۰

شورای اول کاملا سیاسی بود/ شورای پنجم عبرت بگیرد/ اعتراض قانونی ما را با اغتشاش 88 مقایسه می کنند/ ما به ریاست جمهوری‌باختیم/پیش‌بینی‌ جمعیت 20 میلیونی برای تهران؛باید فکری کرد

این عضو شورای شهر هجمه‌های اعضای شورای پنجم علیه شهرداری تهران را ناشی از ناتوانی منتخبان شورای پنجم در برآورده کردن توقعات مردم و استمرار بخشیدن به فعالیت‌های قوی شهرداری تهران می‌داند.
شورای اول کاملا سیاسی بود/ شورای پنجم عبرت بگیرد/ اعتراض قانونی ما را با اغتشاش 88 مقایسه می کنند/ ما به ریاست جمهوری‌باختیم/پیش‌بینی‌ جمعیت 20 میلیونی برای تهران؛باید فکری کرد
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما،قرار مصاحبه برای ساعت 13:30 دقیقه در ساختمان شوای شهر، اتاق کمیسیون نوپای نظارت و حقوقی شورا است؛ منتظر مانده‌ایم تا رئیس کمیسیون بیاید و مصاحبه را شروع کنیم، آقای سروری می‌آید ولی ما همچنان منتظریم، میزان مراجعات مردمی بالاست و در این واپسین روزهای عمر شورای چهارم هر کس نامه‌ای بدست دارد و دردی در سینه که شاید دوای آن را در ساختمان پارلمان شهری می‌بیند؛ مردم نوبت به نوبت وارد دفتر می‌شوند، مشکلاتشان را توضیح و نامه‌هایشان را تحویل می‌دهند، پاسخشان را می‌گیرند و بعد هم خارج می‌شوند؛ بالاخره ساعت 2 بعد از ظهر نوبت ما می‌شود، در حین گفت‌وگو چند بار به ساعت نگاه می‌کند و چند بار هم نام "زاکانی" روی صفحه تلفن همراهش نقش می‌بندد اما به همه‌ی سوالات ما با حوصله پاسخ می‌دهد، مثل اینکه جلسه‌ای با نماینده سابق مردم تهران در مجلس دارد که فعلا در آن حاضر نشده است.
سروری معتقد است که چهار سال اخیر دوران طلایی شهرداری و شورای شهر بوده و شهرداری علاوه بر اینکه در زمینه ساخت مترو رکوردزنی کرده، در حوزه ساخت مراکز فرهنگی و اجتماعی هم عملکرد قابل توجهی داشته است.
این عضو شورای شهر هجمه‌های اعضای شورای پنجم علیه شهرداری تهران را ناشی از ناتوانی منتخبان شورای پنجم در برآورده کردن توقعات مردم و استمرار بخشیدن به فعالیت‌های قوی شهرداری تهران می‌دادند و به آن‌ها هشدار می‌دهد که اگر سیاسی‌کاری را چاشنی کار خود کنند و اسیر چالش‌های سیاسی شوند، سرنوشتی همانند شورای اول در انتظارشان خواهد بود.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر معتقد است که هرچند اعضای شورای پنجم از یک جریانند اما یکدست نیستند.
وی همچنین انتقاداتی هم به نحوه برگزاری انتخابات شورای شهر در تهران و همزمانی این انتخابات با انتخابات ریاست جمهوری دارد و می‌گوید: ما این انتخابات را به دوقطبی‌های سیاسی به وجود آمده در انتخابات ریاست جمهوری باختیم؛ انتخابات شورای شهر اجتماعی است و نباید با ریاست جمهوری که پرچالش و سیاسی است همراه شود.
 
مشروح گفت‌وگوی دانا با پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران پیش روی شما قرار داد:
 

 
کاهش 4.5هزار میلیاردی اصلاحیه بودجه شهرداری
دانا: شورای شهر را در چه وضعیتی تحویل گرفتید و کدام یک از نقاط ضعف شهر را در این دوره بر طرف کردید؟
 
شوای شهر چهارم، از این نظر که دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب تقریبا به طور هم‌وزن در آن حضور داشتند یک شورای منحصر به فرد بود و رقابت سختی بین دو جریان وجود داشت؛ اولین اقدامی که طی یک فرآیند چالشی صورت گرفت این بود که هر دو جریان به یک توافق نانوشته رسیدیم که با رقابت سیاسی شهر از بین می‌رود و خدمت تبدیل به هزینه‌ برای مردم می‌شود و بهتر است که رقابت‌های سیاسی را تبدیل به رقابت برای خدمت کنیم.
در شش ماه اول شرایط خوبی بر شورا حاکم نبود و تنش‌های سیاسی پس از انتخاب شهردار وجود داشت اما پس از شش ماه تقریبا شرایط شورا کارشناسی شد و رقابت برای خدمت در شورا به وجود آمد و این دوران بسیار مفیدی در شورای شهر تهران بود.
در این دوره تامین سرانه‌های مورد نیاز مردم نسبت به دوره‌های قبل چشم‌گیرتر است، در بحث حمل و نقل شاهد جهش خوبی بودیم و در موضوع مبارزه با انحرافات از برنامه‌ کارهای خوبی انجام شد؛ روزی که ما شورای شهر را تحویل گرفتیم شهرداری علاوه‌بر متمم بودجه درخواست 5 هزار میلیارد تومان اصلاحیه هم داشت اما این مبلغ در آخرین دوره که سال گذشته بود به مبلغ 500 میلیارد تومان یعنی یک دهم رسید و متمم بودجه هم حذف شد و این نمایانگر انضباطی است که در شورا و شهرداری حاکم شد.
شورای چهارم به نحو چشمگیری از قدرت نظارتی خود استفاده کرد و ابزار نظارتی مثل سامانه نظارتی کمیسیون نظارت و حقوقی شهرداری ایجاد شد که ما این سامانه را در اختیار شورای پنجم می‌گذاریم و دوستان شورای پنجم می‌توانند به راحتی تمام مصوبات چند دوره را به صورت دسته‌بندی شده در اختیار داشته باشند و این موضوع می‌تواند از طرح مسائل تکراری و مصوبات موازی جلوگیری کند؛ این اقدام بزرگی بود که در دوره چهارم شورای شهر انجام شد علاوه‌بر این شورای چهارم مصوبات خوبی هم داشت و شهرداری هم در این دوره، دوران طلایی خود طی کرد.
فرار رو به جلو شورای پنجم
حجم ساخت و سازها و اقدامات فرهنگی و اجتماعی که شهرداری تهران طی این چهارسال انجام داده نشان‌دهنده یک مجموعه پویا و پرتحرک است و شورای پنجم نگران است که نتواند این فضا را استمرار دهد و فضایی که امروز از شورای پنجم شاهد آن هستیم و اختلافاتی که بر سر انتخاب شهردار وجود دارد نشان می‌دهد که این شورا در دورن دچار چالش‌های جدی شده و به همین دلیل هم اعضای شورای پنجم استراتژی بدی را اتخاذ کرده‌اند؛ تخریب شهرداری و شورای شهر و عملکرد مثبت این دو مجموعه تخریب عملکرد نظام است و کسی که به این کارنامه مثبت ضربه می‌زند در واقع به کارنامه نظام لطمه وارد می‌کند و موجب ناامیدی مردم و سیاه‌نمایی می‌شود؛ نقاط قوت را نقطه ضعف جلوه دادن اخلاق ناپسندی است که امروز شاهد آن هستیم.
علت این رفتار دوستان شورای پنجم این است که آن‌ها نگرانند که اگر نتوانند این کارآمدی را طی این دوره چهارساله از خود نشان دهند و این وضعیت مطلوب را استمرار بخشند مورد مطالبه مردم قرار می‌گیرند و به همین دلیل می‌خواهند اقدامات انجام شده را سیاه نشان دهند و این کار خطرناکی است؛ اعضای شورای پنجم باید به جای این کار درون خودشان انسجام ایجاد کنند، از سیستم کارشناسی قوی استفاده کنند و روند خدمت را استمرار بخشند چرا که مردم در آینده نزدیک شرایط را با حال و روز این روزهای شهر مقایسه خواهند کرد.
دو کار بزرگ شورای چهارم
دانا: با توجه به نظارتی که به عملکرد شهرداری داشتید، عملکرد این مجموعه را چطور ارزیابی می‌کنید و چه نمره ای به آن می‌‌دهید؟
در دنیا مجموعه‌ای که بیشترین ارتباط را با مردم دارد شهرداری‌ها هستند، مردم از تولد تا مرگ با شهرداری ارتباط دارند و هر روز به یک شکلی از خدمات آن استفاهد می‌کنند به همین دلیل وقتی سطح این تماس افزایش می‌یابد طبیعتا زمینه‌های تخلف هم بالا می‌رود و کنترل یک دستگاه 70هزار نفری کار سخت و مشکلی است و نظارت بر اینکه مجموعه هم کار بسیاردشواری است.
ما در شورای شهر مجموعه دستگاه‌های نظارتی میدانی نداریم مثلا کمیسیون نظارت سه، چهار کارمند دارد و مابقی کارشناسانی هستند که مصوبات را بررسی می‌کنند و موضوعات حقوقی مختلفی که دارند را پیگیری می‌کنند. آن چند کارمند کمیسیون نظارت هم بعضا نیروی خدماتی هستند و نمی‌شود با این تعداد از یک مجموعه 70هزار نفری بازرسی میدانی کرد فلذا ما در شورای شهر بر فرآیندها نظارت داشتیم و اصلاح و بهبود رویه‌ها را انجام می‌دادیم و نقاطی که می‌توانست تولید تخلف را تحت نظر گرفتیم؛ علاوه‌بر این دو کار بزرگ در شورا انجام شد، یکی همین سامانه‌ای بود که راه‌اندازی کردیم و دیگری کار بزرگی بود که در محلات انجام دادیم و شناسنامه‌ای از همه‌ی مشکلات و معضلات مردم را تهیه کردیم و اقدامت موثری هم در راستای حل این مشکلات انجام شده است.
 

 
مکاتبه بیش از دو هزار نامه برای حل مشکلات مردم
ما بیش از دو هزار نامه به سازمان‌های مختلف ارسال کردیم و حدود 30 درصد از این نامه‌ها به نتیجه رسیده است و ما به جای اینکه یک روند کند را در پیش بگیریم و بخواهیم چهارسال بدویم تا بدانیم در محلات چه خبر است مشکلات و معضلات محلات را به جمع‌آوری کردیم و شورای پنجم با استفاده از این سامانه می‌تواند از مشکلات مردم و اقداماتی که به نتیجه رسیده یا به نتیجه نرسیده است آگاه شود.
 به نظر من نمایندگان شورای پنجم باید ابعاد نظارتی شورا را تقویت کنند و از این سامانه که برای رفع مشکلات مردم است استفاده کنند؛ از دیگر اقدامات مثبتی ک در این دوره انجام شد مسئله اصلاح عدد K (عوارض از راسته‌های تجاری) بود که یک انضباطی در رفتار شهرداران و متولیان مناطق 22گانه تهران ایجاد کرد، هر چند این طرح در کوتاه مدت ممکن است منجر به کاهش درآمدهای شهرداری شود اما قطعا در دراز مدت منجر به ایجاد انضباط در شهرداری می‌شود.
به صورت کلی در این دوره چهارساله اقدامات خوب و قابل توجهی در مجموعه شورا و شهرداری انجام شد و امیدوارم که دوره پنجم هم این روند را ادامه دهند.
شورای اول کاملا سیاسی بود/شورای پنجم عبرت بگیرد
دانا: در دوره‌های گذشته که سایر جریان‌های سیاسی بر شورا حاکم بودند شاهد انحلال شورای شهر بودیم، در این دوره این اتفاق رخ نداد و شورا به بهترین وضع ممکن اداره شد، دلیل انحلال شورا در آن دوره را چه می‌دانید و چه مسئله‌ای موجب شد که در این دوره شاهد چنین حوادثی نباشیم؟
یک نکته اساسی در این زمینه وجود دارد و آن این است که هر کجا شورا در چالش‌های سیاسی اسیر شود و از ریل خدمت خارج شود آسیب می‌بیند.
شورای اول که منحل شد یک شورای کاملا سیاسی بود و اگر به متن مذاکرات و مطالب نگاه کنید می‌بینید که شورا کارشناسی نبود و قسمت عمده وقت نمایندگان مصروف به موارد سیاسی شد به گونه ای که رهبری هم به این موضوع در دیداری که با ایشان داشتیم اشاره کردند.
شما اگر هر کدام از شوراها را با شورای اول مقایسه کنید می‌بینید که ورود بحث‌های جناحی باعث تضعیف روند کارشناسی می‌شود و این سبب می‌شود موضوعات حاشیه‌ای در راس و اولویت‌های نمایندگان قرار گیرد.
اگر مسائل کارشناسی اصل باشد در واقع  مشکلات مردم اصل قرار می‌گیرد ولی اگر کار سیاسی شود و چالش‌های سیاسی وارد شورا شود، اولویت‌های نمایندگان می‌شود مشکلات احزاب و توجه به خواسته‌های حزبی، ما این نگرانی را نسبت به شورای پنجم داریم چون یک سابقه تلخی از شورای اول داریم و باید ببینیم که شورای پنجم از آن دوره درس عبرت می‌گیرد که در یک فرآیند کارشناسی شورا را اداره کند یا خیر؛ این در آینده مشخص می‌شود.
 
يکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 440440
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *