۰
گزارش تفتان ما اما و اگرهاي چينش كابينه دوازدهم

کابینه دوازدهم؛ روزآزمایی احزاب/ از میدان‌داری جهانگیری برای تشکیل کابینه دوازدهم تا چهره‌های جدید دولت روحانی

با نزدیک شدن به زمان معرفی دولت دوازدهم انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص چینش اعضای کابینه نیز شدت گرفته است و به نظر می‌رسد در ایامی که قرار است کابینه دولت دوازدهم تعیین شود، سهم خواهی و زور آزمايي احزاب و فشار بیش از مشورت چاشنی تعاملات سیاسی حول‌ و حوش این آزمون بزرگ دولت است.
کابینه دوازدهم؛ روزآزمایی احزاب/ از میدان‌داری جهانگیری برای تشکیل کابینه دوازدهم تا چهره‌های جدید دولت روحانی
به گزارش تفتان ما، اين روزها بحث‌ها بر سر انتخاب وزرا در کابینه دولت دوازدهم داغ است. بعضی از کارشناسان معتقدند کابینه یازدهم دست نخورده باقی بماند و برخی دیگر بر لزوم تغییر اساسی و وسیع  آن تأکید می‌کنند. دولت می‌گوید سعی در جوان‌گرایی و فراجناحی بودن کابینه دارد.
 
گفته‌ها و شنیده‌ها حاکی از این بود که در کابینه دوازدهم شاهد حضور زنان، اقوام و جناح‌های مختلف سیاسی باشیم. طبق گفته‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌و بررسی گزینه‌های محتمل کابینه دوازدهم شاهد تغییراتی در وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، اقتصاد و دارایی، تعاون و کار و رفاه اجتماعی، نیرو، صنعت و معدن، بازرگانی و ارتباطات خواهیم بود و همچنین تغییراتی در سازمان برنامه و بودجه و معاونت علمی‌ و فرهنگی خواهیم داشت.
 
برخی از خبرگزاری های اصلاح‌طلب محتمل‌ترین گزینه‌های این وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را گزارش کرده اند. بر اساس گزارش‌های اصلاحات پرس سه منبع مشورتی اصلی رئیس جمهور لیست گزینه‌های خود را به او ارائه دادند که اینجا به بررسی اجمالی این لیست احتمالی می‌پردازیم.
 
ايلنا نوشت؛ خروج رحمانی فضلی از وزارت کشور که سیاسی ترین نهاد قوه مجریه به حساب می‌آید، قطعی بوده و این درحالیست که فراکسیون مستقلین معتقد است رحمانی فضلی باید بماند و به همین دلیل رحمانی فضلی برای ماندن رأی اصولگرایان و مستقلین را با خود دارد. اما محتمل ترین گزینه معرفی شده برای این وزارت محمد شریعتمداری است. در وزارت آموزش و پرورش شاید شاهد حضور یک زن باشیم که به احتمال زیاد فاطمه سعیدی است البته به گفته برخی نمایندگان مجلس شهیندخت مولاوردی و نوبخت نیز گزینه‌های مد نظر هستند.
 
گزینه وزارت علوم جعفر میلی منفرد، وزارت اقتصاد و دارایی حجت الله میرزایی،  وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی سید کامل تقوی نژاد، وزارت نیرو حبیب الله بیطرف، وزارت صنعت و معدن رضا ویسه، وزارت بازرگانی حسن یونس سینکی، وزارت ارتباطات و فناوری رضا فرجی دانا بوده و در سازمان برنامه و بودجه محمدعلی نجفی و معاونت علمی‌و فرهنگی جعفر توفیقی گزینه‌های در نظر گرفته شده هستند.
 
تمام این تغییرات در کابینه دولت دوزادهم درحالیست که برخی عملکرد دولت یازدهم را مفید و مثبت دانسته و از ثبات حرف میزنند و برخی دیگر عملکرد دولت روحانی را جز در وزارت بهداشت و درمان بسیار ضعیف می‌دانند و دم از ضرورت تغییر کابینه  فعلی می‌زنند.
 
محمد‌هاشمی ‌رفسنجانی برادر اکبر‌هاشمی ‌رفسنجانی در مصاحبه  خود با خبرگزاری ایلنا بیان کرده که ثبات و نظارت بر عملکرد وزارتخانه‌ها بیشتر می‌تواند در توفیق مدیران و اجرای برنامه‌های دولت کارساز باشد تا یک تغییر و تحول اساسی. او که رییس سابق سازمان صدا وسیما و عضو سابق حزب کارگزاران سازندگی بوده ، عملکرد اغلب وزارتخانه‌های دولت یازدهم را مثبت ارزیابی می‌کند و معتقد است اصل در مدیریت، ثبات است. یعنی ثبات در توفیق مدیران و اجرای برنامه‌ها بسیار تعیین کننده است. بر این اساس به نظر او مصلحت نیست که تغییرات وسیع یا جدی‌ در دولت دوازدهم انجام شود و جالب این است که در ایام انتخابات نیز دلیل بسیاری از افراد برای رأی مجدد به روحانی برای ثبات کابینه بوده است.
 
اما برخی ضرورت را در تغییر کابینه می‌دانند چرا که معتقدند به رغم کاهش شتاب تورم در طول این سال‌ها نه تنها گرهی از موضوع اشتغال جوانان باز نشده بلکه به واسطه تعمیق رکودی پنج ساله در اقتصاد ایران و اعمال سیاست درهای باز اقتصادی در دولت یازدهم حالا کاهش تولید ملی و افزایش نرخ بیکاری به شرایط بحرانی خود نزدیک شده است. موضوعی که می‌توان نامگذاری دوباره سال ۹۶ تحت عنوان اقتصاد مقاومتی را در این راستا دانست. پیش از انتخابات نیز دوازده تن از اعضای هیئت علمی‌دانشگاه‌های کشور در رشته اقتصاد در زمینه‌هایی مانند تورم، سرمایه گذاری خارجی، مدیریت واردات، مسکن، بورس، اشتغال و غيره به بررسی عملکرد دولت یازدهم پرداخته بودند نمره مردودی یه عملکرد دولت یازدهم دادند.
 
با توجه به این موارد مطالبه جوانان از دولت روحانی و کابینه او شاید در جوان گرایی باشد و اینکه به مسأله اشتغال جوانان توجه بیشتری شود چرا که مهمترین مسأله هر کشوری توجه به جوانان و جوان پروری و استفاده ار نیروی جوان است همانطور که در گزینه‌های محتمل کابینه ی روحانی جوانگرایی دیده می‌شود مثلاً در وزارت اقتصاد و دارایی شاید حجت الله میرزایی گزینه به نسبت جوانی باشد.
 
انتهاي پيام/
يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 440271
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *