۰
گزارش تفتان ما از لباس مدارس دانش آموزان با چاشنی قاچاق؛

از دغدغه خانواده‌ها برای تهیه لباس مدارس فرزندان تا تسخیر بازار با پوشاک قاچاق/ پوشاک قاچاق، شیرینی بازگشایی مدارس و سال تحصیلی جدید را به کام خانواده ها و دانش آموزان تلخ کرد

با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید، کوچه و بازار اکثر شهرها حال و هوای ماه مهر را به خود گرفته و بازار پوشاک مدارس داغ داغ است و در این بین برخی ها نیز با پوشاک قاچاق شیرینی بازگشایی مدارس و سال تحصیلی جدید را به کام خانواده ها و دانش آموزان تلخ کردند.
از دغدغه خانواده‌ها برای تهیه لباس مدارس فرزندان تا تسخیر بازار با پوشاک قاچاق/ پوشاک قاچاق، شیرینی بازگشایی مدارس و سال تحصیلی جدید را به کام خانواده ها و دانش آموزان تلخ کرد
به گزارش تفتان ما، در سالی که به نام "اقتصادمقاومتی؛ تولید و اشتغال" از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نامگذاری شده است، توجه به مسئله اشتغالزایی و نیز حمایت از تولیدکنندگان داخلی به یکی از مسائل مهم و اساسی در بخش رونق اقتصاد مبدل شده است.
 
علی ای حال تولیدکنندگان داخلی نیز در هر صنفی که هستند همه سعی و تلاش خود را جهت بقا در بازار رقابتی می کنند اما متاسفانه این بازار مانند همیشه در دست دلالان است.
 
اما در این بین تولیدکنندگان پوشاک و لباس و خصوصاً پوشاک مدارس از این قاعده مستنثنی نیستند و این صنف اگر چه به نظر می رسد همیشه مشتریان و پر پا قرص خود را دارد ولی به دلیل گرانی مواد اولیه و به خصوص ورود لباس های قاچاق در سالهای گذشته از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.
 
علی ای حال اولیای دانش‌آموزان باید در این روزها با مراجعه به مدارس، کار ثبت‌نام و امور تحصیلی فرزندانشان را پیگیری می‌کنند و یکی از موضوعات مورد اهمیت، لباس فُرم دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه است.
 
چند سالی است که پوشیدن لباس فرم دانش‌آموزی در مدارس برای تمام پایه‌های تحصیلی مرسوم شده است تا تمام محصلان با یک شکل و با یک نظم خاصی در مدارس حضور داشته باشند.
 
پیش‌بینی لباس فرم در شرایطی است که از گذشته تاکنون مسئولان آموزش و پرورش پیچیدن نسخه واحد لباس فرم دانش‌آموزی را برای تمام دانش‌آموزان رَد می‌کنند و اعتقاد دارند که هر استان و هر شهر و هر مدرسه بر اساس اقلیم و شرایط محیطی در این خصوص تصمیم گیری می‌کند.

 
اما، در چند سال گذشته یکی از دغدغه‌های اولیای دانش‌آموزان، فارغ از موضوع ثبت نام، به تهیه لباس فرم بر می‌گردد. قیمت و کیفیت این لباس‌ها و همچنین الزام به خرید لباس‌های فرم دانش‌آموزی از یک جای به خصوص، مشکلاتی را برای اولیا ایجاد کرده است.
 
* با قیمت های گران لوازم مدرسه، والدین در مقابل فرزندان شرمنده می شوند
محمدنصیر شهنوازی پدر یکی از دانش آموزان خاشی که در بازار پوشاک مشغول خرید بود در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه تهیه لوازم مدرسه از قبیل کیف و کفش و لباس و غیره از مهم‌ترین مواردی است که خانواده‌ها باید آنها را تهیه کنند، اظهار کرد: اما واقعاً قیمت این لوازم مدارس بسیار گران است و مسئولین بر بازار نظارت ندارند و اکثر والدین مجبور هستند بر خلاف میل باطنی از خرید صرفنظر کرده و بچه ها را به استفاده از وسایل سال قبل توجیه کنند.
 
وی با بیان اینکه کسبه و بازاریان لوازم  مدارس نباید با عرضه کالاهای گران قیمت خانواده ها را پیش فرزندان شرمنده کنند، افزود: بسیاری از پوشاک نسبت به سال گذشته هیچ تغییری در نوع، رنگ، کیفیت دوخت و مدل نکرده در حالی که امسال با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند و با بالا بودن اجناس، رغبت خرید از خانواده‌ها کاسته شده است.
 

 
وی با انتقاد شدید از مسئولان امر، گفت: خانواده هایی که چند دانش آموز در کانون خانواده دارند، به هیچ عنوان نمی توانند نیازهای فرزندان حتی در زمینه حداقل ها را فراهم کنند چرا که حقوق کارمندی تکافوی این همه تورم را ندارد.
 
* تمامی اجناس و پوشاک موجود در مغازه ایرانی و تولید داخلی است
ملازهی یکی از فروشندگان پوشاک شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار کرد: تمامی اجناس و پوشاک موجود در مغازه ایرانی و تولید داخلی است.
 
وی بیان کرد: خوشبختانه امسال با اجرای طرح لباس فرم متمرکز برای هر مغازه ای مدارس و دانش آموزانی مشخص شده اند تا لباس را فقط از همان مغازه ها بگیرند و این از قاچاق کالا و استفاده از کالای خارجی جلوگیری می کند.
 
* جنس برخی از پوشاک مدارس از پلاستیک بوده و از نظر کیفیت، بسیار نامرغوب است
حضرتی یکی دیگر از فروشندگان پوشاک به خبرنگار تفتان ما گفت: قیمت پوشاک ثابت نبوده و بر اساس تنوع، جنس و کیفیت، هر کدام متفاوت است و ما مجبور هستیم همان قیمتی که از مشهد خرید می کنیم با درصد کمی روکشید به مردم عرضه کنیم.
 

 
وی بیان کرد: جنس برخی از پوشاک مدارس از پلاستیک بوده و از نظر کیفیت، بسیار نامرغوب است که لازم است تولیدکنندگان به اجناس با کیفیت‌ بهتر روی آورند تا مردم از خرید خود راضی باشند.
 
* در بازار پوشاک مدارس شهرستان خاش البسه و پوشاک خارجی و قاچاق نداریم
رئیس اتحادیه کیف،کفش و پوشاک شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار کرد: خوشبختانه در بازار پوشاک مدارس این شهرستان البسه و پوشاک خارجی و قاچاق نداریم.
 
الله بخش مصطفی بیان کرد: اگر پوشاک خارجی و قاچاق در صنفی مشاهده شود به شدت با آن مغازه دار برخورد و جریمه خواهد شد و لذا همه مغازه ها موظف هستند که پوشاک داخلی را استفاده و به مردم بفروشند.
 
* مدارس به دانش آموزان فرم لباس مخصوص معرفی کرده اند
وی با بیان اینکه مدارس به دانش آموزان فرم لباس مخصوص معرفی کرده اند، گفت: در روزهای اخیر جلسه ای بین آموزش و پرورش و اتاق اصناف برگزار شد و فرم های لباس مدارس جهت خرید به دانش آموزان اعلام شد تا در انتخاب و خرید این لباس ها مشکلی ایجاد نشود و هر دانش آموز فرم مخصوص مدرسه را از مغازه های تعیین شده خریداری کند.
 
رئیس اتحادیه کیف،کفش و پوشاک شهرستان خاش بیان کرد: مغازه های پوشاک خاش همه لباس های خود را از شهرهای مشهد و تهران خریداری می کنند و لباس های مدارس را نیز خیاطی های سطح شهرستان و یا سایر شهرهای کشور می دوزد و جهت فروش به مغازه های خاش منتقل و در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.
 

 
* برخی از مدارس پسرانه نیز همان لباس محلی با رنگ و طرح مخصوص است
وی با بیان اینکه لباس برخی از مدارس پسرانه نیز همان لباس محلی با رنگ و طرح مخصوص است، ادامه داد: خوشبختانه چندسالی است که لباس فرم برخی از مدارس شهرستان لباس محلی بلوچی است تا دانش آموزان پسر در انتخاب لباس مشکلی نداشته باشند و همه در مدارس به یک فرم و شکل باشند.
 
مصطفی با بیان اینکه جلسه ای جهت برپایی نمایشگاه پوشاک برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در صورت نیاز و امکان نمایشگاه پوشاک مدارس در شهرستان خاش برپا خواهد شد که به اطلاع شهروندان رسانده می شود.
 
وی با اشاره به مسئله قاچاق پوشاک در بازار ایران، گفت: متاسفانه یکی از مسائلی که صنف پوشاک و سایر صنف ها امروزه با آن دست و پنجه نرم می کنند مسئله قاچاق است که لباس های بنجل ترکیه ای و لباس های چینی وارد بازار می شوند و با مشکلات متعددی را ایجاد کرده است.
 
مصطفی با بیان اینکه قاچاق کالا در سراسر ایران کشور و اقتصاد مردم را فلج کرده است، افزود: باید مسئولان به فرمایشات و رهنمودهای رهبر انقلاب توجه کنند و اقدامات پیشگیرانه در خصوص قاچاق کالا انجام دهند چرا که قاچاق بلای اشتغال و نابودی جوانان است.
 
* قاچاق هم از نظر علمای شیعه و هم اهل سنت کاملا رد و حرام است
وی اذعان کرد: قاچاق هم از نظر علمای شیعه و هم اهل سنت کاملا رد و حرام است چرا که با قوانین و مقررات دین اسلام و کشور ایران اسلامی تعارض دارد و دین مبین اسلام اطلاعت از دستورات رهبر انقلاب را واجب کرده و لذا باید مسئولان از ورود قاچاق به داخل ایران اسلامی جداً خودداری کنند.
 
مصطفی با بیان اینکه دشمنان آرمان ها و دستاوردهای ایران و اسلام را مورد هجوم قرار داده است، اظهار کرد: طراحی پوشاک باید متناسب با فرهنگ اسلامی جهت مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان باشد چرا که هویت هرجامعه ای اعتقادات آن است و باید از ترویج فرهنگ غرب جلوگیری کرد .
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب: 441350
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *