۰
گزارش تفتان ما از زندگي سخت خبرنگاران؛

" بیمه خبرنگاری" حق الناسی بر گردن مدیران رسانه هاست

مدیران رسانه ها باید در ثبت سوابق و بیمه خبرنگاران تلاش کنند چرا که این موضوع حق الناسی بر گردن آنان است
" بیمه خبرنگاری" حق الناسی بر گردن مدیران رسانه هاست
به گزارش تفتان ما، همزمان با گرامیداشت "روز خبرنگار" باز هم قلم بر دست گرفتیم تا از کسانی بنویسیم که همواره با قلم خویش در پشت صحنه رویدادها حضور دارند اما هیچوقت دیده نمی شوند.
 
یادمان نرود که، خبرنگاری از مشاغل سخت و زیان آور است  در این امر ضروری است، مدیران مسئولان ارشد با توجه  به سابقه خبرنگاران، حقوق آنان را حفظ کنند تا پایمال نشود.
 
مدیران  رسانه ها باید در ثبت سوابق و بیمه خبرنگاران  تلاش کنند چرا که این موضوع حق الناسی  بر گردن  آنان است از سوی دیگر، در قانون اساسی مطبوعات به  " افزایش سطح آگاهی عمومی"  تاکید بسیاری شده است.
 
 همچنین شایسته است، آزادی عمل در بیان در صورتی که تعارضی با اعتقادات دینی نداشته باشد مطرح شود.
 
* بیمه کردن خبرنگاران یک تکلیف قانونی است
 در حال حاضر  با ورود شبکه های اجتماعی ،نقش مطبوعات کمرنگ شده است این امر در حالی است که ، مطبوعات  دارای جایگاه ویژه ای است.
 
بر اساس قانون مطبوعات مدیران موظفند نسبت به بیمه کردن خبرنگاران که یک تکلیف قانونی است اقدام کنند.
 
با وجود اینکه سازمان تامین اجتماعی حرفه خبرنگاری را جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب می کند به طوری که هر یک سال را برای فرد به شکل یک سال و نیم در نظر می گیرد، اما باز هم مثل همیشه جایگاه بیمه در حرفه خبرنگاری همیشه خالی باقی می ماند .
 
از این رو، وظیفه سازمان تامین اجتماعی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اهمیت دادن به حرفه روزنامه نگاری است به این منظور که، با 20 سال سابقه کار و بدون در نظر گرفتن شرایط  سنی فرد بتواند با پرداخت بیمه، باز نشسته شود.
 
جای بسی تاسف است که مدیران مسئول به پرداخت آب، گاز و سایر عوامل هزینه ای برای نشر و یا به روز رسانی خبرگزاری هزینه ای را پرداخت می کنند اما آنچه که نادیده گرفته می شود همواره حق بیمه خبرنگاری است.
 
* اصحاب رسانه از " ناامیدی" و" سیاه نمایی" پرهیز کنند
  از سوی دیگر، شایسته است  که اصحاب رسانه از " سیاه نمایی" و " ناامیدی" پرهیز کنند به این دلیل که ادامه این روند یاس و خمودگی جامعه  را به دنبال دارد.
 
حرفه خبرنگاری، حرفه  با ارزش و پر اهمیتی است  بر همین مبنا ،خبرنگاران باید دارای دو ویژگی "صداقت  در گفتار" و" امانتداری" باشند.
 
* انتقادات اصحاب رسانه به شکل صحیح تبیین شود
 خبرنگاران نقاط مثبت و منفی جامعه را ارزیابی می کنند  به طوری که،با اطلاع رسانی  صحیح  ودستیابی به نقاط مثبت در مردم، امید، نشاط و پویایی را بسط می دهند  به بیان دیگر، با  بررسی نقاط ضعف، آسیب ها و مشکلات جامعه را به مسئولان گوشزد کنند.
 
خبرنگاران باید آنچه را که می بینند و می شوند به شکل صحیح بنویسند تا به  این  طریق،دین خود را به جامعه و مردم ادا کنند همچنین ،انتقادات رسانه ها  به شکلی مطلوب و منصفانه  تعریف و تبیین شود.
 
در پایان ضروری می دانم که تاکید کنم که "خبرنگار متعهد" خبرنگاری است که بتواند "اصل بی طرفی" و "رازداری" را حفظ کند و این مهم ، نباید تحت هیچ شرایطی از سوی خبرنگاران فراموش شود، امیدوارم جامعه رسانه ای ما انقدر پیشرفت کند که فرق بین لغاتی همچون " رپورتاژ" ، "آگهی" و "خبرنگاری" برای تمامی مسئولان در فرهنگ  رسانه ای نمود و هویدا شود.
 
انتهاي پيام/
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 440698
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *