۰
گزارش تفتان ما از آتش سوزي مراتع در سايه بي تدبيري و بي خيالي؛

گیسوان سبز عروس تفتان خاکستری شد/ ۱۰۰ هکتار از پوشش گیاهی منطقه سنگان در آتش سوخت

بخشي از مراتع و پوشش گياهي ارتفاعات تفتان در آتش سوخت؛ اما مسئولان همچنان در خوابند و موضوعی که مراتع این دیار سال‌هاست با آن ساخته‌اند اما قرار است این حکایت «سوختن و ساختن» تا کی ادامه یابد و تاکنون برنامه‌ای برای آن با مشارکت افکار عمومی و رسانه‌ها تدوین نشده است تا در بين مردم فرهنگ سازي شود.
گیسوان سبز عروس تفتان خاکستری شد/ ۱۰۰ هکتار از پوشش گیاهی منطقه سنگان در آتش سوخت
به گزارش تفتان ما، سريال دنباله دار آتش سوزي در مراتع همچنان ادامه دارد و اين آتش سوزي هاي پي در پي امان جنگل ها و مراتع را بريده است.
 
مراتع و جنگلها بعنوان نعمت هاي الهي و سرمايه هاي ملي هستند و نقش بسيار مهمي در محيط زيست انسان ها دارد و اساسی‌ترین نقش را در توسعه پایدار جوامع برعهده دارد با توجه به افزایش حساسیت نسبت به ثروت‌های طبیعی در چند سال گذشته هميشه از دغدغه‌ها و مطالبات اصلی فعالان زیست محیطی و رسانه‌ها به شمار می‌رود  و به همين دليل بايد انسان ها در حفاظت و نگهداري از اين موهبت هاي الهي كوشا باشند.
 
مسئله مهم مراتع و محيط زيست مقوله اي است كه بايد همه ي اركان جامعه و مسئولان در پاسداشت و فرهنگ استفاده از جنگل ها و مراتع دخالت و تلاش كنند چرا كه آثار مثبت و منفي آن به طور مستقيم بر تمام اركان جامعه تاثيرگذار است.
 
متاسفانه امروزه يكي از مهمترين عوامل تخريب مراتع و جنگ هل آتش سوزي است كه تاثيرات بسيار مخربي بر محيط زيست دارد و طبق نظريه كارشناسان تقريبا 200 سال به طول مي انجامد تا مجدداً احياء شوند.
 

 
استان سيستان و بلوچستان از جمله استان هاي است كه بيشترين مراتع را به خود اختصاص داده است كه از مجموع مساحت استان حدود 12559 هزار هکتار دارای پوشش گیاهی اعم از مرتع، جنگل و بیشه زار است كه اين ميزان حدود 67 درصد استان را شامل می شود و شهرستان خاش نيز با داشتن یک میلیون و 800 هزار هکتار مراتع در استان و حتی کشور بی نظیر است و حاشیه تفتان یکی از این نعمات ارزشمند و مراتع بسیار خوب این منطقه است.
 
اما متاسفانه امروزه با روشن كردن آتش در حاشيه مناطق روستايي شهرستان خاش و حاشيه كوه  تفتان و مراتع جنگلي اين منطقه كه بعنوان تفرجگاه مورد بهره برداري عموم قرار مي گيرد و با بي توجهي گردشگران به اين مهم باعث شده كه درصد بسيار زيادي از عوامل ايجاد حريق در منابع طبيعي و محيط زيست مربوط به عوامل انساني باشد و زمین هاي به وسعت چند هکتار را به آتش مي كشد و عده زیادی را برای خاموش کردنش روزها وهفته ها به زحمت بیندازد.
 
* 100 هكتار از پوشش گیاهی و مرتعی ناب دروك سنگان در آتش سوخت
فرماندار شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اينكه سال گذشته نيز 20 هكتار از پوشش گياهي منطقه تفتان دچار آتش سوزي شد، اظهار كرد: 100 هكتار از پوشش گیاهی و مرتعی ناب دروك سنگان در آتش سوخت.
 
محمداكبر چاكرزهي بيان كرد: با تلاش نیروهای مردمی و امدادی هلال احمر، آتش نشانی خاش، پاسگاه و دهیاری دروک سنگان و پرسنل منابع طبیعی آتش در ارتفاعات تفتان پس از پنج ساعت تلاش بی وقفه اين آتش مهار شد.
 

 
وي تصريح كرد: مردم بايد در حفظ و نگهداري محيط زيست تلاش كنند و اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان بايد مردم را در خصوص اهميت منابع طبيعي بيشتر آگاه كند و بايد اين مهم جزئي از فرهنگ عمومي و حساسيت هاي جامعه باشد.
 
* علت وقوع این آتش سوزی بی احتیاطی گردشگران بوده که پس از تفریح و سرگرمی
چاكرزهي با بيان اينكه علت وقوع این آتش سوزی بی احتیاطی گردشگران بوده که پس از تفریح و سرگرمی نسبت به مهار آتش اقدام نکرده اند، گفت:  تقريباً 98 درصد بيشتر آتش سوزي ها عوامل انساني است و انسان نقش برجسته اي در آتش سوزي ها دارد و متاسفانه سهل انگاري و بي توجهي گردشگران در بروز آتش سوزي در منطقه گردشگري و بكر اين شهرستان تاثيرگذار است.
 
وي خاطرنشان كرد: این آتش سوزی در ارتفاعات شرقی تفتان و در نزدیکی چشمه آب گرم رخ داده که 25 کیلومتر با جاده اصلی سنگان به تفتان فاصله دارد و ده کیلومتر آن صعب العبور است.

فرماندار شهرستان خاش بيان كرد: منابع طبيعي و مراتع متعلق به مردم است و منطقه تفتان خواستگاه مهم پرورش گونه های منحصربفرد گیاهی از انواع درختی و بوته ای شامل زیتون وحشی، بنه، بادام کوهی، زرشک وحشی، پونه، درمنه، آویشن خار گلک،گرمونه، آویشن و غیره است كه اين آتش سوزي و حريق سبب کاهش پوشش گياهی، کاهش ازت خاک، کاهش مواد آلی، افزايش فرسايش، توسعه آفات و بيماری ها می شود و تهدید جدی برای گونه های جانوری این منطقه است.
 
وي گفت: سه تیم امدادی هلال احمر به همراه بالگرد امدادی آن در محل حضور داشتند که با توجه به حضور نیروهای مردمی و سرعت عمل نیروهای حاضر در صحنه، به حضور بالگرد آب پاش احساس نیاز نشد اما از حمایت ها و پشتیبانی هلال احمر استان و شهرستان برای مهار آتش تشکر می کنیم.
 

 
* گردشگردان از روشن كردن آتش در مراتع جداً خودداري كنند
چاكرزهي با بيان اينكه استان سیستان و بلوچستان و خصوصاً شهرستان خاش چندین سال در خشکسالی به سر می برد و ميزان بارندگي به شدت كاهش يافته است، اظهار كرد: گردشگران و افرادي كه به اين مناطق مي آيند از برافروختن آتش در اين منطقه خودداري كنند و در صورت نياز تمامي موارد ايمني را رعايت كنند و پس از ترک مکان آتشی را که روشن کرده اند، خاموش کنند و در حفظ و صیانت از این ارزشهای ملی و درحال نابودی منطقه حساسیت بیشتری داشته باشند تا شاهد چنين حوادثي در اين منطقه بكر و منابع طبيعي نباشيم.
 
به گزارش خبرنگار تفتان ما؛ حريق و سوختن جنگلها و مراتع كشور داستان و سريال تازه اي نيست؛ داستان تلخي كه متاسفانه برگ برگ آن حكايت از بي تدبيري مسئولان دارد كه خواسته يا نتوانسته اند چاره و برنامه ريزي انحام دهند چرا كه آموزشهاي مردمي در زمينه هاي حفظ و صيانت از منابع طبيعي و محيط زيست نيازمند برنامه ريزي مدون است كه بتواند با فرهنگ سازي مناسب سبب كاهش آتش سوزي مراتع باشيم.
 
انتهاي پيام/
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۰۹
کد مطلب: 440251
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *