۰

باوجود مطالبه عمومی نتیجه پرونده کیارستمی مشخص نشد/ طفره رفتن حریرچی از شفاف سازی

سخنگوی وزیر بهداشت گفت: علی‌رغم مطالبات عموم مردم و به‌خصوص هنرمندان هنوز نتیجه پرونده مرحوم کیا رستمی مشخص نیست.
باوجود مطالبه عمومی نتیجه پرونده کیارستمی مشخص نشد/ طفره رفتن حریرچی از شفاف سازی
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در مراسم سالگرد مرحوم کیارستمی گفت: عوارض ناخواسته‌ای قابل پیشگیری نبوده ولی خطاهای پزشکی قابل پیشگیری بوده که تقصیر پزشکی به دلیل سوءرفتارهای حرفه‌ای است که پزشک عمدا اقداماتی را انجام می‌دهد و برخی به خاطر مسایل مالی این کار را می‌کنند که باید این موارد را از هم جدا کرد.
وی ادامه داد: وزیر بهداشت پیگیری‌های لازم را برای هنرمندان، ورزشکاران و مردم محروم در خصوص پرونده‌ها و مشکلات‌شان انجام می‌دهد.
حریرچی عنوان کرد: وزارت بهداشت هیچ اختیاری در خصوص رسیدگی به تخلفات پزشکان ندارد این کار بر عهده نظام پزشکی است و این وزارتخانه در خصوص صدور حکم و مسایل قضایی تصمیم نمی‌گیرد بر طبق قانون رسیدگی به خطاهای پزشکی مربوط به قوه قضاییه و سازمان نظام پزشکی است.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: سازمان نظام پزشکی قوه قضاییه مراجع رسیدگی به جرایم پزشکی هستند و همه کارهایشان بر اساس کارشناسی در کمیسیون‌های مختلف انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: در پزشکی قانونی پزشکانی از طرف قوه قضاییه تربیت شده که نفع مالی ندارند و مسوول رسیدگی به این نوع پرونده‌ها هستند و این افراد همراه با پزشکان متخصص خوشنام پرونده را بررسی و نتایج را برای صدور حکم به مرجع قانونی ارجاع می دهند.
وی افزود: پرونده مرحوم کیا رستمی در کمیسیونی هفت و یازده نفره رفته و من به عنوان کارشناس دعوت بوده‌ام و حکم این پرونده به دادگاهی که قاضی آن از سابقه درخشانی برخوردار بوده فرستاده شد.
حریرچی افزود: نظام پزشکی مسوول رسیدگی به تخلفات انتظامی بوده و شکایت مطرح شده را بررسی می‌کند و در این میان وزیر بهداشت نیز یکی از شاکیان این پرونده بود.
وی ادامه داد: این شکایت به وسیله رئیس نظام پزشکی پیگیری و در سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ رسیدگی و همچنین در هیات انتظامی صدور حکم رسیدگی شد.
وی گفت: خانواده این مرحوم نسبت به صدور حکم دوم اعتراض نداشته اما این پرونده باز بوده و قابل پیگیری است.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: من مسئول سازمان‌های دیگر نیستم و وزارت بهداشت نمی‌تواند در این خصوص پرونده‌ای که در مرحله تجدید نظر باشد اعلام نظر کند.
وی در خصوص روند درمان کیا رستمی گفت: آقای کیارستمی به دلیل احساس ضعف، بی‌حالی، کم‌خونی در بیمارستان بستری شدند. درباره عمل جراحی‌شان باید بگویم که برای انجام عمل جراحی باید آمادگی و زمان بیشتری می‌داشتند و هم باید حمایت‌های پزشکی و غیر پزشکی بیشتری از وی صورت می‌گرفت.
بالاخره آقای کیارستمی با تشخیص بیماری پولیپ روده مورد عمل جراحی قرار گرفتند و بعد از این که به روش جراحی شد تا تاریخ 20 اسفندماه 94 افت فشارخون داشت، همچنین میزان غلظت خون مرحوم پایین بود.
حریرچی ادامه داد: بعد از آن برای جلوگیری از خونریزی داخل شکم مجدداً مورد عمل جراحی قرار گرفت. در این موارد عمل جراحی به دو علت انجام می‌شود یکی به دلیل اختلالات انعقادی یا به دلیل اختلالاتی که در رگ‌ها بوجود می‌آید.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: آنچه در بررسی‌ها ادعا و تایید شده این است که رگ خونریزی‌دهنده مختل شده بود و به همین دلیل جراحی دوم روی آقای کیارستمی انجام شد. اما نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که آیا این عمل سر وقت بوده است یا خیر.
وی گفت: دادگاه اعلام کرده است که جراحی دوم آقای کیارستمی با تاخیر انجام شده و علت بروز عوارض هم همین تاخیر بوده است.
حریرچی التهاب کیسه صفرا را یکی از عوارض جراحی طولانی مدت عنوان کرد و گفت: این عارضه در درمان آقای کیارستمی اتفاق افتاد و بعد از آن هم منجر به عفونت در ناحیه کیسه صفرا شد همچنین طی یک عمل جراحی دیگر پزشکان متوجه شدند که هالب سوراخ شده که موضوع در عمل دیگری ترمیم شد.
وی گفت: بعد از این حادثه ما از شرایط جسمی کیا رستمی اطلاع یافتیم و این زمانی بود که وضعیت وی بسیار نامناسب بود.
بنابراین ما بهترین اقدامات را با به همراه تیم درمانی قوی برای بهبود یافتن وی انجام دادیم. در آن زمان شرایط آقای کیارستمی به‌ گونه‌ای بود که من هر روز آماده شنیدن یک خبر بد بودم اما خدا کمک کرد در این مرحله اتفاق بدی نیفتاد و توانستیم ایشان را به شرایط خوبی برسانیم.
معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: علی‌رغم مخالفت وزیر بهداشت و تیم پزشکی فرزند آقای کیارستمی تصمیم گرفت که پدرش به فرانسه منتقل شود.
وی تصریح کرد: در این زمینه شخصاً با سفیر ایران در فرانسه صحبت کردم و در نهایت آقای کیارستمی در بیمارستانی بستری شدند و اقدامات لازم برای درمان وی انجام شد. متاسفانه از اقدامات پزشکی صورت گرفته در فرانسه اطلاعاتی در دسترس نیست.
سخنگوی وزیر بهداشت با بیان اینکه پزشک معالج در مراحل اولیه درمان حضور نداشت گفت: این پزشک ادامه کار خود را به دیگری سپرده که این موضوع تخلف است.
حریرچی بیان کرد: مساله مهم در این پرونده این است با اینکه آقای کیارستمی در فرانسه فوت شدند و یک قسمت کار مربوط به اقدامات پزشکان در فرانسه می‌شود اما باید بدانیم که شرایط می‌توانست به گونه‌ای پیش رود که ایشان به فرانسه منتقل نشوند.
وی گفت:  یکی از ضعف‌های اصلی قانون این است که تولیت سلامت بر عهده وزارت بهداشت قرار دارد و افکار عمومی از ما پاسخ می‌خواهد که البته وزارت بهداشت خود را پاسخگو می‌داند ولی وظیفه ما نظارت بر موسسات پزشکی است.
حریرچی در پایان گفت: 80 تا 95 درصد از نظارت بر سازمان نظام‌ پزشکی درونی است و قسمتی از آن هم بر عهده سازمان بازرسی کشور قرار دارد و وزارت بهداشت اختیاری در نظارت به سازمان نظام‌ پزشکی ندارد.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب: 439976
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *