حضور نداشته باتوجه به موارد ذکر شده موفقیت نسبی خوبی کسب كرده، که باید آن را به فال نیک گرفته در  دوره های بعدی  با شناخت و بررسی نقاط ضعف خود و تقویت آنها به موفقیت حداکثری نایل شود.
 
انتهاي پيام/
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 438842
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *