۰
گزارش تفتان ما از اثرات روزه و دوری از گناهان؛

رمضان؛ ماه نمود هنجارهای دینی و رعایت عدالت اجتماعی/ امتحانی برای دیگر ماههای سال

روزه با تقویت اراده انسان‌ها، سبب ارتقای سلامت روانی افراد در جامعه می‌شود و در حقيقت ماه نمود هنجارهای دینی و رعایت عدالت اجتماعی است و فضای عرفانی و ملکوتی این ماه نقش موثری در کاهش جرم و جنایت دارد.
رمضان؛ ماه نمود هنجارهای دینی و رعایت عدالت اجتماعی/ امتحانی برای دیگر ماههای سال
به گزارش تفتان ما، ماه با برکت و سرشار از خیر و رحمت رمضان که ماه مهمانی خداوند بوده قطعاً دارای مقام و منزلت و شکوه و عظمتی است که اثرات مثبت روزه داری در این ماه رسیدن و نزدیکی به خداوند و عمالی برای دوری از گناهان است.
 
روزه در زندگی فردی و اجتماعی افراد تاثیرگذار بوده و کاهش جرائم و خطاها را به دنبال دارد و در روایتها داریم که در ماه مبارک رمضان شیاطین در غل و زنجیر هستند و لحظات نورانی این ماه خیر و برکات خداوند بر بندگان خاص و روزه داران سرازیر می شود.
 
رمضان ماه رحمت، بخشش و غفران و ماه آزاد شدن گردن ها از عذب جهنم است و خوش نصیب و سعادتمند کسی است که از لحظات با برکت رمضان و شب قدر بخوبی بهره می برد.
 
در ماه مبارک رمضان مومنان نه فقط کسانی که روزه می گیرند بلکه پایبند به انجام برخی اعمال و رفتارها هستند و در این ماه مهربانی، خوش اخلاقی، کمک به هم نوع و رعایت اخلاق در نشست و برخواست ها نوید دهنده اصلاح و خودسازی و بالارفتن ارزش انسانی و اسلامی در فرد روزه دار می باشند.
 
آمارها نشان می دهند در ماه رمضان هر سال از میزان جرایم و آسیب‌های اجتماعی در کشور کاسته می شود و در ماه با عظمت رمضان نور حقیقت بر دل های مؤمنان تابانده می شود و فرد فرد امت اسلامی به واسطه ایام این ماه بزرگ زیر سایه رحمتهای خاص خداوند قرار می گیرند.
 
بر حسب گزارش های ارائه شده بسیاری از مسئولان انتظامی، امنیتی و جامعه شناسان بر این عقیده اند كه در ماه مبارک رمضان آسیب های اجتماعی رو به افول می رود و درصد قابل توجهی از میزان جرایم كاهش می یابد.

بر اساس نظریات جامعه شناسان با شروع ماه مبارک رمضان بخش عمده ای از جامعه با خود پیمان می بندند که به سمت انجام کارهای خلاف نروند و بر همین اساس نوعی از زیبایی های اسلام در مباحث انسان دوستی، مهرورزی و احترام به بندگان خداوند در زندگی فردی و اجتماعی دیده می شود.
 
در آمارها داریم که با آغاز ماه مبارک رمضان ۲۵ درصد از آسیب های اجتماعی، تخلفات و جرایم در بین جوانان كاهش می یابد.
 
* رمضان و حالات خاص آن برای دور شدن از گناهان
شبها و روزهای ماه مبارک رمضان بسیار نورانی و سرشار از خیر و رحمت هستند که لحظه لحظه آنها قیمتی و سرشار از خاطرات زیبا و معنوی است و حالات آن برای دوری از گناهان خاص است.
 
* تقویت نهاد خانواده
یقینا رمضان آدمی را در برابر سختی ها پایدار می كند و بر صبر و شكیبایی انسان می افزاید و دل را آنچنان صفا می دهد كه در روزهای آخر ماه مبارک رمضان دلش نمی خواهد این آرامش را از دست بدهد.
 

 
از مزایای بارز ماه مبارک رمضان تقویت بنیان و نهاد خانواده از طریق همزیستی بر سر سفره های افطار و سحری است تا جایی كه اگر پیش از ماه مبارک رمضان خانواده های شاغل و درگیر كارهای روز مره فرصت می یابند تنها یک وعده غذایی آن هم به صورت نامنظم كنار یكدیگر باشند اما در ماه رمضان هر كس از اعضای خانواده در هر كجا كه شاغل است تلاش می كند خود را به هنگام افطار سر سفره حاضر كند و همین وضعیت در هنگام سحری نیز تكرار می شود.
 
* ماه پر خير و بركت رمضان، ماه اخلاق الهي و رسيدن به پروردگار است
حجت الاسلام محمدجواد رحماني در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: ماه پر خير و بركت رمضان، ماه اخلاق الهي و رسيدن به پروردگار است و در اين ماه عزيز خوبي ها و پاداش ها دو چندان مي شود.
 
وي با بيان اينكه آثار ماه رمضان بسترهاي لازم را جهت شكل گيري تقوا در انسان ايجاد مي كند، گفت: بايد در اين ماه همه اعضاء و جوارح انسان روزه باشد و اين ماه بهترين زمان براي اداي حق چشم و گوش است.
 
حجت الاسلام رحماني خاطرنشان كرد: پروردگار متعال  يك ماه از سال را جهت روزه مشخص كرده زيرا به خوبي از تاثيرگذاري مثبت آن در طول سال به شرط رعايت حقوق الهي آگاه است.
 
وي با بيان اينكه حكمت و مصلحت امور در دستان خداوند متعال است، گفت: خداوند مي دانست كه با ریاضت این ماه پر خير و بركت همه ماه‌های سال را نیک خواهیم بود.
 

 
حجت الاسلام رحماني با بيان اينكه يكي از آثار و نتايج معنوي كه روزه براي انسان دارد آمرزش و مغفرت گناهان است، ادامه داد: ماه رمضان ماه بخشش و مغفرت الهي و دور شدن از گناهان است.
 
وي اظهار كرد: در ماه رمضان شیاطین در قل و زنجیر هستند و همانطور که در این ماه شیاطین از ما فاصله می‌گیرند، انسان باید به فکر مسائل معنوی و الهی باشد و خواهش‌های نفسانی خود را کنترل کند.
 
انتهاي پيام/
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب: 439716
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *