۰

برخوردهای بی‌سابقه با اهالی رسانه در دولت یازدهم/ از توهین آخوندی به خانم خبرنگار تا اهانت ترکان، وزیر بهداشت و خانم بازیگر به اهالی رسانه +عکس و فیلم

هر چه اهالی رسانه در سایر کشور‌های جهان دارای اجر و قرب هستند و مورد احترام مردم و مسئولان، اینجا هر شخصی اعم از بازیگر، وزیر و حراست سازمان حج و زیارت به خود اجازه می‌دهند که مانع کار حرفه‌ای اهالی رسانه شوند، آن‌ها را تهدید کنند، از جلسات اخراجشان کنند، با خبرنگاران ضد و خورد فیزیکی داشته باشند و به آن‌ها توهین کنند.
برخوردهای بی‌سابقه با اهالی رسانه در دولت یازدهم/ از توهین آخوندی به خانم خبرنگار تا اهانت ترکان، وزیر بهداشت و خانم بازیگر به اهالی رسانه +عکس و فیلم
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما،در سراسر دنیا رسانه و خبرنگاران را رکن چهارم دموکراسی می‌دانند و سیاستمداران ایرانی هم در کنار قوه مجریه، قضاییه و مقننه از رسانه‌ به عنوان چهارمین رکن دموکراسی یاد می‌کنند اما آنچه قابل توجه است تفاوت شگرف برخورد با اهالی رسانه در ایران و سایر کشورهای جهان است.
هر چه اهالی رسانه در سایر کشور‌های جهان دارای اجر و قرب هستند و مورد احترام مردم و مسئولان، اینجا هر شخصی اعم از بازیگر، وزیر و حراست سازمان حج و زیارت به خود اجازه می‌دهد که مانع کار حرفه‌ای اهالی رسانه شود، آن‌ها را تهدید کنند، از جلسات اخراجشان کنند، با خبرنگاران ضد و خورد فیزیکی داشته باشند و به آن‌ها توهین کنند.
امروز اما روز خبرنگار است و همه‌ی آن کسانی که تا دیروز به اهالی رسانه‌ توهین می‌کردند و آنان را آماج حملات خود قرار می‌دادند، امروز در صفحه‌های شخصی‌شان این روز را به خبرنگاران تبریک می‌گویند و از اهمیت اطلاع‌ رسانی و مطبوعات آزاد سخن به میان می‌آورند.
در ادامه به بازخوانی رفتارهای ناشایستی که اخیرا با خبرنگاران انجام شده می‌پردازیم و البته امیدواریم آنان که امروز را به خبرنگاران تبریک گفته‌اند و جلسات متعددی برای قدردانی از اهالی رسانه برگزار کرده‌اند در روزهای آتی هم همین روال را پیش بگیرند و از توهین به خبرنگاران یا اخلال در انجام وظایف آن‌ها خودداری کنند.
برخورد زشت عباس آخوندی با خانم خبرنگار
فروردین ماه سال جاری و در حاشیه جلسه هیئت دولت خبرنگار خانم باشگاه خبرنگاران جوان، از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی سوالی در خصوص مرجوعی بودن ایرباس سومی که به ایران آمده می‌پرسد که در پاسخ با رفتار زشت وزیر راه مواجه می‌شود.
عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در حاشیه نشست هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه گفته شده ایرباس سوم که به ایران آماده است مرجوعی کشور کلمبیا است، ایا این موضوع صحت دارد و شرایط آن اکنون چگونه است گفت: مرجوعی یعنی چی، این حرف های عجیبی است.

در ادامه اما وزیر راه  پس از قطع دوربین نسبت به این سوال واکنش دیگری نشان داد و به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خبرنگار باید یک جُو عقل داشته باشد!

وزیر راه بعد از این سخنان میکروفن خبرنگار را گرفته و قصد پرت کردن آن را داشت و با لحن فریادگونه گفت: شما حرفه ای نیستید و از خبرنگاری سر در نمیارید برید بابا!

توهین وزیر بهداشت به خبرنگاران
برخوردهای ناشایست عباس آخوندی و حسن قاضی‌زاده هاشمی با مردم، رسانه‌ها و حتی دولتمردان همواره برای دولت یازدهم حاشیه‌ساز بوده و قاضی‌زاده هاشمی هم در برخورد با خبرنگاران به اصطلاح کم نگذاشته و خبرنگار روزنامه قدس را "مزدور" خطاب کرده است.
اوایل خرداد ماه سال جاری، خبرنگار روزنامه قدس در حاشیه جلسه هیئت دولت از وزیر بهداشت در خصوص افتتاح بیمارستان امام رضا 2 و حساب ملی سلامت سوالی مطرح می کند که این سوال با واکنش عجیب وزیر مواجه می شود؛ قاضی زاده خطاب به خبرنگار روزنامه قدس می‌گوید: روزنامه قدس یک روزنامه سیاسی شده، از پول امام رضا خرج می‌کند و سیاست‌هایش علیه امام رضا است.
آرش خلیل‌خانه خبرنگار روزنامه قدس در خصوص برخورد وزیر با وی به خبرنگار دانا می‌گوید: خطاب به وزیر گفتم که ما هم یک رسانه‌ایم و بخش‌های مختلف داریم و سوالمان را می‌پرسیم؛ اما وزیر در ادامه گفت: شما مگر مزدورید؟ هر چرتی را که به شما می‌دهند نباید بپرسید، آدم از گرسنگی بمیرد بهتر از این است که برای این روزنامه‌کار کند.
 
توهین خانم بازیگر به یک خبرنگار
برخورد نامناسب بهناز جعفری بازیگر مجموعه "زیر پای مادر" با خبرنگاران در نشست خبری این مجموعه تلویزیونی موجب واکنش اهالی رسانه، تشکیل کمپین "توهین به اهالی رسانه ممنوع"، عذرخواهی تهیه کننده این سریال و استعفای مشاور رسانه‌ای مجموعه زیر پای مادر شد.
بهناز جعفری، بازیگر سریال «زیر پای مادر» در پایان نشست خبری در پاسخ به سوالی که یک خبرنگار از کارگردان سریال در خصوص تشابه دیالوگ‌های سعید نعمت‌اله به فیلم‌های مسعود کیمیایی پرسیده بود، گفت: متاسفانه هیچ بار شناخت و تحلیلی در شماها وجود ندارد! یعنی همه شما افرادی هستید که پیش پا افتاده‌ترین سوال‌ها را برای به چالش کشاندن ما بازیگرهایی که یک سال زحمت کشیدیم و این سریال را ساختیم ندارید و یک سری سوال کسالت‌آور دارید!
وی افزود: من فکر می‌کنم این موضوع به دلیل بی‌سواد و عدم شناخت منتقدان ماست. یعنی منتقدان ما در جایگاهی ننشسته‌اند که واقعا منتقد باشند و بتوانند به درستی و واقعا سریال ما را نقد کنند. چون الگویشان یک سری آدم‌هایی مثل "فراستی" هستند!
 
جعفری در پاسخ به خبرنگاری که چند سوال تکنیکی از او پرسیده بود، گفت: نقد و بررسی یعنی چی؟ آقای خمار! خبرنگار مربوطه گفت: من خمار نیستم و جعفری باز هم ادامه داد: نه انگار یک چیزی انداختی بالا!
 

Flash version 10,1 or greater is required You have no flash plugin installed Click here to download latest version
 
 
در ادامه خبرنگاران سایر رسانه‌ها به لحن و صحبت‌های جعفری اعتراض  کردند، اما او باز هم ادامه داد: فقط بلدید بگویید به ما بی‌احترامی می‌کنید! این از بی‌سوادی شماست. شما حتی برای خودتان هم سوال ندارید و همه‌تان صرفا یک کارمند هستید که برای کارتان اینجا آمدید!
 
خبرنگاری گفت: اگر همین بچه‌های رسانه نبودند، شما الان بهناز جعفری نبودید! که این بازیگر گفت: می‌خواهم نباشند! حتما من به واسطه شماها شدم بهناز جعفری! شما روزنامه‌نگاران فقط بلدید اعتراض‌های بی‌اساس کنید.
 
درگیری حراست سازمان حج با خبرنگاران
جمعی از خانواده های شهدای منا روز یکشنبه 11 تیرماه 96 به منظور پیگیری پرونده شهدایشان و صحبت با مسئولین سازمان حج و زیارت به این سازمان رفته بودند، که پیش از ورود به محوطه سازمان با خبرنگار صدا و سیما گفت‌وگویی در خصوص مطالبات خود انجام دادند.
اقدام خبرنگار صدا و سیما در گفت‌وگو با خانواده شهدای فاجعه منا آن هم در فاصله چند متری از درب ورودی سازمان حج و زیارت، موجب واکنش شدید حراست این سازمان شد، به طوری که عوامل حراست با خبرنگار و تصویربردار واحد مرکزی خبر درگیر شدند؛ اقدامی که با اعتراض شدید خانواده شهدا همراه شد.
پس از این اتفاق هنگام ورود فرزند یکی از شهدای منا به داخل ساختمان سازمان، مسئولین حراست مانع از ورود وی شده و با او درگیر می‌شوند.
فیلم ذیل، صحنه درگیری حراست سازمان حج و زیارت با خبرنگار صدا و سیما و اعتراض خانواده شهدا را نشان می دهد که توسط یکی از فرزندان شهدا ضبط شده است.

Flash version 10,1 or greater is required You have no flash plugin installed Click here to download latest version
 
 
واکنش توهین‌آمیز ترکان به یک خبرنگار
اکبر ترکان مشاورعالی روحانی و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو درخصوص اجرانشدن قانون الحاق مناطق آزاد به وزارت اقتصاد پس از ۴ ماه گفت: به شما چه ربطی دارد!

Flash version 10,1 or greater is required You have no flash plugin installed Click here to download latest version
 
 
دیکتاتوری بی‌سابقه رسانه‌ای در دولت یازدهم
تقی دژاکام روزنامه‌نگار با سابقه روزنامه کیهان و از دبیران خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص برخوردهای نامناسب با خبرنگاران گفت: خیلی تاسف بار است، مسئله‌ای که وجود دارد این است که هر چه به زمان حال حاضر نزدیک می‌شویم، توهین‌ها گسترش پیدا می‌کند و هر چه به عقب برمی‌گردیم شأن خبرنگار بیشتر رعایت می‌شد، یعنی اگر جایی به اسم خبرنگار وارد می‌شدی به احترامت بلند می‌شدند یا امکانات را فراهم می‌کردند تا خبر و گزارش خوبی منتشر شود.
وی افزود: در دو سه سال، اخیر هم از سوی دولت و وزرا و هم از سوی سلبریتی‌ها به خبرنگاران توهین می‌شود و این میزان توهین به خبرنگاران بی‌سابقه است، نمی‌دانم این توهین‌ها با همین شدت قرار است ادامه داشته باشد یا خیر و آیا این فضای بسته‌ای که برای خبرنگاران ایجاد شده آیا باز هم ادامه پیدا خواهد کرد یا نه.اما این اتفاقات جای تاسف دارد.
این دبیر خبرگزاری فارس تصریح کرد: شاید در بخشی از قضیه هم خود خبرنگاران مقصر باشند، مقصر از این جهت که به این افراد میدان دادند و محاکمه‌شان نکردند، در همین قضیه خبرنگار صدا و سیما که به او توهین شد، خود صدا و سیما یک هفته سکوت کرد، به چه حقی صدا و سیما به خبرنگارش توهین شده این طور رفتار می‌کند؟! دوره ای که ما خبرنگار بودیم اگر وزیر نیم ساعت تاخیر می‌کرد حتی اگر وزیر مهمی هم بود همه از جلسه می‌رفتیم بیرون دفعه بعد وزیر سر ساعت حاضر می‌شد؛ ما خبرنگاران هم مقصریم، به این افراد میدان می‌دهیم، اجازه می‌دهیم که هرکاری دلشان می‌خواهد بکنند و سازمان‌های مربوطه مثل صدا و سیما به خاطر منافعشان که به دست دولت است سکوت می‌کنند.
دژاکام اظهار داشت: در همین دولت آقای روحانی برنامه صرفا جهت اطلاع را تعطیل کردند و صدای هیچکس در نیامد و من خبر قطعی دارم که می‌خواستند برنامه 20:30 را تعطیل کنند و آخر کار به تعطیل شدن صرفا جهت اطلاع راضی شدند؛ چقدر برنامه‌هایی که مثل ثریا تعطیل شدند.
وی عنوان کرد: هر وزیری به هر شبکه‌ای دعوت می‌شود یک طرفه صحبت می‌کند و این دیکتاتوری رسانه‌ای دولت یازدهم بعد از انقلاب بی‌سابقه است، آقای هاشمی که بدترین دوره ما قبل از روحانی بود، در زمان خودش 16 جلسه با کیهان پای گفت‌وگو نشست و به همه سوالات جواب داد، درست است که بعضی پاسخ‌ها منتشر نشد اما همین که راضی شد مقابل کیهان بنشیند و پاسخ دهد خیلی ارزش داشت، حتی دوره اصلاحات هم فضای مناسب نقد دولت را داشتیم و دوره احمدی نژاد فضا کاملا باز بود و از نقد به فحش، مسخره و متلک کشیده شده بود.
این روزنامه‌نگار با سابقه گفت: اما این میزان فشاری که در دولت آقای روحانی به خبرنگاران و به فضای باز اطلاع رسانی وارد می‌شود، در هیچ کدام از سال‌های بعد از انقلاب به این شدت نبوده است.
 
چندی پیش هم برخی از مدیران رسانه  نسبت به تغییر رویکرد دولت دوازدهم در برخورد با رسانه‌ها اظهار ناامیدی کرده بودند و صحبت از طرح بیش از 150 شکایت از رسانه‌ها توسط دولت آن هم طی دوماه به میان آورده بودند؛ مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.
 
انتهای پیام/
 
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 440676
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *