۰
گزارش تفتان ما از پدیده زشت حاشیه نشینی در خاش؛

خدمت به روستاي نصرت آباد خاش؛ تعدیل یا تسکین التهاب زخم حاشیه نشینی/ حاشیه نشینی؛ زخمي بر پيكر سلامت شهري است

حاشیه نشینی یکی از مشکلات دامنگیر امروز شهرهاست که در شهرستان خاش با رشد فزاینده ای همراه بوده و جمعيت بسيار زياد این شهر را به خود اختصاص داده است و روستاي نصرت آباد اين شهرستان نيز هر روز با اين معضل و پديده بسيار زشت دست و پنجه نرم مي كند.
خدمت به روستاي نصرت آباد خاش؛ تعدیل یا تسکین التهاب زخم حاشیه نشینی/ حاشیه نشینی؛ زخمي بر پيكر سلامت شهري است
به گزارش خبرنگار سرويس فرهنگی تفتان ما، حاشیه‌ نشینی در شهرستان خاش حاصل عدم تدبیر مناسب در گذشته بوده است و تغییر کاربری‌های بی‌ضابطه در روستاهای اطراف شهر، وجود اتباع بیگانه و علاقمندی این گروه به فاصله گرفتن از قلب شهر به منظور مصونیت از نظارت، مشکلات اجتماعی و ساختاری در واگذاری‌های بی‌مورد، افراز اراضی کشاورزی، سودجویی، افزایش قیمت اراضی شهر در مقطعی از زمان و تقاضای تامین مسکن در حاشیه شهر به دلیل نرخ پایین‌تر زمین و جریان سریع مهاجرت از شهرها به روستاها در دهه هشتاد است که همواره در شهرستان خاش اتفاق افتاده در حالی که ضعف ایجاد زیرساخت‌ها در این نواحی مشهود است.

از معضلات مهم در این موضوع شکل گیری روستای نصرت آباد بوده که توسعه این روستا در ابعاد مختلف گره گشا و حلال مشکلات خواهد بود.

حاشیه نشینی در نصرت آباد نوعی توسعه شهری روستایی بوده که بدون برنامه ریزی، هدایت و کنترل با غفلت و عدم نظارت نهادهای متولی و بدون رعایت مقررات شهرسازی و ضوابط بنیاد مسکن توسط توده مردم طی دهه اخیر و البته به نفع برخی دلالان ایجاد شده است.
 
 حاشیه‌نشینی شیوه‌ای از زندگی است که نسبت به سه شیوه مرسوم زندگی یعنی شهری، روستایی و عشایری تفاوت دارد؛ با ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مخصوص به خود، بافت فیزیکی معینی را به بخشی از شهر یا روستا می دهد و از پیامدهای توسعه ناهمسو و بد ریخت شهری است.

آهنگ شتابان مهاجرت های بی رویه از روستا و حتی نقاط شهری داخل و خارج شهرستان خاش به روستای نصرت آباد علاوه بر دامن زدن به نابسامانی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاشیه نشینی شهری را نیز پدید خواهد آورد و در واقع برخی کمبودهای روستایی به فقر شهری با کلیه محرومیت های آن منتج می‌شود.
 
حاشیه نشینی

غفلت و نبود عزم عمومی طی سالیان زیاد گذشته، در رفع مشکلات روستاهای حاشیه شهر، باعث تقویت حاشیه‌نشینی شده و این حاشیه‌نشینی در خاش به واسطه فضای کالبدی و روابط اجتماعی در آن، نوع جدیدی از آسیب‌های اجتماعی را در آینده رقم خواهد زد که بنیان خانواده را نشانه خواهد رفت.

برای تقلیل آسیب‌های روستای نصرت ‌آباد در واقع باید اراده‌ای همگانی در سطح دولتی و عمومی شکل گیرد و با ابزارهای مختلف، هماهنگ و تکمیل کننده زمینه مشارکت اجتماعی این مناطق با دیگر نقاط شهرستان برای ایفای نقش‌های اجتماعی فراهم شود.

اگر دقت نظر کافی در رفع مشکلات نصرت آباد و از سویی همکاری مردم در سطح خوبی شکل نگیرد حاشیه نشینی از معضل امروز به بحران دهه آتی تبدیل خواهد شد.

پیامدهای این موضوع متوجه مدیریت شهری می‌شود که الحمدلله با تلاشهای شهرداری خاش سیمای به واقع شهری خاش بر فضای عمومی و اجتماعی این شهر حاکم شده و نصرت آباد در مرز شهر و روستا منظری در شان موقعیت خود در کنار شهر ندارد، لذا توسعه آثار منفی زیست محیطی و عقب ماندن از توسعه پایدار، بلا استفاده ماندن بخشی از سرمایه گذاری های ناشی از ساخت و ساز به دلیل عدم وجود امکانات و تاسیسات زیربنایی، افزایش روند جذب در حاشیه های شهری علیرغم وجود معضلات انباشته قبلی به علت ارزانی زمین و اختلاف قیمت با شهر خاش از معضلات مهم آن خواهد بود.
 

 
در صورت عدم رسیدگی و همکاری مردم در آینده نصرت آباد به عنوان پدیده جدید حاشیه نشینی خاش، بستری برای رشد فرهنگ قانون گریزی، ضعف در تعلق به هویت شهری، واگرایی شدید نسبت به قوانین شهری، انزواطلبی، احساس غریبه بودن و بیگانگی، اختلال در هویت و غیره خواهد بود.

از راهکارهای رفع مشکلات روستای نصرت آباد در گام اول اراده مردم و عزم عمومی در همکاری و تمکین به قانون و هر نوع تصمیمی که می‌تواند منافع عمومی را تامین نماید.

در گام های بعدی اولویت اجرای طرح هادی و ساماندهی معابر روستایی است که البته از برکات دولت تدبیر و امید تصویب طرح هادی این روستا طی هفته های گذشته است، گام بعدی رفع مشکل فضای اموزشی و تحصیلی دانش آموزان است که البته شمیم حضور یکی از خیرین بزرگوار و قول مساعد وی برای رفع مشکل این روستا امیدبخش و ارزشمند است، تدبیر دیگر احداث مرکز بهداشتی و درمانی در روستای فوق است که البته این مهم یا در آن روستا یا در همجوار آن کهن مولاداد به تصویب رسیده است، در موضوع آب تعامل بین آبفار و آب شهری در کوتاه مدت و در بلند مدت تعریف پروژه ابرسانی به روستای مذکور میتواند مشکل اساسی این‌روستا را مرتفع نماید، توجه به مسائل فرهنگی و ورزشی و می تواند گامهایی موثر در کاهش آسیبهای نصرت آباد باشد. تمام تدابیر و آمال مذکور در سایه تامین اعتبارات و همکاری و تعامل مردم می تواند خدمتی ماندگار در منطقه ارائه دهد.
 
ان شاءالله گام ‌به گام با گامهای موثر و محکم در مناطقی مانند نصرت آباد و مناطقی از دشت رباط و اپک سیاهان و دشت موزن و جاروب در دولت تدبیر و امید و با تلاش جهادی و ایثار جمعی و دلسوزانه کاهش یافته و مرتفع شود.
 
انتهای پیام/
جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 440389
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *