۰

تهدید سرمایه‌گذاری و تجارت ایران در نبود ضمانت و پوشش ریسک/ شرکت‌های بیمه لای پتو خوابیده‌اند

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به تهدید سرمایه‌گذاری و تجارت فعالان اقتصادی ایرانی در بازارهای خارجی به دلیل نبود ضمانت و پوشش ریسک گفت: شرکت‌های بیمه ما حاضر به پوشش ریسک‌های واقعی نیستند و لای پتو خوابیده‌اند.
تهدید سرمایه‌گذاری و تجارت ایران در نبود ضمانت و پوشش ریسک/ شرکت‌های بیمه لای پتو خوابیده‌اند
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،یحیی آل‌اسحاق در مراسم رونمایی از طراحی جدید برند بیمه سینا،‌ اظهار داشت: کاری که امروز در حال انجام است مصداق فرمایش حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) است که فرمودند فرزند زمان خود باش. این جمله در شئونات زندگی مصداق دارد و کسانی که این جمله را درک نکنند باید در طول زمان خسارت آن را بپردازند.
وی با اشاره به موج‌های بزرگ تحولات در جهان که از آن به آشوب بزرگ و آشوب خلاق یاد می‌شود، افزود: تحولات جدید جریان گذشته را زیر سوال می‌برد، نمونه آن دعوای تاکسیرانی و استارت‌آپ جدید اسنپ است که اکنون کار به شورای رقابت و امثال آن کشیده است؛ این مشکلات زمانی اتفاق می‌افتد که با توجه به سرعت تحولات فرزند زمان خود نباشید.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: اگر فعالیت‌ها با نوآوری همراه نباشند ناگزیر خواهند بود که به‌ تدریج با آن عرصه خداحافظی کنند.
آل‌اسحاق در این رابطه به بازوهای مهم بخش تولید یعنی خدمات اشاره کرد و افزود: مشکلی که امروز داریم از عدم توجه به واقعیتی است که متاسفانه به آن توجه نمی‌کنیم و آن جایگاه خدمات در اشتغال، امنیت و توسعه کشور است.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون 80 درصد مشکلات تولید مربوط به خدمات اعم از بانکی، حمل‌ونقل، بیمه و توزیع است،‌ افزود: در حال حاضر چه بخشی از اشتغال کشور مربوط به خدمات است و باید دید 50 شرکت برتر دنیا هم اکنون در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق بر این اساس یکی از مشکلات اساسی اقتصاد را بازاریابی برای محصولات تولیدی دانست و افزود: محصول باکیفیت در داخل تولید می‌شود اما نه در داخل و نه در خارج نمی‌توانیم آن را بفروشیم.
آل‌اسحاق یادآور شد:‌ در دنیا چنین فرایند‌هایی متولی و صاحب دارد اما در کشور ما کمترین توجه به مقوله بازاریابی نمی‌شود.
وزیر اسبق بازرگانی یکی از دیگر حوزه‌های مغفول در تولید را خدمات بیمه عنوان کرد و افزود: امروز نگاه ویژه‌ای بر روی بیمه، شکل، جهت‌گیری، خدمات و شاخص‌های آن وجود دارد.
وی در عین حال تصریح کرد: اما در کشور یک مشکل اساسی در حوزه بیمه داریم و آن این که نظام بیمه‌ای کشور لای پتو خوابیده است و فکر می‌کند باید به دنبال کم‌ریسک‌ترین و پرسودترین فعالیت‌ها در بازار بروند و اصلاً به دنبال پوشش ریسک‌های جدی نیستند.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ادامه داد: مشکل عمده ما در حال حاضر این نیست که بازار نداریم، بازار عراق می‌تواند بهترین بازار برای صادرات خدمات فنی و مهندسی باشد، اما مشکل اساسی ما ضمانت سرمایه‌گذاری‌ها و پوشش ریسک و بیمه است.
وی مثال زد: هم‌اکنون شرکتی در عراق داریم که سرمایه‌گذاری کرده و فاز اول کار را انجام داده است، اما پولش را نمی‌دهند. کسی نیست و نبوده کارش را ضمانت کند و حالا کل محاسباتش به‌هم ریخته است.
آل‌اسحاق ادامه داد: در مقابل می‌بینیم در برابر فروش آرد ایران به قیمت 90 دلار، ترکیه آردش را به قیمت 150 دلار در بازار عراق می‌فروشد و 90 درصد بازار را هم در اختیار دارد.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه ما در این رابطه حساس شدیم و بررسی کردیم، گفت: نتایج بررسی‌نشان داد که آنها به سراغ حلقه آخر تجارت خود در بازار یعنی نانوایی‌ها رفته‌اند، به آنها کمک کرده‌اند تکنولوژی کارشان را به روز کنند، قراردادهای 6 ماهه بسته‌اند و برحسب درخواست نانوا آرد مورد او را با تغییرات موردنظر در اختیارش قرار می‌دهند.
وی تأکید کرد: هم‌اکنون عمده‌ترین مشکل ایران در بازارهای عراق علی‌رغم قیمت مناسب و کیفیت خوب محصولات ایرانی، تضمین و بیمه است. یعنی وجود نظام بیمه‌ای که ضمانت و ریسک را قبول کند.
آل‌اسحاق افزود: کشور ما در بازار منطقه‌ای با جمعیت 300 - 400 میلیون نفر قرار دارد و مشکل عمده فعالان اقتصادی در آن ضمانت و بیمه است. بر این اساس در جای خود یعنی ارتقاء شکل و سیاست‌های جدید، نیازمند رویکردهای جدید در صنعت بیمه نیز هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق بر این اساس پیشنهاد کرد شرکت‌های بیمه اقدام به تشکیل کنسرسیومی مشترک و چندجانبه با حضور کشورهای دیگر مانند ترکیه، ایتالیا و عراق کند و پوشش ریسک فعالان اقتصادی در بازار منطقه را تقسیم کرده و پوشش دهند.
وی تأکید کرد: اگر رویکرد درون‌زا و برون‌نگر را عملی کنیم، فرصت‌های بالایی برای صنعت بیمه ایجاد خواهد شد.
آل‌اسحاق اضافه کرد:‌ این مسئله یک خلاء بزرگ و در عین حال یک فرصت عالی و بکر در بازار عراق است و شرکت‌های بیمه ایرانی در این رابطه باید به فکر بوده و با هوشیاری عمل کنند.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب: 441396
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *