۰

معوق‌شدن طلب قطعه‌سازان بدتر از دوران تحریم است/ مونتاژکار خودروهای فرانسوی و چینی شده‌ایم

یک کارشناس صنعت قطعه‌سازی با بیان اینکه اوضاع عقب افتادگی طلب قطعه‌سازان از خودروسازان حتی از زمان تحریم‌ها نیز بدتر شده است، گفت: منابع مالی خودروسازان در خرید خودروهای خارجی بلوکه شده و فقط برخی قطعه‌سازان پرنفوذ به موقع به پولشان می‌رسند.
معوق‌شدن طلب قطعه‌سازان بدتر از دوران تحریم است/ مونتاژکار خودروهای فرانسوی و چینی شده‌ایم
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، با بیان اینکه موضوع طلب قطعه‌سازان از خودروسازان هم اکنون در بدترین شرایط طی 15 سال اخیر قرار دارد،‌ اظهار داشت: طلب قطعه‌سازان معمولاً در مدت 6 تا 8 ماه پرداخت می‌شود که باعث وارد شدن فشار زیادی به سازندگان قطعه شده است. 
وی تصریح کرد:‌ خودروسازان قبلاً می‌گفتند که مثلاً یک ماه دیگر طلب قطعه‌سازان را پرداخت می‌کنند، اما حالا حتی همین حرف را نیز نمی‌زنند و نمی‌گویند که چه زمانی قصد پرداخت پول قطعه‌سازان را دارند، انگار پولی وجود ندارد. 
آباد با بیان اینکه قطعه‌سازان با بی‌پولی روبه‌رو هستند، گفت: این شرایط تاکنون بی‌سابقه بوده و اوضاع حتی از زمان تحریم‌ها نیز بدتر شده است.
* لابی برخی قطعه‌سازان و عدم رعایت عدالت در پرداخت بدهی خودروسازان
به گفته آباد، در شرایطی که میزان تولید خودرو در کشور افزایش یافته، برخی قطعه‌سازان از طریق لابی، پولشان را به موقع تحویل می‌گیرند ولی عامه قطعه‌سازان در دریافت طلب خود با مشکل روبه‌رو هستند و در واقع، عدالت در پرداخت‌ها رعایت نمی‌شود و  با یک چشم به همه سازنده‌ها نگاه نمی‌کنند.
وی با تأکید بر لزوم ایجاد تغییر در مدیریت شرکت‌های خودروساز و زیرمجموعه‌های آنها، گفت: امیدواریم وزیر صنعت اقدام مؤثری در این زمینه انجام دهد تا هر چه زودتر مشکل قطعه‌سازان برطرف شود.
وی اظهار داشت: در انتخاب مدیران شرکت‌های خودروساز باید شایسته سالاری مد نظر قرار گیرد و افراد دارای حسن سابقه از بدنه صنعت خودروسازی برای مدیریت این بخش‌ها انتخاب شوند.
* خودروسازان، مونتاژکار خودروهای چینی و فرانسوی شده‌اند
وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروسازان بسیاری از خودروها را به صورت CBU یا CKD وارد و عرضه می‌کنند، گفت: فروش این نوع خودروها سود بیشتری برای خودروسازان دارد و عملاً مونتاژکار خودروهای چینی و فرانسوی شده‌ایم.
این  کارشناس صنعت قطعه‌سازی توضیح داد:‌ فروش خودروهای خارجی سود بالاتری برای خودروسازان ایجاد می‌کند، اما برای واردات این خودروها باید گشایش اسناد اعتباری انجام شود و پول این خودروها به صورت نقدی پرداخت شود که این مسئله باعث شده منابع مالی خودروسازان در خرید خودروهای خارجی بلوکه شود.
وی با اشاره به اینکه وضعیت پرداخت طلب قطعه‌سازان از سوی ایران‌‌ خودرو بهتر از سایپا است، ادامه داد:‌ گردش مالی خودروسازان زمان‌بر شده ولی سود بیشتری کسب می‌کنند. 
وی تصریح کرد:‌ قطعه‌سازانی که اهل لابی و فشار هستند، پولشان را چند وقته تحویل می‌گیرند ولی بقیه قطعه‌سازان با مشکل روبه‌رو هستند و این در شرایطی است که مثلاً بدهی بانکی یک قطعه‌ساز به سیستم بانکی به 22 میلیارد تومان رسیده و در عین حال 8 میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارد، حتی اگر همه طلب این قطعه ساز نیز پرداخت شود باز هم ورشکسته خواهد بود.
آباد ادامه داد:‌ قطعه‌سازان مجبور به پرداخت سودهای بانکی بالایی برای تسهیلات دریافتی خود هستند و این در شرایطی است که خودروسازان حاضر به پرداخت طلب قطعه‌سازان در مدت مناسب نیستند.
انتهای پیام/
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب: 441345
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *