۰
گزارش تفتان ما از توزيع مواد مخدر بعد از 40 سال

توزیع مواد مخدر توسط دولت؛ حرکت روی لبه تیغ/ دود مواد مخدر به چشم مردم و سود فروش به جيب دولت مي رود

توزیع مواد مخدر توسط دولت را به جرأت می‌توان مهمترین طرح اجتماعی در 35 سال اخیر دانست، طرحی که اجرای آن مانند حرکت روی لبه تیغ است و کوچکترین لغزشی در اجرای آن به قیمت از دست رفتن تمام ثمراتش می‌شود و دود آن به چشم مردم و سود فروش به جيب دولت مي رود.
توزیع مواد مخدر توسط دولت؛ حرکت روی لبه تیغ/ دود مواد مخدر به چشم مردم و سود فروش به جيب دولت مي رود
به گزارش تفتان ما، اعلام خبر توزیع دولتی مواد مخدر موجب واکنش موافقان و مخالفان این طرح شده است. به گونه ای که برخی از مخالفان این طرح معتقدند با اجرای توزیع دولتی مواد مخدر امکان افزایش آمار معتادان وجود دارد اما در مقابل موافقان براین باور هستند که از این وادی می توان به طرز چشمگیری شاهد کاهش آمار معتادان و یا سامان دهی وضعیت اعتیاد در سطح کشور باشیم چرا که طی سال های گذشته شاهد افزایش آمار معتادان، کاهش سن اعتیاد و یا حذف مساله جنسیتی در این خصوص بودیم.
 
گفتنی است طبق اظهار نظر کارشناسان، یکی از مهم ترین نکات مثبت اجرای طرح توزیع دولتی مواد مخدر را می توان شناسایی و یا به دست آوردن آمار دقیق معتادان سطح جامعه دانست چرا که در حال حاضر دولت اشراف چندانی بر میزان معتادان و ماده مخدر مصرفی آنها ندارد که از این وادی می توان تا حد زیادی این مساله را مرتفع کرد.
 
از سوی دیگر اجرای این طرح می تواند بازار کار خرده فروشان مواد مخدر را تا حدودی تعطیل کند به گونه‌ای که قدرت مالی آنها کاسته می شود و دیگر افراد کمتری به این کارها گرایش پیدا می کنند، باید توجه داشت طی سال های گذشته متاسفانه به علت آمار بالای بیکاری و یا پایین بودن میزان دستمزد برخی از افراد برای کسب سود بیشتر اقدام به خرده فروشی مواد مخدر حتی به صورت موقتی می نمودند که امید می رود با اجرای طرح مورد بحث این نوع کسب و کار کاذب نیز از میان برود.
 
آنچه مسلم است این طرح به مانند همان طرحی است که قبل از انقلاب انجام شده بنابراین جای نگرانی وجود ندارد چرا که اجرای آن طی سال های گذشته نیز دستاوردهای مثبتی به همراه داشت. این در حالی است که برخی از مخالفان بر این باور هستند که تنها به دلیل اجرای این طرح پیش از انقلاب نباید آن را امروزه اجرا کرد اما در این مجال بايد متذکر شد که صرفاً نمی توان به علت اجرای طرح قبل از انقلاب اقدام به نفی و یا طرد آن كرد چرا که طبق اقدامات کارشناسی صورت گرفته اجرای طرح توزیع دولتی مواد مخدر می تواند برگ برنده ای برای مهار آمار فزاینده معتادان باشد.
 
یکی دیگر از نقاط قوت طرح توزیع دولتی مواد مخدر توزیع تنها یک ماده مخدر و پر مصرف یعنی تریاک است چرا که طبق آمار موجود بیش از ۵۰ درصد معتادان تنها تریاک و مشتقات آن را مصرف می کنند از این رو اجرای طرح مذبور می تواند سر آغاز کاهش و یا کنترل مصرف معتادان باشد.
 
با نگاهی گذرا بر انواع مواد مخدر و افزایش روز افزون آن می توان به این مهم دست یافت که اجرای طرح مذبور می تواند ازیک طرف مانع ایجاد تنوع در مواد مخدر شود و از طرف دیگر نیز افراد بیشتری را به مصرف تریاک و یا مشتقات آن سوق داد. چرا که طبق تحقیقات به عمل آمده برخی از مواد مخدر صنعتی جدید از عوارض جبران ناپذیری برخوردار هستند.
 
بدیهی است عدم وجود نظارت مستقیم دولت بر معتادان و نحوه مصرف آنها طی سال های گذشته زمینه ساز رشد و تقویت فروشندگان خرده  مواد مخدر در سطح کشور شده است به گونه ای که در کنار این بسیار دیگر از بزه های اجتماعی نیز از این افراد سرباز می زند. با این اوصاف دور از انتظار نیست که اجرای طرح توزیع دولتی مواد مخدر بتواند زمینه ساز کاهش آمار جرایم اجتماعی در کشور شود.
 
یکی از مهم ترین نکات در طرح توزیع دولتی مواد مخدر در میان معتادان که نوع مواد مخدر است بدین معنا که در این طرح تنها  متادون و یا مواد مخدر رقیق شده در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد که انتظار می رود از این طریق کاهش مصرف بی رویه و رو به افزایش متادون در میان جوانان ویا نوجوانان باشیم.
 
علي اي حال موفقیت این طرح نیازمند انجام کارهای فرهنگی است چرا که در صورت عدم اجرای موازی آن با طرح مذبور شاهد شکست و یا منحرف شدن آن از اهداف اصلی و از پیش تعیین شده خواهیم بود چرا مساله اعتیاد یکی از مهم ترین بحران های اجتماعی است که در صورت عدم سامان دهی می تواند تمام ابعاد جامعه را در برگیرد لذا باید تمامی ارکان جامعه همسو با این طرح قدم بردارند و باید توجه داشت که با نفی این طرح نه تنها نمی توان مانع از بروز مساله اعتیاد در کشور بلکه می توان شاهد روز افزون مصرف کنندگان مواد مخدر شد.
 
انتهاي پيام/
سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب: 440273
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *