۰

آقای معاون! پاسخگو باش/ تبلیغات ضد فرهنگ با «کراوات» و حمله به داوران در مسابقات ورزشی دانش‌آموزان+عکس و فیلم

شاید در هیچ دوره‌ای از مسابقات ورزشی دانش‌آموزان و حتی در جریان مسابقات داخلی هم چنین اتفاقاتی رخ نداده است، به عبارتی شعار «تحصیل، تهذیب، ورزش» محقق نشد و وقتی ماجرا را بررسی می‌کنیم، بیشتر تأسف می‌خوریم.
آقای معاون! پاسخگو باش/ تبلیغات ضد فرهنگ با «کراوات» و حمله به داوران در مسابقات ورزشی دانش‌آموزان+عکس و فیلم
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما،فصل تابستان در هر سال فرصتی است تا فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی دانش‌آموزان به صورت منسجم و با هماهنگی معاونت‌های آموزش و پرورش انجام شود.
امسال در تابستان دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف ورزشی و در چند استان با یکدیگر به رقابت پرداختند و اکنون هم در بعضی استان‌ها، برخی مسابقات ورزشی هم‌چنان ادامه دارد.
مهرزاد حمیدی معاونت تربیت‌بدنی و سلامتی وزارت آموزش و پرورش در 19 تیرماه امسال در نشست خبری مسابقات دانش‌آموزی گفت: 19 هزار دانش‌آموز در مسابقات ورزشی تابستان شرکت خواهند داشت؛ این در حالی است که برخی کارشناسان اعتقاد دارند تعداد دانش‌آموزان شرکت کننده در این مسابقات کمتر از عدد اعلام شده است.
اما در حاشیه برگزاری این مسابقات ورزشی، تاکنون اتفاقاتی رخ داده است که تاکنون در تاریخ آموزش و پرورش بی سابقه بوده که به برخی از آنها خواهیم پرداخت.
**تبلیغ کراوات برای دانش‌آموزان در سالن مسابقات وزنه برداری
متأسفانه در جریان برگزاری مسابقات وزنه برداری دانش‌آموزان که به میزبانی چهار محال و بختیاری برگزار شد، افرادی با پوشش غیر ایرانی و به سبک مسابقات بین‌المللی در سالن مسابقات و پیش روی دانش‌آموزان حاضر شدند.
در جریان این مسابقات عوامل اجرایی، برگزار کنندگان، داوران و برخی افراد دیگر با زدن «کراوات» به سالن برگزاری مسابقات آمدند و در جایی که فقط مخاطبان آنها کودکان و نوجوانان بودند، با این حرکت ضد فرهنگی نماد غرب را به رخ دانش‌آموزان کشیدند.

داوران مسابقات وزنه برداری دانش‌آموزان

مهمانان، داوران و ناظران مسابقات وزنه برداری دانش‌آموزان

مسابقات وزنه برداری دانش‌آموزان
وقتی در یک محیط دانش‌آموزی و ورزشی که باید روح فرهنگ و تربیت در آن دمیده شود تا دانش‌آموزان مطابق موازین اسلامی و ایرانی رشد پیدا کنند، این حرکت ضد فرهنگی شرایط این مسابقات را تحت الشعاع قرار داد.
چندی پیش بود که مقام معظم رهبری درباره خطر اجرای سند 2030 در آموزش و پرورش و هوشیاری جامعه بیاناتی ایراد کردند و انتظار می‌رفت مسئولان و مدیران آموزش و پرورش در خصوص مسابقات ورزشی سنجیده‌تر عمل کرده و برنامه‌های دانش‌آموزی را در راستای اسناد تحولی و ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی پیش ببرند.
سوال نخست: اکنون با این سوء مدیریت و غرب زدگی‌ها چقدر می‌توانیم در مسیر تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی ـ ایرانی و ارائه الگوهای مناسب، قدم بر داریم؟
سوال دوم: پاسخ این ترویج فرهنگ غرب در مسابقات ورزشی دانش‌آموزان و عدم مدیریت صحیح را چه کسی خواهد داد؟
سوال سوم: وقتی مسئولان برگزاری مسابقات ورزشی دانش‌آموزان با پوشش غربی در میادین ورزشی حاضر می‌شوند، چه توقعی از دانش‌آموزان که از مسئولان و بزرگان خود الگو می‌گیرند باید داشت؟
تصاویری که در سایت معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و کانال فدراسیون ورزش دانش‌آموزی وجود داشت، این مدعا را اثبات می‌کند.
**حمله شدید بسکتبالیت‌های دانش‌آموز به داوران و ناظر بازی
در اتفاق نادری دیگر، در جریان دیدار فینال بسکتبال مسابقات تابستانی دانش‌آموزان که در شیراز برگزار شد، بازیکنان که متشکل از دانش‌آموزان تهران با یکی دیگر از تیم‌های استانی بودند، به یک باره و به خاطر اعتراض به تصمیمات داور، به سمت جایگاه داوران و ناظر مسابقات حمله‌وَر شده و زَد و خوردی شدید دَر گرفت.
این حادثه آنقدر نگران کننده بود که باید زنگ خطر و هشداری باشد برای مسئولان عالی رتبه ورزش دانش‌آموزی، زیرا در این اتفاقات جای خالی فعالیت‌های فرهنگی به خوبی مشهود است.
  فیلم درگیری بسکتبالیت‌های دانش‌آموز با داوران و ناظر بی شک 4 عامل مهم در چنین اقدامات غیراخلاقی و غیرفرهنگی در رفتار دانش‌آموزان موثر بوده است، زیرا آنقدر توجه مسئولان معاونت تربیت بدنی و سلامت به این 4 عامل بوده است که موضوعات فرهنگی و اخلاقی جایی در بین فعالیت‌ها نداشته است.
1. «آمارهای المپیاد درون مدرسه‌ای»؛ با شروع به کار دولت یازدهم و روی کار آمدن تیم جدید در وزارت آموزش و پرورش و بعد از آن هم در معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، اصلی ترین فعالیت این معاونت مربوط به طرحی تحت عنوان المپیاد درون مدرسه‌ای بود.
از همان زمان و هر سال آمارهای بسیار فراوان و مختلفی از دانش‌آموزان شرکت کننده در این طرح اعلام شد و در این اواخر هم آمار حدود 4 میلیون و 500 هزار نفری از این طرح مطرح شد.
طرحی که دانش‌آموزان در مدرسه به ورزش می‌پرداختند؛ بر اساس آن مسابقات ورزشی مختلف در مدرسه برگزار و نفرات و تیم‌های برتر مشخص می‌شدند. البته مشخص نیست که چرا این طرح برای مدارس ارائه شد زیرا در شرایط عادی خود دانش‌آموزان در مدرسه ورزش می‌کردند؛ چیزی که این طرح نیاز داشت، تجهیزات ورزشی مناسب و برنامه‌ای متفاوت از آن اقدام معمول و روال بود که محقق نشد.
مسئولان در تربیت‌بدنی آموزش و پرورش بیشتر از آن چیزی که وجود داشت، تمام تمرکز را روی طرح المپیاد گذاشتند که به نظر نتیجه مشخصی از آن استخراج نشد و به تبع آن فرصت برای آموزش و کار اخلاقی و فرهنگی در میادین مختلف ورزشی ایجاد نشد.
2. «انتخابات فدراسیون ورزش دانش‌آموزی»؛ در دو سه سال گذشته بحث برگزاری انتخابات هیأت‌های استانی و سپس انتخابات فدراسیون ورزش دانش‌آموزی، یکی از موضوعاتی بود که زمان بسیاری برای آن مصروف شد.
در سال گذشته با تمام فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در نهایت مجمع انتخابات فدراسیون ورزش دانش‌آموزی به دلایل نامعلومی برگزار نشد.
در سال جاری هم از مدت‌ها قبل موضوع برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش دانش‌آموزی مطرح شد و حتی ثبت‌نام از کاندیداها و زمان برگزاری مجمع هم مشخص شد، اما در نهایت این مجمع باز هم برگزار نشد و علت آن اشکالات در اساسنامه این فدراسیون بود که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به آن ایراد گرفتند.
در شرایطی که معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش خودش مدت‌ها در ورزش حضور داشته و با برگزاری مجامع و اساسنامه‌ها آشنایی داشت، اینکه چرا نتوانست به درستی این مجمع انتخاباتی را به ثمر برساند، مشخص نیست.
این موضوع هم باعث شد تا تمرکز مسئولان معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مصروف این انتخابات و حواشی آن باشد و فرصتی برای تدریس اخلاق و فرهنگ در میادین ورزشی برای دانش‌آموزان نداشته باشند.
3. «برکناری رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی»؛ یک روز از عدم برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش دانش‌آموزی گذشته بود که رئیس این فدراسیون عزل شد.
درست در زمانی که مسابقات ورزشی دانش‌آموزان در تابستان در جریان بود و مسابقات مختلفی در استانها برگزار می‌شد، در یک اقدام، رئیس فدراسیون عزل و فردی دیگر با حکم وزیر ورزش و جوانان به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب می‌شود.
این اتفاقات نشان می‌دهد که موضوعات اخلاقی و فرهنگی چندان قابل اهمیت نبوده و عزل و نصب در بحبوحه مسابقات ورزشی دانش‌آموزان اهمیت بیشتری داشته است.
4. «تیم دانشگاهی در قلب تربیت بدنی آموزش و پرورش»؛ تیمی که اکنون در معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مشغول فعالیت است، غالبا از دانشگاه به این معاونت فرا خوانده شدند. حال چرا باید از دانشگاه‌ها برای تصمیمات حوزه دانش‌آموزی نیرو وارد شود؟
بارها کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت عنوان کرده‌اند که بدنه وزارت آموزش و پرورش افرادی از جنس خودشان نیاز دارد و اگر نیروهای اجرایی آن آموزش و پرورش را بشناسند، می‌دانند که کار در این حوزه بیشتر حول محور اخلاقی و فرهنگی پیش می‌رود.
هر چقدر تیم دانشگاهی و متبحر در فعالیت‌های تربیتی دانش‌آموزان حضور داشته باشند، به حرفه‌ای شدن ورزش دانش‌آموزی فکر می‌کنند و این موضوع تمرکز روی کار فرهنگی و تربیتی را کم می‌کند. کما اینکه اتفاقات شیراز و چهار محال و بختیاری فقط گوشه‌ای از عدم توجه به این موضوعات است.
به نظر می‌آید تیم دانشگاهی در این دوره نتوانست پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان باشد و چندین سال ورزش دانش‌آموزی و تربیت بدنی در آموزش و پرورش را به عقب راند.
از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد که تمام این موضوعات اتفاقی بوده و در یک روز رخ داده است؛ در حقیقت انگار هر روز ورزش دانش‌آموزی حرکت نزولی دارد و در مجامع و مسابقات بین المللی و در مسابقات داخل از حیث نتیجه و اخلاق، هر دو را باخته‌ایم.
به گزارش فارس، نداشتن برنامه صحیح و اجرایی یکی از علل این اتفاق ناگوار در شیراز و چهار محال و بختیاری است. وقتی نگاه به ورزش دانش‌آموزی همان نگاه به ورزش حرفه‌ای باشد، ناخودآگاه اخلاق تحت الشعاع قرار می‌گیرد.
مسئولان فراموش نکنند که دانش‌آموزان همان کودکان و نوجوانانی هستند که کوچکترین رفتاری در ذهن آنها می‌تواند تأثیرات مختلفی داشته باشد. اگر به جای حرف از اخلاق و فرهنگ برای دانش‌آموزان از ورزش حرفه‌ای و قول به اعزام‌های بین المللی صحبت شود، خود به خود رقابت دانش‌آموزی به یک میدان نبرد فرهنگی هم تبدیل می‌شود و نتیجه آن حمله بسکتبالیت‌های دانش‌آموز به داوران در حضور دانش‌آموزان دیگر می‌شود.
ذکر این نکته که، معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در زیر مجموعه خود «اداره کل دفتر سلامت و تندرستی» و «اداره کل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» دارد، مورد اهمیت است که بدانیم این دو حوزه در خصوص «اخلاق» چه کاری انجام داده‌اند.
اما، در حوزه پیشگیری از آسیب‌ها، فعالیت این دفتر به یک تعداد محدودی بروشور ختم می‌شود و در واقع جای برنامه مُدون برای پیشگیری از آسیب‌های مختلف که موضوعات رفتاری و هیجانی هم می‌تواند در زیر مجموعه آن باشد، خالی است.
اگر گزارش عملکردی از دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش وجود داشته باشد، باید طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی در خصوص اخلاق و فرهنگ را بررسی کرد، اما عملا برنامه خاصی اجرا نشده زیرا نتیجه آن اتفاقات بسکتبال در شیراز می‌شود.
به نظر دیگر وقت آن رسیده تا معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش یک پوست اندازی داشته باشد و با نیروهای آموزش و پرورش و نه دانشگاهی، هدف غایی و تربیتی خود را مطابق اسناد تحولی پیش ببرد.
تربیت‌بدنی آموزش و پرورش نیاز به یک تفکر جدید و خلاق دارد تا بتواند تغییرات اساسی در این حوزه ایجاد کند، زیرا ورزش، سلامت و پیشگیری از آسیب‌ها در حوزه کودکان و نوجوانان اهمیت بسیاری دارد، زیرا همین کودکان و نوجوانان نسل آینده کشور را تشکیل خواهند داد.
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب: 440790
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *