۰

ارزیابان سازمان جهانی صنایع دستی به روستای کلپورگان سفر می‌کنند

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: مرداد ماه ارزیابان سازمان جهانی صنایع دستی به روستای کلپورگان سفر و معیارهای جهانی شدن این روستا و به ویژه سفال آن را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.
 ارزیابان سازمان جهانی صنایع دستی به روستای کلپورگان سفر می‌کنند
به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما،: روستای کلپورگان و به ویژه سفال این روستا به دلیل ویژگی هایی که دارد، مورد توجه قرار گرفته و به همین دلیل پرونده ای برای جهانی شدن روستا تنظیم و به سازمان جهانی صنایع دستی فرستادیم.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: دوم مرداد ماه امسال ارزیابان سازمان جهانی صنایع دستی به روستای کلپورگان سفر و معیارهای جهانی شدن این روستا و به ویژه سفال آن را که یک سفال منحصر به فرد می باشد مورد ارزیابی قرار خواهند داد.
این مسئول با بیان اینکه برای ارزیابی روستای کلپورگان برای ثبت جهانی 3 داور به این روستا می آیند که 2 داور خارجی و یک داور ایرانی خواهند بود، ادامه داد: بازدید از کارگاه های سفال از مهمترین برنامه های سفر نمایندگان سازمان جهانی صنایع دستی می باشد که در این بازدید فرایند تولید سفال، حجم تولید، ویژگی های سفال و بحث آموزش آن مورد ارزیابی این نمایندگان قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه کارگاه های سفال که دارای کوره پخت می باشند، آماده و تجهیز شده اند، گفت: جلسه ای با حضور فرماندار و بخشدار مرکزی شهرستان سراوان با مردم این شهرستان تشکیل و از آنها خواسته شد تا همکاری لازم را با مسئولین داشته باشند.
عیسی زهی با اشاره به اینکه تلاش کردیم تا امکانات لازم را فراهم کنیم و زیرساخت‌های روستا را به حد استاندارد برسانیم بیان کرد: با تقسیم کار بین دستگاه های مربوطه سعی داریم تا زمینه را برای جلب نظر ارزیابان و جهانی شدن روستای کلپورگان فراهم کنیم.
گفتنی است؛ روستای کلپورگان در 25 کیلومتری شهرستان سراوان واقع شده و سفال این منطقه به صورت کاملا دستی, بدون چرخ سفالگری و توسط زنان بلوچ ساخته می شود.
انتهای پیام/
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب: 440266
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *