۰

مشارکت فارس در ۸۵ پروژه بازسازی عتبات عالیات/ در سال آینده صحن حضرت زهرا در نجف بهره‌برداری می‌شود

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس از مشارکت مردم فارس در 85پروژه بازسازی عتبات عالیات خبر داد و گفت: در سال آینده صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف بهره‌برداری می‌شود.
مشارکت فارس در ۸۵ پروژه بازسازی عتبات عالیات/ در سال آینده صحن حضرت زهرا در نجف بهره‌برداری می‌شود
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،اسکندر قاسمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به برکت خون پاک شهدا و پیروزی انقلاب اسلامی ما توانستیم بعد از جنگ تحمیلی در عراق حضور یابیم، اظهار کرد: از سال 80 توانستیم به صورت رسمی در کشور عراق و حرم های شریف در نجف اشرف، کربلای معلی، کاظمین و سامرا کار بازسازی عتبات را انجام دهیم.
وی با تصریح اینکه مردم ایران اسلامی حضور گسترده‌ای همراه با عشق و علاقه‌ برای بازسازی و توسعه عتبات عالیات دارند، گفت: بازسازی عتبات عالیات در بخش‌هایی نظیر ساخت درب‌های جدید، ضریح، سنگ‌فرش‌ها، اطراف حرم‌ها و داخل آن‌ها،‌ سرویس‌های بهداشتی و همچنین کتابخانه و موزه انجام شده است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس با بیان اینکه کار بازسازی حرم‌های اهل بیت(ع) به سرعت انجام شد و هم‌اکنون رو به اتمام است و به مرحله توسعه رسیدیم، گفت: نقش استان فارس در بازسازی عتبات عالیات در ۸۵ پروژه اعم از ساختن درب‌ها، ضریح‌ها، خاتم‌کاری‌ها، آینه‌کاری‌ها، معرق‌کاری‌ها و بیشتر در بخش کارهای هنری بود زیرا فارس استان هنری است که دارای هنرمندان چیره‌دستی در این بخش‌هاست.
وی به احداث صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف اشاره کرد و گفت: وسعت این صحن در کنار حرم مطهر حضرت علی(ع)، ۲۲۰ هزار متر مربع است و این مقدار تقریباً دو برابر صحن و حرم حضرت علی(ع) است که بناست در ۴ طبقه احداث شود و نیمی از این ۲۲۰ هکتار زیارتی است.
قاسمی ادامه داد: در میلاد حضرت زهرا(س) فاز یک و دو این صحن افتتاح شد و هم‌اکنون زائران نجف اشرف از این صحن استفاده می‌کنند و نیمی دیگر از صحن که شامل مهمان‌سرا، بخش اداری، موزه، کتابخانه‌ها، سرویس های بهداشتی است قریب ۶۰ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد.
وی به پروژه های دیگری در کربلای معلی اشاره و اظهار کرد: ساخت صحن حضرت زینب(س) به وسعت 64 هزار متر مربع در دستور کار است که بخشی از آن شروع شده و در سال های آتی نیز توسعه حرم امام حسین(ع) را خواهیم داشت که 38 هزار هکتار از زمین‌های اطراف حرم توسط تولیت تملک می شود.
رئیس ستاد عتبات عالیات استان فارس گفت: صحن حضرت زینب (س) در حد فاصل باب‌الرأس و باب القبله به طرف خیمه‌گاه احداث می‌شود که شامل تل زینبه هم هست و طی 6 سال آینده با ظرفیت 200 هزار نفر زائر در کنار حرم اباعبدالله الحسین(ع) به بهره برداری کامل می‌رسد.
ترفیع گنبد حرم امام حسین(ع) تا پایان امسال
قاسمی گفت: یکی دیگر از پروژه‌های کربلای معلی، بحث ترفیع گنبد امام حسین(ع) است که تلاش می‌شود تا امسال ترفیع یابد و گنبد جدید ۷ متر بالاتر از گنبد فعلی قرار می‌گیرد تا زائران از فاصله‌های دور هم بتوانند گنبد آقا را مشاهده کنند.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس گفت: اساتید شیرازی به نام‌های بنان و قهرمانی کار طراحی ستون‌ها به‌منظور مقاوم‌سازی را انجام دادند که هم‌اکنون در حال انجام است و در این بخش علاوه بر مقاوم‌سازی ستون‌ها بحث لاغرسازی آن‌ها نیز برای توسعه فضای زیارتی حرم مطهر انجام می‌شود.
وی به اقدامات این ستاد در سامرا اشاره کرد و گفت: استان فارس معین سامراست یعنی استان فارس برای حرمین سامرا نقش پشتیبانی کننده نیرویی و تجهیزات را دارد که توانسته به خوبی نقش آفرینی کند و بازسازی حرمین عسگرین را به اتمام برساند.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس بیان کرد: حرمین سامرا به شعاع 300متر وسعت داده شده که انجام تمام پروژه های عتبات عالیات با کمک های مردمی بوده است.
قاسمی گفت: علاوه بر مرمت و بازسازی، دو صحن حضرت صاحب‌الزمان(عج) و امام رضا(ع) در کاظمین در حال احداث است که هنرمندان فارس نیز در این کارها سهیم هستند.
 
وی از ساخت نیم ضریح مقام امام سجاد(ع)، ساخت صندوقچه خاتم قبر حضرت مسلم و ساخت 6 پنجره سنتی برای حرم های شریف کاظمین خبر داد که تا پایان امسال به عراق فرستاده می شود.
قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جمع‌آوری نذورات مردمی برای توسعه و مرمت حرم‌های اهل بیت(ع) به دو صورت نقدی و غیرنقدی صورت می‌گیرد، گفت: خیران می‌توانند با مراجعه به بانک‌های مختلف به‌صورت نقدی به این کار کمک کرده و یا اینکه به صورت مستقیم به ستادهای عتبات عالیات شهرستان خود مراجعه کرده و نذورات خود را اهدا کنند.
وی با یادآوری این نکته که مباحث مالی این ستاد به‌صورت آنلاین است و همه می‌توانند حسابرس باشند و ببینند که این نذورات در کجا صرف می‌شوند، گفت: نیت واقفان برای ما بسیار مهم است و حتماً نذورات مردم را در همان راستایی که وقف کرده‌اند، هزینه خواهیم کرد.
انتهای پیام/
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 439770
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *