۰
کارشناس ارشد اقتصاد و استاد دانشگاه خاش:

سود نامعقول بانک‌ها در اجرای سیاست های "اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" اختلال ایجاد کرده است/ وعده دولت برای تحول سیستم بانکی هنوز عملی نشده است

کارشناس ارشد اقتصاد و استاد دانشگاه شهرستان خاش گفت: سود نامعقول بانک‌ها در اجرای سیاست های "اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" اختلال ایجاد کرده است و قطعاً اصلاح اقتصاد بدون اصلاح سیستم بانکی میسر نیست.
سود نامعقول بانک‌ها در اجرای سیاست های "اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" اختلال ایجاد کرده است/  وعده دولت برای تحول سیستم بانکی هنوز عملی نشده است
نادر عیدوزهی در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما در خصوص افزایش نقدینگی در جامعه و عملکرد دولت و بانک ها در این خصوص، اظهارکرد: عملکرد نادرست بانک ها و دولت در بحث افزایش نقدینگی اثرات بسیار بد و نامناسبی را بر روی بخش های اقتصاد گذاشته است.
 
وی بیان کرد: متاسفانه بانک ها سود های کلان از مردم دریافت می کنند که مسئله ربا و ربا خواری در قرآن به شدت تحریم شده و ربا خواری و یا ترویج این مسئله سبب اعلام جنگ با پروردگار متعال است و حرمت ربا در دین از گناهان کبیره شناخته شده و حتی طبق برخی از روایات حرام تر از زنا به محارم نسبی است.
 
عیدوزهی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات و معضلات اقتصادی را نقدینگی است، افزود: طبق گزارش های دریافتی، 80 درصد نقدینگی کشور را بانک ها ایجاد می کنند و دولت نه تنها جلوی این نقدینگی را نگرفته و کنترل نکرده است بلکه نقدینگی در سال های گذشته افزایش قابل توجه و رشد صعودی داشته است.
 
وی بیان کرد: هر فساد اقتصادی که در کشور اتفاق می افتد یک طرف قضیه بانک ها هستند و در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی کشور این است که هر سازمان و ارگانی برای خودش بانک دارد و تعداد این بانک ها بسیار زیاد است.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه تعداد شعب بانک ها در کشور ایران از همه بانک های اروپایی و شرقی بیشتر است، ادامه داد: متاسفانه بعضاً برخی از بانک ها به افراد خاص وام های نجومی با بهره 1 درصد می دهند که این وام ها مانند فیش های نجومی سبب ناراحتی مردم شده اما در ارائه وام های ازدواج و سایر تسهیلات اشتغالزایی از سوی بانک ها همکاری نمی شود.
 
وی افزود: بعضاً مشاهده می شود بانک ها برای پرداخت تسهیلات به جوانان جویای کار جهت اشتغالزایی تعلل و مانع تراشی می کنند اما برای بعضی از نورچشمی ها وام های کلان با بهره بسیار اندک می دهند.
 
عیدوزهی با بیان اینکه در نظام بانکداری کنونی باید تحولی بزرگ ایجاد شود و بانکداری جزء ایجاد مشکلات برای مردم چیزی ندارد و با اقتصادمقاومتی همراه نیست و در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور نقشی ایفاء نمی کند.
 
وی اجرای سیاست های اقتصادی را لازمه تغییر و اصلاح سیستم بانکی کشور دانست و گفت: بدون شک اصلاح اقتصاد بدون اصلاح سیستم بانکی میسر نخواهد بود و  باید مسئولان دولتی هر چه زودتر با اجرای طرحی جامع و اسلامی طبق فرمایشات و دستورات رهبری همراه با اقتصادمقاومتی، مشکلات اقتصادی کشور را رفع کنند.
 
عیدوزهی بیان کرد: در ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب تمامی بانک ها قرض الحسنه فعالیت می کردند اما متاسفانه با گسترش و فعالیت بانک های دولتی و خصوصی کنترل این بانک ها از دست دولت خارج شد.
 
وی با بیان اینکه باید تسهیلات بانکی گره ای از کار مردم باز کند نه اینکه بر مشکلات آن ها اضافه شود، افزود: با گسترش بانک ها، سود اقتصاد و تولید کشور به خطر می افتد و لذا باید سرمایه داران به طرف تولید و اشتغالزایی حرکت کنند تا اینکه سرمایه ها و پول های خود را در بانک ها انباشته کنند.
 
این کارشناس ارشد اقتصاد اذعان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری بانک ها نقش بسیار مهمی در تحقیق اقتصادمقاومتی دارند و بانک ها باید با اولویت قرار دادن حمایت از اشتغال و تولید به خصوص احیای واحدهای تولیدی همیشه سعی و تلاش کرده تا در رونق تولید، ایجاد اشتغال و تحقق اقتصادمقاومتی نقش داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه بانکداری باید با قوانین بانکداری بر اساس شرع و قابل قبول برای مراجع دینی باشد و مبانی اسلام داشته باشد، اظهار کرد: گرفتن سودهای 20 و 25 درصدی و سود نامعقول بانک‌ها از تحقق "اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" جلوگیری می شود و شرط نخست تحقق اقتصاد مقاومتی مبارزه جدی با فساد است  و در نخستین گام باید بانک‌ها را اصلاح کرد تا تولید جان بگیرد و اشتغال به وجود آید.
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 441348
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *