۰
گزارش تفتان ما از قطعی دامنه‌دار آب؛

مشكل قطعي آب پشت سد کمبود اعتبار/ جولان تانکرهای آبرسان در شهرستان خاش

بختک بحران آب روی همه استان‌های کشور افتاده است و دیو خشکسالی مدتی است همه جا پرسه می‌زند و اينبار قطعی دامنه‌دار آب در جنوب شرق كشور زندگي مردم را اختلال مواجه كرده و این موضوع برای شهرنشينان و روستا‌نشینان تبدیل به بحران شده و مردم اين مناطق از بی‌آبی رنج می‌برند و امان مردم را بریده است.
مشكل قطعي آب پشت سد کمبود اعتبار/ جولان تانکرهای آبرسان در شهرستان خاش
به گزارش تفتان ما، شاید باوررش سخت باشد که با وجود 70 درصدی آب در سطح کره زمین، اما بحران آب در بسیاری از کشورها از جمله ایران روز به روز ابعاد پیچیده ای را به خود می گیرد.
 
جنگ آینده بشر جنگ سخت نخواهد بود بلکه جنگ آینده بشر جنگ آب خواهد بود چرا که امروزه در جهان حدود یک میلیارد نفر به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی ندارند و روزانه تعداد بسیاری از افراد بی گناه صرفا به دلیل نداشتن آب آشامیدنی سالم جان خود را از دست می دهند.
 
علی ای حال شاید برای بسیاری این سوال پیش بیاید که چرا ایران با بحران بی آبی مواجه است و در پاسخ باید گفت از کل مساحت کشور ایران فقط 15 درصد از سطح زمین آن از پوشش گیاهی برخوردار است و بیش از 85 درصد آن جزء مناطق خشک و یا نیمه خشک محسوب می شود پس با این اوصاف اگر بگوییم این کشور با بحران بی آبی روبه رو است غیرمنطقی نیست.
 
آب مایه حیات بشر است و تحمل نبود آن برای استانی مانند سیستان و بلوچستان که بارندگی بسیار کمی  را نسبت به سایر استانها دارد  واقعا طاقت فرسا است.
 
در این میان شهرستان خاش نیز در این فصل از سال به دلیل شدت گرما و شرایط تبخیر آب بالا و روی آوردن کشاورزان به تولید و کشت گیاهان دارویی همچنین کشت های گلخانه ای با کم آبی مواجه شده است.
 
براساس گزارش میدانی خبرنگار تفتان ما، در این روزها ساعت های متمادی برق و آب بخش هایی از خاش و حتی مرکز خاش با مشکل قطعی و یا کاهش مواجه شده است.
 

 
* گرما و قطعي آب زندگي را برای ما غیر قابل تحمل کرده است
رضا صیادی يكي از شهروندان خاشي در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه چند روزی است قطع برق و کاهش فشار آب در ساعت های مکرر در شبانه روز باعث نارضایتی ما شده است، اظهار كرد: این گرما زندگي را برای ما غیر قابل تحمل کرده است.
 
وي بيان كرد: این مشکلات قبلا بیشتر در مناطق حاشیه شهر اتفاق می افتاد اما به تازکی این امر در سطح مرکزی خاش نیز در جریان است  که تکرار این امر ما را بسیار نگران کرده است.
 
* افزایش بی سابقه دمای شهرستان خاش باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره شده است
غلام نبی سالارزهي يكي ديگر از شهروندان خاشي نيز در اين خصوص به خبرنگار تفتان ما گفت: افزایش بی سابقه دمای شهرستان خاش باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره شده است و تحمل این شرایط برای ما بسیار سخت است.
 
وي بيان كرد: از مسئولین و دولت انتظار داریم در ازای رای مثبتی که به دولت دوازدهم دادیم مشکلات ما را برطرف کنند چرا که درست نیست در زمان انتخابات فقط وعده بدهند و بعد یادشان برود که چه وعده ها دادند.
 
* قطعي آب نيز بر مشكل قطعي برق اضافه شده است
محمد ايوب جمالزهي نيز شهروند ديگر خاشي در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه این روزها گرمای طاقت فرسا که زودتر از هر استانی دیگر گریبان گیر این استان می شود، افزود: برای کابل ها و ترانس های برق نیز گران تمام شده است و این کابل ها هم توان خدمات دهی به مردم را انگار ندارند که البته با قطعی برق افت فشار آب نیز بر مشکلات مردم افزوده است.
 
وي خاطرنشان كرد: به نظر بنده زیر ساخت های لازم برای مساله آب و برق در این استان و مخصوصا شهرستان خاش وجود ندارد و این امر همت بالای مسئولین را در این زمینه می طلبد.
 

 
* روستاي افتخار آباد چندروزيست كه با مشكل قطعي آب مواجه شده است
محمد تردست يكي از اهالي روستاي افتخار آباد شهرستان خاش نيز در اين خصوص به خبرنگار تفتان ما گفت: روستای افتخار آبادچندروزیست با بی آبی دست و پنجه نرم میکند و قطعی طولانی آب که در این روستا زیادصورت گرفته باعث کوچ مردم از این منطقه خواهدشد.
 
وي با بيان اينكه  افتخار آباد قطب تولید محصولات لبنیاتی در شهرستان خاش است، تصريح كرد: بايد مسئولين به اين روستا توجه و مشكل كم آبي را مرتفع و حل كنند.
 
* آبرسانی به 400 خانوار عشایری در بخش مرکزی خاش
بخشدار مرکزی خاش در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: در این بخش سالانه از استحصال ۱۶۷ میلیون متر مکعب آب فقط ۱۰۰ میلیون متر مکعب تجدید پذیر بوده و متأسفانه تأثیرات اقلیمی به سمت نیمه کویری سبب شده که خاش با مشکلات بی‌آبی و کم‌آبی روبرو شود.
 
مجتبی شجاعی با بيان اينكه کشاورزان از آبخیزداری و روش‌های مشابه فاصله گرفته‌اند، تصريح كرد: از ۹۳ رشته قنات که میراث معنوی خاش هستند ۸۰ درصدشان در بحران به‌سر می‌برند و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی نیاز به عزم عمومی دارد.
 
وی افزود: باید از سفره های زیرزمینی منطقه در ۴ حوزه تهلاب، کارواندر، دشت آبخوان و پشت کوه متناسب با حجم تغذیه آنها، برداشت کنیم اما بعضا اضافه برداشت هایی علاوه بر چاههای غیرمجاز، از چاههای مجاز می شود که این اضافه برداشت ها نسبت به ظرفیت سفره زیرزمینی منطقه بیشتر بوده که می توان با روشهای تعدیل سفره های آب به نوعی به کاهش خسارتها کمک ‌کرد.
 

 
شجاعی با بيان اينكه حداقل درجه حرارت زمستانی در بخش مرکزی حدود منفی هشت تا مثبت هفت است، گفت: هم اکنون حدود بیش از 50 روستا در این بخش توسط آبفار آبرسانی سیار می شوند  و کار آبرسانی به 400 خانوار عشایری در 40 منطقه عشايري این بخش نیز به همین صورت است.
 
وي بيان كرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، آبرسانی به عشایر در سال جاری یک ضرورت است و مجبوریم برنامه آبرسانی به عشایر را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم.
 
بخشدار مركزي خاش بيان كرد: با توجه به کمبود آب در منطقه عشایری دربگ گرنچین و برخی روستاهای عشایری دیگر که آبرسانی به این مناطق جزو اولویت های شهرستان است امید است با همکاری و هماهنگی دستگاههای اجرایی شهرستان این پروژه ها در آینده نزدیک تامین اعتبار و آغاز شود.
 
* اضافه كردن خودرو و تانکر حمل آب در بخش مرکزی خاش ضروری است
وي با بيان اينكه به منظور آبرسانی سیار روستایی و عشایری اضافه كردن خودرو و تانکر حمل آب در بخش مرکزی خاش ضروری است، ادامه داد: باید ادارات مربوطه چاره اندیشی کنند تا در فصل گرما و تابستان امسال ساکنانی که سیار آبرسانی می شوند دچار مشکل نشود.
 
شجاعي گفت: آبرسانی به روستاها و نقاط عشایری از طریق آبفار و امور عشایری با 3 دستگاه تانکر انجام می‌شود که مهم‌ترین مشکل فرسودگی ناوگان حمل آب است و برای رفع مشکل به توجه ویژه و تامین اعتبار مورد نیاز است.
 

 
بخشدار مرکزی خاش گفت: بخش مرکزی خاش با تعداد حدود ۱۷۰۰ خانوار و جمعیت بیش از ۱۱ هزار عشایر کوچنده حدودا بیش از ۱۸ درصد جمعیت بخش مرکزی خاش را تشکیل می‌دهند که در کانون‌های مربوط به خود حصور دارند.
 
وي بيان كرد: ۴ شهرک عشایری درودی، توحید آباد، قادر آباد و دهنه دستگرد با حدود بیش از ۶۵۰ خانوار از شهرکهای عشایری بخش مرکزی خاش هستند که از اهمیت بالایی در تولید و اقتصاد محلی برخوردارند.
 
بخشدار مرکزی خاش کمبود اعتبار و پراکندگی جمعیت روستایی و عشایری و صعب العبور بودن برخی نقاط عشایری هدف آبرسانی را مهم ترین مشکل آبرسانی بخش مرکزی عنوان و بیان کرد: تامین اعتبار لازم برای احیای قنات‌ها به عنوان راهکاری دیرین در آبرسانی و تامین آب مورد نیاز برای مهار بحران کم آبی و مقابله با آثار خشکسالی‌های اخیر در کنار تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی و شناسایی چاههای غیرمجاز‌، خرید برخی چاه های کشاورزی با بازده کم توسط دولت، صرفه جویی در مصرف بخش کشاورزی از طریق توسعه آبیاری تحت فشار و اصلاح الگوی کشت که البته این موضوع به همت جهاد کشاورزی در مسیر خوبی قرار گرفته و مشارکت و عزم عمومی لازم است.
 
* متوسط بارش در این شهرستان فقط 150میلی لیتر بوده است
مدیر منابع آب شهرستان خاش نيز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اینکه متوسط بارش در این شهرستان فقط 150میلی لیتر بوده است،  اظهار كرد: در سالی که گذشت میزان بارشها مطلوب نبوده است بطورئیکه در دو دهه اخیر شرایط بارشها در این شهرستان به مرز بحران رسیده است و ما فقط در سال 92 شاهد بارش مطلوبی بوده ایم.
 

 
سالاری اولویت اصلی شورای حفاظت از منابع آب را برخورد با عاملان حفر چاه های غیر مجاز دانست و گفت: آب عامل اصلی کشاورزی است و به همین دلیل است که حدود 70 درصد آب مصرفی جهان به آبیاری مزارع کشاورزی اختصاص داده می شود و به دلیل حفر چاه های غیر مجاز مزارع کشاورزی ما با بحران بی آبی مواجه شده است پس از اولویت های اصلی شورای حفاظت از منابع آب شهرستان برخورد قانونی با حفر چاه های غیر مجاز بوده که این امر فقط با هدف حفظ منابع آبی در دستور کار قرار گرفته است.
 
* زودي مشكل كمبود آب حل خواهد شد
وی با بيان اينكه جلسه كميته برنامه ريزي برگزار شده و به زودي مشكل كمبود آب حل خواهد شد، اظهار كرد: فرهنگ سازی استفاده بهینه از آب، ایجاد اکیپ‌های گشت و بازرسی، نصب کنتورهای هوشمند و اجرای روش های مختلف تغذیه مصنوعی از جمله اقدامات موثر در جهت پیشگیری از آفت منابع آبی پیش بینی شده است.
 
انتهاي پيام/
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 440204
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *