۰
کارشناس ارشد اقتصاد و استاد دانشگاه های شهرستان خاش:

کارت های سوخت یکی از سیاست های غلط دولت در راستای کاهش مصرف سوخت بود/ باید با قیمت گذاری پلکانی، مصرف بنزین مدیریت شود

کارشناس ارشد اقتصاد و استاد دانشگاه های شهرستان خاش گفت: کارت های سوخت هیچ تاثیری بر روند افزایش یا کاهش مصرف بنزین ندارد و این کارت ها سیاست غلط دولت در راستای هدفمندی یارانه ها بود.
کارت های سوخت یکی از سیاست های غلط دولت در راستای کاهش مصرف سوخت بود/ باید با قیمت گذاری پلکانی، مصرف بنزین مدیریت شود
عبدالناصر دادکانی در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با اشاره به رکوردزنی مصرف بنزین در ایران، اظهار کرد: مصرف بنزین در ماه های اخیر روند افزایشی و صعودی داشته که این مسئله با سیاست های یارانه ای مدنظر دولت تناقض دارد.
 
وی با بیان اینکه برخی خودروهای فرسوده ما از خودروهای نو کیفیت بهتری دارند و مصرف سوخت آن‌ها نیز پایین است، تصریح کرد: دولت تصور می کرد که با حذف سهمیه بندی در مصرف سوخت و بنزین تاثیر دارد اما نه تنها که مصرف کاهش پیدا نکرده بلکه روند افزایشی 8 درصدی را در پیش گرفته است.
 
دادکانی با اشاره به کارت های سوخت، گفت: کارت های سوخت یکی از سیاست های غلط دولت بود که در همان ابتدا با هزینه های فراوانی برای مردم مواجه شد و هیچ تاثیری جزء هزینه های اضافی نداشت و هم اکنون نیز این کارت ها بی ارزش است و یعنی بود و نبود این کارت ها هیچ تاثیری بر روند افزایش یا کاهش بنزین ندارد.
 
وی بیان کرد: مردم باید سفر کنند و خودروها نیز باید سوخت مصرف کنند و لذا هیچ شخصی از رفاه و آسایش خود برای کاهش مصرف سوخت نمی گذرد و باید دولت به فکر راه های دیگری جهت اجرای سیاست های یارانه ای سوخت باشد.
 
این کارشناس ارشد اقتصاد با بیان اینکه ما همواره شاهد ثبت رکوردهای تازه ای در مصرف بنزین هستیم، افزود: مصرف بنزین در سال 95 حدود 106 میلیون لیتر بوده در حالیکه در 16 شهریورماه امسال از مرز 105 میلیون لیتر عبور کرده است و این امر نشان می‌دهد که ما هنوز نتوانستیم مصرف بنزین را در کشور مدیریت کنیم.
 
وی ادامه داد: طبق آخرین گزارشات و آمارها 67 میلیون لیتر بنزین مورد نیاز در پالایشگاه های کشور تولید و مابقی وارداتی هستند و لذا ضرورت دارد که مسئولین کشور در این خصوص برنامه ها و تصمیمات جدی را اتخاذ کنند تا مصرف بنزین در کشور مدیریت شود.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در سال های اخیر با وجود سهمیه بندی و کارتهای سوخت تا حدودی در مصرف سوخت مدیریت می شد، گفت: درحال حاضر با وجود سوخت جایگزین هر روز شاهد افزایش مصرف بنزین در کشور هستیم.
 
وی با بیان اینکه باید قیمت ها به صورت پلکانی برروی بنزین گذاشته شود، خاطرنشان کرد: اگر چنانچه قیمت گذاری پلکانی باشد جلوی مصرف بی رویه بنزین گرفته خواهد شد و لذا پیاده‌سازی مدل‌های قیمت‌گذاری تعیین نرخ براساس فوب خلیج‌فارس می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.
 
دادکانی با بیان اینکه متاسفانه افزایش قیمت بنزین، تنها در کشور یک جو روانی ایجاد می کند و مردم از آن نگران هستند، گفت: سیستم نظارتی جهت جلوگیری از سوء استفاده گران در کشور وجود ندارد و این سرمایه عظیم و نعمت خدادادی در حال هدر رفتن است و باید بجای نگرانی از قیمت گران شدن بنزین باید این هزینه ها را برای ساختن یک واحد تجاری صرف کنیم تا هم به اقتصاد و هم اشتغال کمک شود.
 
وی بیان کرد: بدون شک نزدیک شدن قیمت جهانی بنزین با قیمت بنزین در ایران به نفع مسئولان حوزه نفت است و این مسئله سبب رشد نزولی قاچاق می شود چرا که برای قاچاقچیان دیگر این کار صرفه اقتصادی ندارد.
 
دادکانی ادامه داد: اگر چنانچه قیمت بنزین در ایران اسلامی تغییر نکند و ثابت باشد قطعاً در بازار جهانی قیمت کاهش می یابد و شاهد قاچاق معکوس هستیم چرا که قاچاقچیان به دنبال کسب سود و منافع هستند.
 
وی با بیان اینکه میزان مصرف بنزین و گاز روزانه در ایران طبق گزارشات حدود 5 میلیون بشکه نفت است، گفت: در زمینه انرژی و سوخت، مصرف در کشور بسیار زیاد است و وضعیت سوخت در ایران به حدی وخیم شده است که به تدریج و حتی از سال های آینده ما از صادر کننده نفت به وارد کننده آن تبدیل خواهیم شد.
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 441351
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *