۰

پای درس هوش اقتصادی به سبک جزایری/ نسخه‌‌پیچی برای مردم یا «فرصت‌های جدید» برای شهرام؟

«هوش اقتصادی به سبک شهرام جزایری»؛ آگهی برگزاری کارگاهی که در ماه‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و بسیاری را وسوسه کرد بدانند ماجرا از چه قرار است و جزایری از راه و رسم کسب ثروت و درآمد چه می‌خواهد بگوید؟
پای درس هوش اقتصادی به سبک جزایری/ نسخه‌‌پیچی برای مردم یا «فرصت‌های جدید» برای شهرام؟
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،شرایط سخت اقتصادی این روزها همه را به تکاپو انداخته است. هر کس را به نحوی، آنهایی که زمانی کسب و کارهای پر رونقی داشته‌اند و اکنون به انحاء مختلف با رکود و چک‌های برگشتی مواجه‌اند، آنهایی که حقوق ‌بگیرند و تورم‌ سال‌های اخیر رمق و توان قدرت خریدشان را به یغما برده و در پی کشف زمینه‌های تازه برای کسب درآمدند و آنهایی که می ‌خواهند تازه وارد فضای کسب و کار شوند و به ‌ایده‌ای نو و به قول امروزیش یک استارت آپ‌ پردرآمد و جذاب فکر می‌کنند.
در چنین فضایی است که چرخیدن آگهی تبلیغاتی برگزاری کلاس هوش اقتصادی آنهم به سبک «شهرام جزایری» وسوسه انگیز می‌شود، برای اینکه بروند و بفهمند که راه صدساله را اگر نه یک شبه که در فضای اقتصادی موجود چگونه می‌توان رهوارتر و با رنج و مشقت کمتری پیمود و از تنگناهای کنونی چگونه می‌توان عبور کرد.
آگهی برگزاری کارگاه آموزشی شهرام جزایری از یک ماه قبل در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، آنهم تنها با یک سرفصل کلی و البته جذاب و وسوسه‌کننده؛ «هوش اقتصادی به سبک شهرام جزایری».
فضای اصلی آگهی عکس جزایری را در حال تدریس نشان می‌دهد، سمت راست عبارت «پرسش و پاسخ» و از جزئیات بیشتر خبری نیست.اینکه منظور از هوش اقتصادی چیست؟ کلاس قرار است برای چه رده سنی، تخصصی، تحصیلی و شغلی برگزار شود و سرفصل‌های آموزشی از چه قرار است؟
شاید خیلی هم جای سوال ندارد، چون قرار است کلاس «سبک شهرام جزایری» باشد.
اما برگزاری اولین کارگاه آموزشی از جنس هوش اقتصادی شهرام جزایری از زوایه دیگری هم جالب است، از نگاه آنهایی که پس‌لرزه‌های سنگین دستگیری شهرام جزایری را در  مجلس اصلاح طلب ششم به یاد می‌آورند، زمانی که جنجالی‌ترین پرونده اقتصادی پس از انقلاب در سال 81 پای چهره‌های شاخص بسیاری را وسط کشید، از رئیس مجلس وقت گرفته، تا برخی روسای کمیسیون‌های اقتصادی، نمایندگان مجلس و مدیران و سردبیران  برخی روزنامه‌ها. کسانی که متهم شدند از جزایری 29 ساله پول گرفته و راه برخی رانت‌خواری های او باز کرده‌اند.
پرونده شهرام جزایری در زمان خود با گمانه‌زنی‌های بسیار همراه بود، برخی مجلسی‌ها عنوان کردند وی به عنوان مشارو برخی کمیسیون‌ها در مجلس ششم تردد داشته است و  عده‌ای او را نابغه اقتصادی می‌دانستند که در 29 سالگی بیش از 35 میلیارد تومان ارزش دارایی‌هایش بوده و گرفتار طوفان منازعات سیاسی شده است.
در عین حال علی مژدهی نماینده مدعی العموم در دادگاه  او گفت که شهرام جزایری با اتهامات بسیاری از جمله ارتشاء، صادرات غیرقانونی، جعل اسناد دولتی و اختلاس‌های کلان روبروست و بیش از 50 تن به عنوان شرکای جرم وی روانهٔ دادگاه شدند که اغلب آنان را فرزندان مقامات نظام تشکیل می‌دادند.
جزایری مهرماه سال 94 از زندان آزاد شد. پرونده او به حد کافی بزرگ و جنجالی بود که زمان نتواند بر این اتفاق گرد فراموشی بپاشد و خبر آزادی او را از چشم رسانه‌ها مخفی نگه دارد.
این خبر نقطه پایانی بر یک پرونده بزرگ و جنجالی به نظر می‌رسید، اما ظاهرا برای جزایری آغازی بر یک پایان بود. آغازی که این بار «شهرت» آمیخته با ابهامات بسیار هم به کمک آن می‌آمد.
پس از مدتی انتشار مصاحبه او با یک مجری معروف در قالب ویدئو اینترنتی توجه‌ها را جلب کرد، ویدئویی که به اعتقاد برخی ناظران تیزبین بیش از آنکه در صدد پاسخ به کنجکاوی‌های مطرح درباره جزایری بود مطرح کردن او را به عنوان یک پدیده هدف قرار می‌داد و گام های بعدی جزایری این ظن را تقویت کرد، زمانی که از گروه‌های تلگرامی بورسی سر درآورد و به بحث و جدل با معامله‌گران بازار آشفته و بی‌رونق سهام پرداخت و البته وقتی که ادعا کرد برای بحران پرونده جنجالی «پدیده شاندیز» راه حل دارد و اخیرا که در صفحه اول یکی از روزنامه‌ها برای نجات اقتصاد ایران نسخه پیچیده است.
مانورهای جزایری در فضای رسانه‌های مجازی اما تنها کنجکاوی فعالان بالفعل و بالقوه اقتصادی را قلقلک نداده است و ناخودآگاه توجه ناظران و فعالان رسانه‌ای را نیز به خود جلب کرد، اینکه چرا او پس از 13 سال تحمل زندان و متهم و محکوم شدن به فساد اقتصادی همچنان مایل است در سیبل و مرکز توجه‌‌ها باشد؟ چرا اصرار دارد ثابت کند در نوع خود پدیده‌ است و راهکارهای بدیع برای خروج همه اعم از سازمان‌ها، پروژه‌‌ها و طرح‌ها، معامله‌گران بورس، علاقمندان به کارآفرینی و حتی کشور از مشکلات و تنگناهای اقتصادی دارد؟
*ثبت نام در کارگاه آموزشی هوش اقتصادی به سبک شهرام جزایری
این سوالات بود که خبرنگار فارس را بر آن داشت تا با شماره تماس درج شده بر روی آگهی برگزاری کارگاه آموزشی جزایری تماس بگیرد و ببیند شرایط شرکت در کلاس چیست و او در این دوره چه حرف‌هایی برای گفتن دارد.
آقای مودبی گوشی را برمی‌دارد و به سوالات پاسخ می‌دهد، شهریه حضور در کارگاه 750 هزار تومان است، بقیه اطلاعات هم در آگهی درج شده است. محل برگزاری هتلی است در شهر کرج، زمان 14 تیرماه و مدت دوره 10 صبح تا 4 بعد از ظهر.
شهریه بالای شرکت در کلاس باید از سوی خبرگزاری تقبل شود که با مساعدت سردبیر چک آن را بخش مالی خبرگزاری می‌کشد و به شماره حساب داده شده واریز می‌شود. چند روز بعد عضو یک کانال تلگرامی می‌شوم که ظاهرا اغلب اعضاء با هم آشنا هستند و گفت و شنود چاق سلامتی دارند. چارچوب خاصی برای ارسال پست در این گره وجود ندارد و بحث و پست‌ها عمومی و از هر دری است.
یک روز قبل از برگزاری دوره، دوباره آگهی برگزاری دوره آموزشی هوش اقتصادی به سبک  شهرام جزایری در گروه مدیر اجرایی و دوستان توجهم را جلب می‌کند، آگهی همان است با قید «اولین کارگاه آموزشی» اما تاریخ عوض شده و زمان را 26 تیرماه اعلام می‌کند.
با مجری برنامه تماس می‌گیرم و پاسخ می‌دهد ؛ بله زمان برگزاری کارگاه آموزشی عقب افتاده است، آنهم بدون احساس نیاز به اطلاع‌رسانی بیشتر. خدارا شکر می‌کنم که به طور اتفاقی تلگرامم را چک کرده‌ام وگرنه باید فردا تا کرج می‌رفتم و دست از پا درازتر برمی‌گشتم.
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب: 440304
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *