۰

الزامات خودرویی کاهش تلفات جاده‌ای/ ضعف سازمان استاندارد در کنترل کیفیت خودروها

یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عقب ماندگی صنعت خودرو ایران و نقش ضعیف سازمان استاندارد در کنترل کیفیت خودروها، گفت: برای کاهش تلفات جاده‌ای باید نظارت جدی بر نحوه تعامل با شرکای خارجی و تلاش برای ایجاد بازار رقابتی صورت گیرد.
الزامات خودرویی کاهش تلفات جاده‌ای/ ضعف سازمان استاندارد در کنترل کیفیت خودروها
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،محمدحسن شجاعی‌ فرد  در مورد تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم بررسی موضوع تلفات جاده‌ای و همچنین دستور وزیر صنعت برای تعیین سهم خودروسازان در این تلفات، اظهار داشت: تصادفات در سه محور جاده‌ها، خودروسازان و فرهنگ عمومی رانندگی اتفاق می‌افتد که خسارت زیادی را به مردم و اقتصاد کشور وارد می‌کند.
وی بابیان اینکه آموزش نیروی انسانی و بهبود وضعیت جاده‌ها از اهمیت بالایی در کاهش تلفات جاده‌ای برخوردار است، افزود: صنعت خودروسازی نیز باید مورد تجدید نظر دقیق قرار گیرد زیرا در حال حاضر خودروسازی کشور بسیار عقب‌مانده است.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: طبق تحقیق یک دانشمند انگلیسی،خودروسازان ایران 50 سال از صنعت خودروی دنیا عقب هستند اما این دانشمند پیشنهاد کرده که با توجه به درآمدهای نفتی ایران می‌توان از طریق خرید تکنولوژی، صنعت خودروسازی را فعال نگه داشت، در حالی که اقتصاد باید درون‌زا باشد و توان تولید و تکنولوژی در کشور ارتقا یابد.
وی افزود: در حال حاضر دنیا در حال تولید خودروهای هبیریدی است و همین مسئله نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی ایران تا چه حد از صنعت خودروی دنیا عقب است. شاید نباید وارد صنعت خودروسازی می‌شدیم و همان‌ طور که دنیا در دستیابی به تکنولوژی تقسیم‌بندی‌هایی را دارد، در ایران نیز باید بر این اساس عمل می‌کردیم.
به گفته وی، صنعت خودروسازی دنیا متعلق به ژاپن، آمریکا و اروپا است و مشخص شده که چه کشوری باید در چه محوری کار کند.
* صنعت خودرو ایران، عقب مانده است
وی با بیان اینکه صنعت خودروی ایران صنعت عقب‌مانده‌ است و امکان رهایی از این مسئله بدون ایجاد رقابت وجود ندارد، گفت: آقای خیامی بنیانگذار صنعت خودروسازی در ایران، پس از سفر به انگلستان به این نتیجه رسید که خودروی هانتر تولید شرکت تالبوت را به ایران آورد. در آن زمان تولید این خودرو در انگلستان متوقف شده بود که یکی از دلایل این مسئله را مصرف بسیار بالای بنزین اعلام کرده بودند. در نهایت آقای خیامی با توجه به ارزان بودن بنزین در ایران تصمیم گرفت که هانتر را با نام پیکان در ایران تولید کند تا بعد از چند سال از این مرحله عبور کنیم و صنعت خودروسازی در کشور ارتقا یابد.
وی ادامه داد: این در حالی بود که سیاست‌های حمایتی از صنعت داخلی اجازه این تغییر را نداد و در نتیجه کره جنوبی که روزی آرزوی داشتن سالن تولید و تجهیزات پیکان را داشت، حالا به پیشرفت زیادی رسیده و ما همچنان در منجلاب گیر کرده‌ایم.

شجاعی فرد در ادامه با اشاره به اینکه در گذشته اعلام شد که صنعت خودروی ایران اول باید روی کمیت کار کند و بعد از آن به کیفیت پرداخته شود، افزود: بر این مبنا، تولید خودرو به یک میلیون دستگاه رسید اما ایران‌ خودرو و سایپا هیچ‌گاه به موضوع کیفیت به طور مناسب نپرداختند و در نتیجه جان مردم در تلفات از بین رفت.
* رقابت خودروسازان خارجی با امکانات حمل و نقل عمومی کشورها
وی با اشاره به نحوه تعامل کشورهای جنوب غربی آسیا با شرکت‌های خودروساز خارجی گفت: در همکاری این شرکت‌ها به‌ ازای هر یک خودرویی که صادر می‌شود، اجازه تحویل یک خودرو به مشتریان داخلی داده می‌شود که این مسئله باعث افزایش کیفیت تولیدات خواهد شد.
وی تصریح کرد: در عین‌ حال، امکانات حمل‌ و نقل عمومی مانند اتوبوس، مونوریل و مترو نیز به رقیبی برای خودروهای شخصی تبدیل شده ولی در ایران این مسئله وجود ندارد.
* لزوم مدیریت سازمان استاندارد توسط افراد باسواد
این کارشناس در ادامه با اشاره به نقش مهم استانداردسازی در کاهش تلفات جاده‌ای گفت:‌ در حال حاضر سازمان ملی استاندارد بیشتر تابع دستورات دولتی و مجری آیین‌نامه‌های دولتی است، در حالی‌که این سازمان باید رفتاری قاطعانه داشته باشد و توسط دانشمندان و افراد باسواد اداره شود که متأسفانه این‌طور نیست.
شجاعی‌فرد تأکید کرد: زمانی که باسوادان در رأس سازمان‌ها قرار گیرند و ساختار سازمانی نیز از افراد باسواد تشکیل شود، شاهد ارتقاء سطح استاندارد در تولیدات داخلی به‌ ویژه خودرو خواهیم بود.
* بزرگترین طلب ما از دنیا، دانشمندان ایرانی است
وی توضیح داد: افرادی که دارای سواد واقعی هستند با افرادی که فقط مدرک دارند، فرق می‌کنند و در حال حاضر بسیاری از دانشمندان ایرانی از کشور خارج شده و بزرگ‌ترین طلب ما از دنیا، دانشمندانی است که در خارج داریم. باید شرایطی برای برگشت این افراد ایجاد شود.
* نظارت ضعیف سازمان استاندارد بر کیفیت قطعات خودرو
وی در مورد نقش صنعت قطعه‌سازی در کاهش تلفات جاده‌ای نیز گفت: استاندارد قطعه‌سازی باید به‌روزرسانی شود و این صنعت از تکنولوژی روز دنیا برخوردار شود. در این زمینه سازمان استاندارد باید نظارت قاطعانه داشته باشد اما این نظارت وجود ندارد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: قراردادهای‌ مختلفی بین قطعه‌سازان ایرانی با شرکت‌های خارجی بسته می‌شود اما در نهایت شاهد انتقال تکنولوژی به داخل نیستیم که دلیل این مسئله، عدم نظارت سازمان استاندارد بر تولیدات صنعت قطعه‌سازی و عدم به‌روزرسانی استانداردها در این بخش است.
وی با ذکر مثالی گفت: یک زمانی نوعی بیل به کشور وارد شد که پس از برخورد با زمین خم می‌شد، وقتی پرسیدیم چرا اجازه واردات این نوع بیل به کشور داده شده، پاسخ قابل قبولی به ما ندادند. ما هم گفتیم پس از اول زمین را خیس کنید بعد از این بیل‌ها وارد کنید!
وی تصریح کرد: حرکت سینوسی در واردات و اقتصاد ایران اجازه اتخاذ تصمیمات عادلانه را نمی‌دهد.
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب: 441377
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *