۰
تب کریمه کنگو به شهرستان خاش رسید

یک قصاب خاشی، به تب "کریمه کنگو" مبتلا شد/ شهروندان گوشت قرمز را از مراکز مجاز و بهداشتی تهیه کنند

رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان خاش از ابتلای یک قصاب به تب کشنده "کریمه کنگو" در این شهرستان خبرداد.
یک قصاب خاشی، به تب "کریمه کنگو" مبتلا شد/ شهروندان گوشت قرمز را از مراکز مجاز و بهداشتی تهیه کنند
رضا کرد در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی خطرناک است‌، اظهار کرد: این بیماری به دلیل گزش کنه، تماس با گوشت ها، دام ها و بیماران آلوده به انسان سرایت می کند.
 
وی بیان کرد: افرادی که با گوشت قرمز سر و کار دارند باید اصول بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند و حتی بانوانی که اقدام به خرد کردن گوشت می کنند، در معرض خطر قرار دارند و باید مراقبت های لازم را انجام دهند.
 
کرد با اشاره به مبتلا یک نفر در شهرستان خاش به بیماری تب کریمه کنگو، تصریح کرد: یک قصاب بومی و ساکن شهرستان خاش به دلیل آلودگی گوسفند به این شهروند سرایت کرده و با تشخیص به موقع پزشک بیمارستان امام خمینی(ره) به بیمارستان بوعلی زاهدان منتقل شد.
 
وی با بیان اینکه باید برای جلوگیری از بیماری تب کریمه کنگو محصولاتی به مصرف برسد که دارای تاییدیه وزارت بهداشت دارد، گفت: نقش اطلاع رسانی برای جلوگیری بیماری تب کریمه کنگو و ممانعت از مصرف گوشت های آلوده می تواند تعیین کننده باشد و باید آگاه سازی مردم در اولویت کاری قرار گیرد.
 
رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان خاش بیان کرد: کنه‌های چسبیده به دام‌ها نقش مهمی در انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان دارند و بهترین روش پیشگیری از بیماری‌های واگیر در مرحله اول مبارزه با کنه است که اگر کنه به دام‌ها چسبیده باشد، می‌توان با حشره کش‌های مناسب‌، اطراف دام‌ها، اصطبل‌ها، دامداری‌ها و محل نگهداری دام‌ها را سمپاشی کرد.
 
وی با بیان اینکه دو کنه هیالوما وآگزودس بعنوان دو کنه خاص سیستان و بلوچستان است، افزود: این گروه کنه‌ها در زمره کنه‌های سخت محسوب می‌شوند که قدرت خونخواری بسیاری دارند و در هربار تخم ریزی بیش از هزار تخم می‌گذارند و اگر این تخم‌ها آلوده به ویروس باشند، هر تخم ویروس زیادی را به انسان منتقل می‌کند.
 
کرد با بیان اینکه در آستانه فرارسیدن عیدقربان هستیم، گفت: نباید هرگز ذبح در منزل انجام شود چرا که میزان کشندگی این بیماری بین 30 تا 50 درصد است.
 
وی بیان کرد: شهروندان باید گوشت خریداری شده از قصابی‌ها را در دمای صفر تا چهار درجه یخچال به مدت 24 ساعت نگهداری و سپس مصرف کنند و این انجماد سبب از بین رفتن ویروس گوشت می‌شود.
 
کرد گفت:‌ بیماری تب کنگو که با سردرد شدید، تب، درد عضلانی و خونریزی زیر جلدی همراه است، اگر بسرعت تحت درمان‌های اختصاصی از طریق داروهای ضدویروسی قرار بگیرد، در بیشتر موارد قابل درمان خواهد بود.
 
وی اذعان کرد: باید اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط کارکنان زنجیره کشتار، انتقال وعرضه کنندگان گوشت رعایت شود و دامداران منازل و اصطبل‌های روستایی را  جهت کاهش جمعیت کنه‌ها سمپاشی کنند.
 
رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان خاش اظهار کرد: از پشم‌چینی دام‌ها، بدون استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی و حفاظت کننده و استراحت در مراتع و کوهستان‌ها بدون رعایت استفاده از وسایل ایمن خودداری کنند.

 انتهای پیام/
پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۱۲
کد مطلب: 441001
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *