۰

تعظیم شعائر یکی از مهم‌ترین مباحث فرهنگ‌سازی اجتماعی است / نقش مساجد و هنرمندان در مناسبات انقلابی ضعیف است

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با بیان این‌که برخی از مناسبت‌های مهم، گمنام مانده‌اند و در واقع مورد غفلت واقع شده‌اند تاکید کرد: ما در عرصه‌های هنری برای سوژه‌های انقلاب کم‌کاری کرده‌ایم و باید مراسم‌های بزرگ و محوری را در مساجد بگیریم.
تعظیم شعائر یکی از مهم‌ترین مباحث فرهنگ‌سازی اجتماعی است / نقش مساجد و هنرمندان در مناسبات انقلابی ضعیف است
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از نهادهای انقلابی جمهوری اسلامی ایران است که به هماهنگی و انسجام فعالیت‌های تبلیغی بین دستگاه‌ها و مراکز تبلیغی نظام می‌پردازد. این نهاد در ۱۳۵۹/۵/۱۱ با موافقت امام خمینی(ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران تشکیل شد. ریاست این نهاد که توسط رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌گردد را تا سال ۱۳۶۰ شهید حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین حقانی و از آن زمان تا کنون آیت الله احمد جنتی بر عهده دارد. این شورا طبق اساسنامه‌اش که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است «نهادی است عمومی و غیردولتی که مسئولیت برنامه‌ریزی، هماهنگی، سیاست‌گذاری و نظارت و اجرای مراسم رسمی و مناسبات عمومی نظام جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.»
آن چه می خوانید گفت‌وگوی تفصیلی  تهران نیوز با حجت‌الاسلام سیدمحسن محمودی، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران و هم‌چنین امام جمعه موقت ورامین است که به تشریح نحوه و هدف از تاسیس، وظایف تعیین شده و اقدامات آتش به اختیار این شورا پرداخته است.
تهران نیوز: ابتدا از تاریخچه و اهداف تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران بفرمایید.
این نهاد به تعبیر رهبر معظم انقلاب از کهن‌ترین و قدیمی‌ترین نهادهای انقلاب اسلامی بوده و همراه با تولد انقلاب به وجود آمده است. وقتی انقلاب پیروز شد، تعدد مراکز تصمیم‌گیری سبب می‌شود تا موازی‌کاری صورت بگیرد و سلیقه‌های مختلف اعمال شود که این خودش یک آفت است.
در این راستا، پیشنهاد می‌شود که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شکل بگیرد که حضرت امام نیز این موضوع را تایید می‌کنند و در ۱۲ مرداد ۵۹ فعالیت رسمی این نهاد شروع می‌شود. البته سابقه هماهنگی مجموعه‌های تبلیغی به قبل از انقلاب بازمی‌گردد. پیشنهاد تاسیس این شورا نیز توسط فعالان وقت داده می‌شود.
شورای هماهنگی یک نهاد دولتی نیست. شورای هماهنگی مستقیم زیر نظر رهبری فعالیت می‌کند. در واقع آیت‌الله جنتی که ریاست این شورا را برعهده دارند، از طرف رهبر معظم انقلاب منصوب شده‌اند. ما اعتبار از دولت می‌گیریم چرا که برنامه‌هایمان در راستای ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی بوده و دولت نیز موظف به تامین اعتبار است اما تشکیلات و اموراتش منطبق با مواضع رهبری است.
تجربه و عملکرد گذشته شورا نشان داده که این نهاد، پیوند خوبی با مردم دارد و در واقع ملت عزیز به شورای هماهنگی اعتماد دارند. هدف این است که مردم به میدان بیایند. ما هم هر جایی که مردم قصد آمدن به میدان را داشته‌اند، حمایتشان کرده‌ایم. در واقع اگر مردم نباشند ما هم حضور نداریم. ما اگر ۲۲ بهمن و سایر مناسبت‌ها بهترین برنامه‌ریزی را داشته باشیم و مردم نباشند، فایده‌ای ندارد.
بیانیه‌های شورای تبلیغات برای مردم دارای اجر و قرب است
در هر برهه‌ای که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فراخوان می‌دهد، مردم لبیک می‌گویند. جالب است بدانید که برخی از مجموعه‌های دیگر برای فراخوان برنامه‌هایشان از ما کمک می‌گیرند. این اقدام آن‌ها ناشی از التفات آن‌ها بر پیوند مستحکم شورای هماهنگی و مردم است. حتی بیانیه‌ای که به اسم شورای هماهنگی صادر می‌شود، برای مردم دارای اجر و قرب و قابل توجه است.

هرچه از انقلاب می‌گذرد، دشمنی‌ها بیشتر می‌شود و ممکن است ریزش‌ها و در کنارش رویش‌هایی را هم داشته باشیم. با وجود این شرایط، شورای هماهنگی هر زمانی که تشخیص به حضور در میدان داده، حتی با وجود مخالفت‌ها باز هم به میدان آمده و وظیفه خودش را انجام داده است. نمونه بارز این اقدام، در ۱۸ تیر ۷۸ و سپس نهم دی ماه ۸۸ صورت گرفت.
برخی از مسئولان در ۹ دی باور نداشتند که چنین حماسه‌ای رقم بخورد
در روز ۹ دی، برخی از مسئولان دولتی باور نداشتند که چنین حماسه‌ای رقم بخورد. حتی بعضا انگیزه حضور در مراسم را نداشتند. حتی برخی‌ها حاضر نبودند در برنامه‌های ما سخنرانی کنند که وارد جزئیات نمی‌شوم و به کلی گویی اکتفا می‌کنم.
ما بر این باوریم که اگرچه براساس اساسنامه مصوب مجلس و ابلاغ دولت، موظف به برگزاری مراسم‌های مناسبتی مانند ۱۲ فروردین، ۱۴ و ۱۵ خرداد، هفتمز تیر، هشتم شهریور، ۱۳ آبان و سایر مناسبت‌ها هستیم اما بسیاری از برنامه‌های ما نیز غیرمترقبه است. به عنوان مثال، راهپیمایی هفته گذشته به مناسبت جنایات در قدس و مسجدالاقصی برنامه‌ای غیرمترقبه بود که پس از نماز جمعه و با حضور مردم برگزار شد.
به نظر من کیفیت و کمیت این برنامه‌ها مهم نیست و همین که نشان دهیم در صحنه حضور داریم کافی است. مردم دنیا باید بفهمند که ایران نسبت به فلسطین حساس است. ممکن است برخی از مراسم‌ها آن‌طور که ما می‌خواهیم برگزار نشود اما مراسم هفته گذشته بازتاب خبری بین‌المللی مطلوبی داشت و صدای ما به گوش دنیا رسید.
تهران نیوز: آیا نمونه‌های دیگری از این مراسم‌ها داریم که غیرمترقبه باشند؟
بله. در جمعه قبل از ماه مبارک رمضان بحث حمایت از شیخ عیسی قاسم مطرح شد که ما باز هم ورود و اعتراض خود را اعلام کردیم. در برهه‌هایی که مراجع تصمیم‌گیری نظام احساس کنند که حضور مردم واجب است، ما وارد عمل می‌شویم.
من آن چه که هم به عنوان یک وظیفه شخصی و هم‌چنین تشکیلاتی می‌دانم، اهتمام به مناسبت‌های مذهبی و انقلابی می‌باشد که شورا کمتر به آن ورود کرده است. ما در مناسبت‌های مذهبی هم می‌توانیم نقش ایفا کنیم. دو ساختمان در تهران و ورامین داریم که به عنوان ساختمان‌های شماره یک و دو ما هستند.
من یک سال است که به تهران آمده‌ام. در گذشته هم در شهرستان‌های استان تهران فعالیت و خدمت می‌کردم. ما ۱۵ سال است که مراسمی با عنوان تشییع نمادین حضرت زهرا(س) برگزار می‌کنیم که بنیان‌گذارش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ورامین بوده که امروزه به یکی از بزرگ‌ترین مراسم‌های تاثیرگذار معنوی در طول سال تبدیل شده است.
حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) شبانه دفن شدند. دو سال است که در شام بیست و یکم ماه مبارک رمضان برای حضرت علی(ع) هم تشییع نمادین را برگزار می‌کنیم. ایشان پدر امت هستند و ما باید برای ایشان سنگ تمام بگذاریم. همین امسال در خود تهران هم با هماهنگی برخی از مجموعه‌ها این اقدام را انجام دادیم.
تهران نیوز: تبلیغ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا اثر مثبت بگذارد؟
در بحث تبلیغ به تحول و نوآوری نیاز داریم. برخی بسته فکر می‌کنند و همین تفکر محدود و بسته کار دست ما داده است. ما مخاطب‌هایی داریم که باید در میدان دنبال آن‌ها بگردیم. دشمن می‌خواهد طوری وانمود کند که مردم دین را کنار گذاشته‌اند در حالی که چنین نیست.
انتقاد از افراد دینداری که به تبلیغ میدانی توجهی ندارند
اتفاقی که افتاده این است که آدمی که بی‌تقواست، با حجابی نامناسب و سگی که در آغوشش است، به خیابان می‌آید و به صورت علنی تبلیغ می‌کند اما دینداران ما خیر. تعظیم شعائر یکی از مهم‌ترین مباحث فرهنگ‌سازی اجتماعی است. به عنوان مثال، راهپیمایی روز اربعین در تهران اقدامی شایسته است. چرا ما با وجود این مقدار از نیروهای انقلابی نباید برنامه دشمن‌کورکُنی داشته باشیم؟

لازمه عملی شدن این موضوع این است که تمام مجموعه‌های صاحب‌نظر به یک باور مشترک برسند. ما اگر روزی ۲۲ بهمن به میدان آزادی می‌آییم، به این دلیل است که به باور مشترک رسیده‌ایم. ما باید به این باور برسیم تا در روز شهادت امام صادق(ع)، اتفاقی بزرگ در تهران رخ دهد تا دشمن بداند که ما پای ولایت و اسلام ایستاده‌ایم.
تهران نیوز: برخی از مناسبت‌های مهم، گمنام مانده‌اند و در واقع مورد غفلت واقع شده‌اند. برای احیای این مناسبت‌ها چه برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اید؟
حضور فعال و چشمگیر در مناسبت‌های مذهبی در اساسنامه قانونی ما نیست بلکه در اساسنامه خدایی ما وجود دارد. ما باید با ایده و فکر خود به تحولی عظیم در مناسبت‌های گمنام کمک کنیم. یک سری از مناسبت‌ها در طول سال مورد غفلت واقع شده‌اند.
چندی پیش با برخی از دوستان در نیروی انتظامی صحبت کردم تا در شهریور ماه برای سرتیپ دستجردی برنامه بگیریم. جالب بود که بسیاری از آن‌ها حتی اسم این شهید بزرگوار را هم نشنیده بودند. ایشان از شهدای هشتم شهریور بودند. ما وقتی مطرح کردیم، آقایان خیلی خوشحال شدند.
آیت‌الله قدوسی دادستان کشور بودند که شهید شدند. مگر حضرت آقا نمی‌فرمایند که ما باید جریان ترور را معرفی کنیم؟‌ آیا نباید یک مراسم سزاوار شان ایشان برگزار کنیم؟ دستگاه قضایی باید به این موضوع ورود و ایشان را به عنوان یک الگو برای کارکنان دستگاه قضا معرفی کند.
در دیدار با سردار یزدی، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) متوجه شدم که امام خمینی(ره) در زندان عشرت‌آباد تبعید بوده‌اند. به ایشان پیشنهاد برگزاری مراسم در روز ۱۳ آبان برای معرفی این مکان به مردم را دادم. بسیاری از جوانان تهرانی نمی‌دانند که در ان جا چه گذشته و این یک فرصت بزرگ برای ما محسوب می‌شود. ما می‌توانیم با یک همایش، جزئیات این مکان را برای نسل جوان تبیین کنیم و به اهدافمان برسیم.
یکی از حرف‌هایی که دارم با هم‌لباسی های خودمان است. من به دوستانم گفتم که روحانیت در همه عرصه‌های قبل و بعد از انقلاب، پرچمدار مراسم‌های مختلف بوده است. وقتی مراسمی انقلابی برگزار می‌شود، روحانیون باید حضور پیدا کنند و شناسنامه مجلس باشند. همان طور که آیت‌الله طالقانی، شهید مفتح، شهید بهشتی و سایر بزرگان همواره پیش‌قدم بودند.
تهران نیوز: آیا با مساجد هم تعاملی داشته‌اید تا بتوانید حضور روحانیون در مراسم‌های انقلابی را تقویت کنید؟
تاکید بر لزوم برگزاری مراسم‌های بزرگ و محوری در مساجد ما نباید برنامه‌ها را از مساجد جدا کنیم. ما هشتم شهریور را در یک یادمان برگزار می‌کنیم. آیا شهید باهنر یک چهره روحانی بود یا خیر؟ ما باید مراسم‌های بزرگ و محوری را در مساجد بگیریم تا هم مسجد شناخته شود و هم پیوندمان با مساجد را مستحکم کنیم.
روحانیتی که هیچ‌کس به فکرش نیست، اگر خودش هم به فکر خودش نباشد چه می‌شود؟ ما در روز شهادت امام صادق(ع) در ورامین، مراسم یادواره شهدای طلبه و روحانی برگزار می‌کنیم. حوزه‌ها باید وارد میدان شوند و مانور دهند.

ما در حوزه تبلیغ باید بخشی از مسیر را طبق اساسنامه قانونی حرکت کنیم اما معتقدیم که صرفا این کافی نیست. ما اگر می‌خواهیم که مردم در راهپیمایی‌ها حاضر باشکوه داشته باشند و هم‌چنین رویش داشته باشیم، باید دست به دست هم دهیم و تمام نهادها وارد میدان شوند.
تهران نیوز: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در بحث آتش به اختیار که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب عنوان کرده‌اند، چگونه عمل کرده است؟
مراسم‌هایی که ما برگزار می‌کنیم و نام ما در آن است، باید وحدت‌آفرین هم باشد. حتی اگر اختلاف سلیقه‌هایی هم وجود داشته باشد، شورای هماهنگی وظیفه دارد که همه را زیر پرچم ولایت جمع کند. شاید من با بسیاری از افراد در تفکر سیاسی و سایر موارد اختلاف داشته باشم اما وقتی بحث روز قدس به میان می‌آید، با همه متحد می‌شوم.
تهران نیوز: از فلسفه تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برایمان بگویید.
فلسفه وجودی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی علاوه بر بزرگداشت مراسم‌های انقلابی، حفظ وحدت و انسجام جامعه است. ما باید طوری حرکت کنیم که کمترین عوارض در جذب افراد به مراسم‌های انقلابی را داشته باشیم. در جلسات ستادی که تشکیل می‌دهیم، خیلی از افراد هستند که نه آن‌ها سلایق ما را قبول دارند و نه ما سلایق ‌آن‌ها را اما به خاطر حفظ منافع انقلاب و باشکوه‌تر برگزار کردن مراسم‌های ملی، با هم همکاری می‌کنیم.
رضایت‌بخش بودن عملکرد شورای تبلیغات اسلامی در بحث آتش به اختیار در بحث آتش به اختیار، شورای هماهنگی نشان داده که عملکردش رضایت‌بخش بوده است. ما در شورای هماهنگی به مراسم‌هایی ورود کردیم که خیلی‌ها مخالف بودند اما چون پای فرمایشات رهبری در میان بود، با همه مقابله کردیم و جلو رفتیم. دولت و نظام اسلامی محترم هستند اما فصل‌الخطاب ما فرمایشات رهبر معظم انقلاب است. ما در مقاطعی ورود کرده‌ایم و می‌کنیم که خوشایند بسیاری از افراد نیست. بسیاری از مصاحبه‌هایی که بنده با رسانه‌ها می‌کنم را خیلی‌ها نمی‌پسندند. البته عیبی هم ندارد چرا که آن‌ها حرف خودشان را می‌زنند و ما هم حرف خودمان‌ را.
تهران نیوز: سازمان‌های دیگر چه وظیفه‌ای در بحث آتش به اختیار دارند؟
سازمان‌ها و نهادها باید وظایفشان در حوزه آتش به اختیار را طوری انجام دهند که به دشمنان و معاندان انقلاب اسلامی بهانه ندهند. باید در قالب هنر، تجمعات و بصیرت‌افزایی فعالیت چشمگیری داشته باشند. مساجد ما نقش مهمی در بصیرت‌افزایی دارند. بسیج‌های دانشجویی نیز باید بر روی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تمرکز کنند و مانور دهند.
رسانه‌ها نیز نقش مهمی در این زمینه دارند. به عنوان مثال، باید نظر موافقان و مخالفان قبل و بعد از برجام را در معرض دید عموم مردم قرار دهند تا مردم خودشان تصمیم بگیرند و قضاوت کنند. سپس باید خروجی این اقدامات در جامعه را مشاهده کرد.
کم‌کاری هنرمندان برای سوژه‌های انقلابی خلا کارهای هنری در جامعه ما احساس می‌شود. ما در عرصه‌های هنری برای سوژه‌های انقلاب کم‌کاری کرده‌ایم. در بحث ترور، برای شهید باهنر چند فیلم ساخته شده است؟ آیا برای شهید بهشتی و هفتم تیر نمی‌توانیم فیلم سینمایی درست کنیم؟ ما چه‌قدر کار کرده‌ایم؟ هنرمندان باید فیلم مستند بسازند و طلبکاران نظام را رسوا کنند؛ اگر این اقدام را انجام دهند، در واقع به آتش به اختیار رهبر معظم انقلاب عمل کرده‌اند.
تهران نیوز: آیا شورای هماهنگی چشم‌اندازی برای خودش ترسیم کرده است؟
حضرت آیت‌الله جنتی به بحث تحول در ساختار و مراسم‌ها تاکید دارند. ممکن است که بخش‌هایی را اضافه کنیم اما بدعت نمی‌گذاریم. اگر دقت کرده باشید، هم در روز قدس و هم در روز ۲۲ بهمن بسیاری از نهادهای مردمی آمدند و اقدامات فرهنگی انجام دادند. ما در ۲۲ بهمن حدود ۱۵۰۰ غرفه برپا کردیم که اقدامات فرهنگی مطلوبی را انجام دادند.
تاکید بر منویات مقام معظم رهبری در قطعنامه‌ها و بیانیه‌ها در مراسم‌ها به دنبال استفاده از فضای موجود هستیم. یک بحث دیگر ما استفاده بهینه از فضای مجازی است. اگر قطعنامه‌ها و بیانیه‌های ما را به دقت بخوانید، متوجه می‌شوید که تمام تاکیدات روز مقام معظم رهبری در آن‌ها قید شده است.
ما حتی برای سخنران‌هایی که به مراسم‌های مختلف اعزام می‌کنیم، بسته‌های فرهنگی مختلفی را تدارک دیده‌ایم که به آن‌ها می‌دهیم و مبلغان نیز روشنگری می‌کنند چرا که اگر یادآوری نکنیم، مردم فراموش می‌کنند. مکاتبات مفیدی با ائمه جمعه داریم تا موارد مهم و مطالب کلیدی رهبر معظم انقلاب را برای مردم تبیین کنند.
همه باید در فعالیت‌ها حضور پیدا کنند. وظیفه اصلی ما هماهنگی مجموعه‌های عضو ما برای برگزاری باشکوه مراسم‌های مختلف است. ما همچون ماشینی هستیم که اگر یکی از چرخ‌های آن پنچر شود، به مشکل می‌خورد. در ۱۳ آبان سال گذشته کارهای نویی نظیر ستاره داود و کاریکاتورها انجام دادیم که به سوژه رسانه‌های خارجی تبدیل شد.
تهران نیوز: برای تبیین نقش شورای هماهنگی و بزرگداشت این نهاد چه برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اید؟
بحث درون تشکیلاتی را داریم که باید از زحمت‌کشان تقدیر کنیم. هماهنگی‌ها و برگزاری مراسم‌های مختلف بسیار سخت است و باید به کارکنان در قالب اردو و تشویق‌ها توجه ویژ‌ه‌ای داشته باشیم.
بحث دیگر هم مربوط به برگزاری مراسم‌های مختلف است. دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات استان تهران با آیت‌الله موحدی کرمانی،‌ امام جمعه موقت تهران و تجدید میثاق مسئولان و معاونان این نهاد با آرمان‌های امام خمینی(ره) از دیگر اقداماتی است که در چند روز گذشته انجام داده‌ایم. از مسئولان برگزاری نمازهای جمعه تهران و شهرستان‌های استان نیز درخواست کرده‌ایم تا سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته را به مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی واگذار کنند.
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب: 440705
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *