۰

نمایی از معماری منحصر به فرد مساجد در جنوب کشور + تصاویر

مردم شهرستان بستک با توجه به تاکیدات دین اسلام مبنی بر ادای فریضه نماز به صورت جماعت، از گذشته به ساخت مسجد در اقصی نقاط شهرستان اقدام می کرده اند که شاید بتوان گفت جایی از شهرستان نیست که جمعیتی ساکن باشد و مسجدی در کنار آن بنا نشده باشد.
نمایی از معماری منحصر به فرد مساجد در جنوب کشور + تصاویر
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،به نقل از جهانگیریه؛شهرستان بستک با جمعیتی 80 هزار نفری با دارا بودن بیش از 230 مسجد در نوع خود در کشور بی نظیر است؛ این شهرستان در جنوب کشور و در استان هرمزگان واقع شده و اکثریت قریب به اتفاق جمعیت آن از اهل تسنن و شافعی مذهب هستند.
 بستک از نظر فرهنگی با داشتن علما، دانشمندان، شاعران و نویسندگان بسیار، دارای پیشینه غنی فرهنگی است به گونه ای که از دیر باز به عنوان پیشانی فرهنگی استان هرمزگان شناخته می شده است.
مردم شهرستان بستک با توجه به تاکیدات دین اسلام مبنی بر ادای فریضه نماز به صورت جماعت، از گذشته به ساخت مسجد در اقصی نقاط شهرستان اقدام می کرده اند که شاید بتوان گفت جایی از شهرستان نیست که جمعیتی ساکن باشد و مسجدی در کنار آن بنا نشده باشد.

بستکی هایی که در گذشته به کشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت کرده و بعضا اکنون به عنوان یک شهروند عرب در آن  کشورها ساکن می باشند، ارتباط تنگاتنگی دارند و آنها نیز همواره به فکر عمران و آبادی وطن آبا و اجدادی خود هستند و به همین سبب با داشتن نمایندگانی در سطح شهرستان با عنوان "نماینده خیّر" و ارسال کمک مالی، زمینه پیشرفت و آبادانی بستک را مهیا می کنند.
یکی از عرصه هایی که خیرین همواره برای آن پیش قدم می شوند احداث مسجد است به گونه ای که اکنون هر محله برای اقامه نماز جماعت مسجدی دارد.
در گذشته این مساجد به صورت بناهایی معمولی ساخته می شد و مساجد با مناره هایشان از سایر بناها متمایز می شدند ولی اکنون برای ساخت و یا نوسازی مساجد از سبک معماری بسیار زیبایی که بعضا از سایر کشورهای اسلامی الگوگیری شده است استفاده می شود.

در شهرستان بستک پنج نوبت صدای اذان از مناره های مساجد بر شهر و روستاها طنین انداز می شود و مردم برای اقامه نماز به سمت مساجد می روند که صحنه های زیبایی خلق می شود.
مسجد جامع شهر بستک یکی از بی نظیرترین مساجد در جنوب کشور است که به عنوان یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان نیز شناخته می شود و از معماری منحصر به فرد و قابل توجهی برخوردار است و این مسجد بر خلاف سایر مساجد شهرستان که معمولا تک مناره ای اند دارای دو مناره به ارتفاع 52 متر است.
طبق اظهار نظر کلیه کارشناسان و اساتید دانشگاه ها و دانشجویانی که از دانشگاه های سراسر کشور به ویژه دانشکده های تخصصی مانند معماری و عمران که برای بازدید و تحقیق به این مسجد مراجعه کرده اند، این مسجد را از نظر معماری در ایران جزء معدود مساجدی دانستند که تلفیقی از معماری بومی بستکی، ایرانی و اسلامی در آن بکار رفته که نظر هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

در ساخت این مسجد از معماران مجرب شیرازی و اصفهانی استفاده شده است و ظرافت خاصی در نما، کاشی کاری و آجرنمای آن بکار گرفته شده که هر بیننده ای را انگشت به دهان کرده و به تحسین وا می دارد.
مجوز ساخت مسجد جامع توسط دولت وقت در سال ۱۳۷۵ صادر و در همین سال نیز کار ساخت شروع و در خرداد ماه ۱۳۸۰ افتتاح گردیده است. این مسجد در زمینی به وسعت ۴۹۰۰ متر مربع و زیر بنا ۳۲۰۰ متر مربع احداث شده است و ظرفیت اسمی مسجد حدود ۲۹۰۰ نفر است که دارای یک سالن نماز برای برادران در ابعاد۳۰*۵۰ مترمربع، سالن نماز برای خواهران ۱۲ *۳۰ مترمربع، سالن کتابخانه ۱۲*۳۰ مترمربع و وضوخانه و سرویس بهداشتی برادران و خواهران، دو دستگاه مهمانخانه و سرایداری و دارای دو مناره می باشد.
این مسجد با همت خیر اندیش حاج عیسی صالح گرگ که اصالتا بستکی و در خارج از کشور ساکن بوده است، بنا شده و نمایندگان وی حاج عبدالله قاسمی، سید اسماعیل و سید عبدالله هاشمی نظارت مستقیم و مستمری بر ساخت آن داشته اند و همچنین آقا سید محمد قتالی امام جمعه ی بستک نیز پی گیری های دلسوزانه ای را برای ساخت مسجد جامع انجام داده است.
گفتنی است شهرستان بستک در 230 کیلومتری بندرعباس واقع شده است.
 
 
2 2 2
سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب: 438894
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *