۰

واگذاری بازار لوازم‌التحریر به چینی‌ها/ اغلب لوازم‌التحریر مونتاژ شده را ساخت ایران می‌نامند

بررسی بازار لوازم‌التحریر نشان می‌دهد که بازار لوازم‌التحریر هم به چینی‌ها واگذار شده و هر آنچه که در این بازار تولید ایرانی نامیده می‌شود فقط کالاهای مونتاژ شده است.
واگذاری بازار لوازم‌التحریر به چینی‌ها/ اغلب لوازم‌التحریر مونتاژ شده را ساخت ایران می‌نامند
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،بازار لوازم‌التحریر هر سال شهریور ماه با نزدیک شدن به ماه پاییزی مهر رونق و جنب‌وجوش خاصی می‌یابد و مردم در اقصی نقاط شهر از بازار بزرگ گرفته تا نمایشگاه‌های فصلی و مغازه‌های سطح شهر در حال خرید و انتخاب کالا هستند.
بنابراین برای با خبر شدن از اوضاع بازار لوازم‌التحریرتصمیم گرفتم سری به بازار بزرگ تهران بزنم، در خیابان بی‌نهایت شلوغ پانزده خرداد سراغ بازار لوازم‌التحریر را گرفتم که گفتند باید از مسیر پله‌های نوروزخان به سمت این بازار بروی.

بازار لوازم التحریر تهران و خریداران
هوا گرم بود و رفتن به سمت پله‌های نوروزخان با توجه به اینکه باید از میان جمعیت می‌گذشتم کمی سخت بود اما طی مسیر به نظر جذاب می‌رسید. چون مردم یا در حال خریدن بودن یا در حال خوردن، ظاهرا خریداران پس از ساعت‌ها گشت و گذار در بازار حالا که ساعت حدود 2.5 بعدازظهر بود گرسنه به سمت اغذیه فروشی‌ها  آمده بودند و در صف‌های طولانی منتظر نوبت خود برای خرید بودند.
شلوغی مغازه‌ها سرسام‌آور بود، فروشنده‌ها وقت سرخاراندن هم نداشتند اما در این مغازه‌های پرونق چیزی جز پوشاک چینی وارداتی مشاهده نمی‌شد، حتی مانتوها هم از چین آمده بود.
 بگذریم، قصد من فعلا تهیه گزارش از بازار لوازم‌التحریر است، امیدوارم آنجا دیگر اجناس چینی نبینم. 
بالاخره به پله‌های نوروزخان رسیدم و پس از پایین آمدن از چند پله و گذر از مسیری تقریبا تنگ و باریک وارد بازار لوازم التحریر شدم، محو تماشای لوازم‌التحریر رنگارنگ شده بودم که یکی با صدای بلند گفت «بپا»، چرخی بود و کلی بار حمل می‌کرد، کلا از این چرخی‌ها در این بازار زیاد است ، نمی‌دانم حضور آنها ما را کلافه می‌کند یا حضور ما آنها را. 
به مقابل حجره‌ای رفتم که فروشنده در حال پاسخ دادن به مشتریانش بود از او پرسیدم قیمت دفتر صد برگ چند؟ که گفت 100 برگ با جلد 4500 و 200 برگ با جلد 7500 تومان انواع دیگری هم هست. خودکار ایرانی 700 تومان، خودکار خارجی انواع مختلف و با قیمت‌های مختلف موجود است. پاک‌کن هم هزار تومانی داریم. 

یک فروشنده در بازار لوازم‌التحریر تهران
از آن حجره گذشتم و به اطرافم نگاه کردم، برخلاف حجره‌های بازار که ورودی ندارد در آن بین حجره‌ای را دیدم که ورودی (در) داشت و فروشنده در پشت میز خود محو موبایلش بود، سلام کردم و گفتم که خبرنگار هستم و می‌خواهم چند سوال بپرسم، بدون اینکه که سرش را بلند کند پاسخ داد تک تک بپرسید. 
راستش پیدا کردن فردی در این بازار شلوغ که بتواند پاسخ سوالهایت را بدهد غنیمت است، فروشنده عمده لوازم‌التحریر بود و به همین دلیل مشتریان خرد نداشت. 

بازار لوازم‌التحریر تهران
آقای محمدی که حدودا 45 ساله به نظر می‌رسید و همچنان در حال نگاه کردن به صفحه موبایل و بازی کردن با صفحه کلید موبایل خود بود گفت: همه اجناس بازار لوازم‌التحریر از جمله دفتر، خودکار، مداد، مداد رنگی تراش و پاک‌کن و امثال آنها وارداتی است و در این موارد اصلا جز موارد بسیار اندکی تولید داخلی وجود ندارد.
این فروشنده می‌‌گوید: پس از تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید داخل اقداماتی در راستای تولید داخلی صورت گرفت اما تولید داخلی فقط در حد مونتاژ است. 
محمدی می‌گوید: مداد رنگی را از چین وارد می‌کنند، بعد جعبه آن را در ایران می‌سازند و روی آن می‌نویسند تولید داخل. جوهر خودکار و لوله خودکار را از چین وارد می‌کنند و بعد در ایران آن را مونتاژ می‌کنند و به آن می‌گویند تولید داخل، کاغذ را از اندونزی و هند وارد می‌کنند، جلد دفتر و سیم دفتر را از چین وارد می‌کنند و بعد آن‌ها را به هم وصل می‌کنند و با نام ایرانی عرضه می‌کنند و می‌گویند کالای ایرانی است.
این فروشنده باسابقه که 20 سال از عمر خود را در بازار لوازم‌التحریر صرف کرده می گوید: قیمت‌ها هم نسبت به سال گذشته حدود 7 الی 8 درصد افزایش یافته، اما مردم مجبورند که لوازم‌التحریر فرزندان خود را بخرند و می‌خرند.
از مغازه آقای محمدی بیرون آمدم اما او همچنان سرگرم گوشی همراه خود بود و تا آخر هم سرش را بلند نکرد.
به سراغ فروشنده جوانی رفتم، حدودا 20 ساله بود و بعد از اینکه به او گفتم خبرنگار هستم خوشبختانه از پاسخ دادن به پرسش‌هایم استقبال کرد.
 این فروشنده جوان هم صحبت‌های آقای محمدی را تأیید کرد و گفت خانم اینجا به دنبال جنس ایرانی نگرد که پیدا نمی‌شود. تمام برندهایی که با نام ایرانی لوازم‌التحریر عرضه می‌کنند مواد اولیه‌ آنها وارداتی است و در موارد محدود خودکار و پاک‌کن ایرانی تولید می‌شود. 

بازار لوازم‌التحریر تهران و خریداران
احسانی می‌گوید: در یکی دو سال اخیر اشتیاق خریداران به خرید کالاهای ایرانی بیشتر شده اما واقعا جنس ایرانی برای عرضه به مشتریان وجود ندارد. 
این فروشنده جوان می‌‌گوید: قسمت اعظم لوازم‌التحریر از چین وارد می‌شود، قبلا برخی از کالاها از هندوستان، کانادا، آلمان و یا اندونزی وارد می‌شد که در حال حاضر تولیدات این کشورها تحت لیسانس در چین تولید می‌شود. بنابراین اگر یک برند آلمانی یا اندونزیایی باشد باز هم تولیدات آن برند از چین وارد می‌شود. 
احسانی می‌‌گوید: در بازار لوازم‌التحریر کالای قاچاق توزیع نمی‌شود زیرا شرکت‌های مختلف که برند خود را ثبت کرده‌اند مدام بازار را رصد می‌کنند و در صورت مشاهده هر نوع کالای قاچاق از عرضه‌کننده شکایت می‌کنند و پیگیری‌های قانونی انجام می‌دهند.
وی می‌گفت: بازرسان اصناف بازار را رصد نمی‌کنند و گاهی تعزیرات برای رصد قیمت‌ها به بازار مراجعه می‌کند و در صورت مشاهده گران‌فروشی و تخلف، جریمه‌ای را اعمال می‌کند. 
به چند حجره دیگر هم سر زدم که نقطه مشترکات تمام صحبت‌های آنها وارداتی بودن لوازم‌التحریر، آن هم از چین بود.

فروش دفتر در بازار لوازم‌التحریر تهران
در ادامه به سراغ بانوی جوانی که با دو فرزند پسرش از اصفهان برای خرید لوازم التحریر به تهران آمده بود رفتم، این خانم خانه‌دار می‌‌گوید: لوازم‌التحریر در بازار تهران بسیار ارزان‌تر از اصفهان است و من هر ساله خرید لوازم‌التحریر فرزندانم را در اینجا انجام می‌دهم.
وی می‌گفت: لوازم‌التحریر گران است اما چاره‌ای وجود ندارد و باید لوازم مورد نیاز فرزندانمان را تهیه کنیم. از کیفیت برخی محصولات راضی و از کیفیت برخی هم ناراضی بود و می‌گفت در خرید به ایرانی یا خارجی بودن کالا توجهی ندارم  اما کیفیت و قیمت برایم اهمیت دارد.
کیان پسر 9 ساله‌اش هم می‌‌گوید: من لوازم‌التحریری را دوست دارم که روی آن عکس قهرمان‌های کارتون‌‌های خارجی هست. 
خانمی به همراه دخترش از اهواز برای خرید آمده بود او هم می‌‌گوید: من هر ساله برای خرید لوازم‌التحریر فرزندانم به تهران می‌آیم زیرا با قیمت بسیار پایین‌تری می‌توانم کالاهای مورد نیازم را خریداری کنم. 

بازار لوازم‌التحریر و خریداران
 
وی می‌گوید: در خرید کالا فقط کیفیت برایم اهمیت دارد و توجهی به ایرانی و خارجی بودن کالا ندارم.
نگار دختر این خانم اهوازی می‌گوید همه همکلاسی‌هایم عکس روی جلد دفترهایشان، شخصیت‌های کارتون‌های خارجی است و این موضوع من را دلزده می‌کند و به همین دلیل همیشه  لوازم‌التحریری را می‌خرم که عکس کار شده روی آن از شخصیت‌های کارتون‌های ایرانی باشد. 
خانم دیگری که ظاهرا خیلی هم خسته بود می‌گوید: برای من هم کیفیت خیلی مهم است بنابراین نمی‌پرسم که این کالا خارجی است یا ایرانی، همیشه آن کالایی را می‌خرم که قبلا امتحانش را پس داده باشد. 

فروش مداد رنگی در بازار لوازم‌التحریر تهران
وی می‌گوید: یک مجموعه کامل لوازم‌التحریر برای رفع نیاز 3 تا  4 ماه یک دانش‌آموز دبستانی حدود 130 تا 140 هزار تومان هزینه دارد.
خانم جوان دیگری هم که برای خرید لوازم‌التحریر یک خیریه به بازار بزرگ آمده بود می‌گوید: خرید لوازم‌التحریر برای چند خیریه را هر ساله انجام می‌دهم و به نظرم امسال نسبت به سال گذشته اجناس حدود 10 درصد گران شده است.
وقتی تصمیم به ترک بازار لوازم‌التحریر گرفتم، تنها تصویر جلوی چشمم بازاری بود که باز هم اجناس وارداتی چینی‌ها آن را قبضه کرده‌است. 
گزارش از سندس معتمد منفرد
انتهای پیام/ 
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب: 441324
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *