۰

کمیته‌ بین‌الملل فدراسیون فوتبال، پاشنه آشیلی که جدی گرفته نمی‌شود/ کمیته همیشه خالی به قیمتی گزاف!

فدراسیون فوتبال ایران با صعود تیم‌های ملی به جام جهانی و ... عملکرد خوبی را به ثبت رسانده است و درست جایی که باید نقطه قوت این فدراسیون باشد به نقطه ضعف آن مبدل شده و چه بسا چنین ضعفی، در نهایت کار دست فوتبال ایران بدهد.
کمیته‌ بین‌الملل فدراسیون فوتبال، پاشنه آشیلی که جدی گرفته نمی‌شود/ کمیته همیشه خالی به قیمتی گزاف!
به گزارش سرویس ورزشي تفتان ما،در افسانه های یونانی این گونه آمده که پیشگویی شد، آشیل در جنگی با برخورد تیر کشته خواهد شد. بنابراین مادرش تتیس آشیل را به رود ستوکس برد که گفته می‌شد اگر کسی در آن شسته شود دارای نیروی آسیب ناپذیری خواهد شد. تتیس فرزندش را در آن رود شست. ولی چون او فرزندش را از پا گرفته بود تا بدنش را بشوید، پاهای وی آسیب‌پذیر ماند. او در جنگ‌های بسیاری جنگید و زنده ماند. تنها جایی از بدن او که آب به آن نرسید پاشنه او بود که تنها ناتوانیگاه (نقطه ضعف‌) او به شمار می آمد این رویین تن از همین جا آسیب دید و پس از برخورد تیر با پاشنه، جان خود را از دست داد. (دوباره به این داستان برمی‌گردیم)
در حالى که این روزها صحبت تعلیق فوتبال ایران به گوش مى‌رسد، باشگاه هاى فوتبال ایران در کش و قوس حذف از لیگ قهرمانان آسیا به خاطر بدهی‌های میلیاردی خود قرار دارند و با مشکلات عدیده اى در حوزه بین‌الملل دست و پنجه نرم مى کنند و فدراسیون فوتبال باید آماده میزبانى تیم ملى فوتبال ایران در دو دیدار پایانى خود در مسابقات مقدماتى جام جهانى باشد و اینکه هرآن ممکن است مشکلى پیش روى فوتبال کشورمان از سوى فیفا و AFC قرار گیرد که تمامى کارکنان روابط بین الملل فدراسیون از رئیس تا دبیر کمیته به سفرى رفته‌اند که خروجى این سفر چیزى جز منفعت شخصى براى شخص آنها نخواهد بود.
به همه اینها مناقشه میزبانی ایران و عربستان از یکدیگر و مشکلاتی که به خاطر بازی شجاعی و حاج‌صفی مقابل تیم اسرائیلی به وجود آمده را نیز اضافه کنید و عجیب اینکه هر اندازه به مشکلات بین‌الملل فدراسیون فوتبال اضافه می‌شود کمیته‌ای با این نام در فدراسیون فوتبال خالی‌تر می‌شود!
سفرى یک هفته‌اى براى حضور در سمینار آمادگى ناظرین مسابقات در کوالالامپور که درصورت پذیرفته شدن در آن شاهد غیبت سه ماه در سال کارمندان روابط بین الملل در محل کار خود جهت حضور در مسابقات بین المللى در آسیا خواهیم بود که بدون شک این موضوع هیچ منفعتى جزو دریافت حقوق و مزایا براى شخص ناظر نخواهد داشت!
این در حالی است که روابط بین‌الملل هر فدراسیون یا باشگاه، چشم بین‌الملل یک مجموعه در جهت تعاملات و دیپلماسی های خارجی برای مجموعه فوق بوده و بدون شک این کمیته یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین کمیته‌ها در هر مجموعه‌ای محسوب می‌شود. حالا دیگر فدراسیون فوتبال به خاطر محبوبیت و استقبال عامه مردم از آن، جای خود را دارد و این موضوع وظیفه چنین کمیته‌ای را سنگین و سنگین‌تر از سایر قسمت‌ها می‌کند.
در واقع اگر هر روز شاهد اتفاقات منفی برای فوتبال ایران هستیم و اینکه باشگاه‌ها به خاطر بدهی‌های خارجی با دردسر مواجه شده و در خطر تعلیق یا کسر امتیاز قرار می‌گیرند به خاطر ضعف کمیته بین‌الملل هست که هیچ زنگ خطری در آن به صدا در نمی‌آید!
در همین سفر اخیر با نگاهى به لیست مسافران و کاندیداها نکات جالبى به چشم مى خورد؛ در حالى برخی افراد خود را براى نظارت به AFC معرفى کرده‌اند که تا به حال سابقه حتى یک روز حضور در کنار زمین مسابقه فوتبال را نداشته و صرفاً از امتیاز موجود در این کمیته براى کسب این سمت بهره برده‌اند. در سفر سایر افراد این کمیته به مالزی نیز جای پرسش‌های اساسی و پررنگ دیگری وجود دارد!
حال سوال اساسى این است به راستى به جاى این افراد ادارى که هیچ یک سابقه بازى و یا داورى یک مسابقه ساده فوتبال را هم نداشته‌اند، آیا به حق نبود تا فدراسیون از افراد متخصص این حوزه که خاک این رشته را خورده اند بهره مى‌برد؟
حال با یک حساب سرانگشتى اگر هر یک از این پنج نفر فقط در طول یک سال تنها براى حضور در چهار بازى که هیچ ارزش ملى هم براى کشورمان ندارد به مدت پنج روز از ایران خارج شوند این غیبت ١٠٠ روزه را چطور فدراسیون مى تواند پوشش دهد و مسئولیت بروز مشکلات مانند آنچه که سال گذشته روى داد با چه کسى خواهد بود؟
در همین راستا اگر فوتبال ایران تحت نظارت قرار بگیرد مشخص می‌شود که مهم‌ترین مأموریت‌ها در فوتبال ایران از سوی رئیس به همین افراد کمیته بین‌الملل سپرده می‌شود و این کمیته در این فدراسیون یکی از مهم‌ترین کمیته‌ها بوده و هست اما خروجی این مأموریت‌ها درنهایت به کجا ختم می‌شود به هیچ وجه مشخص نیست.
در همین مناقشه اخیر بین فدراسیون ایران و عربستان نیز از سوی سعودی‌ها برای مذاکرات پیش رو، اعضای کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال عربستان مأمور به مذاکره شدند و خبری از تشکیل کمیته ویژه و ... هرگز نبود و این نشان می‌دهد که در رأس این کمیته در فدراسیون فوتبال ایران نیز باید افرادی قوی (بخوانید مشاورانی قدرتمند) حضور داشته باشند تا آرم آرام بتوان بر مشکلات احتمالی بعدی فائق آمد و این در حالیست که خروجی عملکرد کمیته بین‌الملل نشان می‌دهد خیلی آدم تأثیرگذاری در این حیطه وجود ندارد.
کاش یک نفر پیدا شود و به این سؤال بسیار مهم پاسخ دهد که سفرهای اعضای کمیته بین‌الملل که در جهت مأموریت کاری آنها انجام می شود، برای فوتبال ایران چه سودی دارد؟
در قبال همین قضیه بازی دو لژیونر ایرانی آیا هشدار قبلی از سوی این کمیته برای آنها صورت گرفته بود؟
و سؤال مهم‌تر اینکه در صورت اتفاقات بعدی برای همین دسته از لژیونرها واکنش کمیته بین‌الملل ایران چه خواهد بود؟ آیا اصلا لیستی در فدراسیون فوتبال و این کمیته موجود هست که از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری شود؟ آیا این پیش بینی شده مثلا برای شهاب زاهدی در ایسلند چنین اتفاقی رخ ندهد؟ 
و در نهایت اینکه با خالی شدن این کمیته در زمان‌های حساس، چه افرادی جایگزین آنها می‌شوند؟ شواهد این طور نشان می دهد که کمیته در این شرایط خالی است. 
دوباره به اول گزارش‌مان فلش‌بک می‌زنیم؛ فدراسیون فوتبال ایران با صعود تیم‌های ملی به جام جهانی و ... عملکرد خوبی را به ثبت رسانده است و درست جایی که باید نقطه قوت این فدراسیون باشد به نقطه ضعف و پاشنه آشیل آن مبدل شده و چه بسا چنین ضعفی، در نهایت کار دست فوتبال ایران بدهد.
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب: 440817
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *