۰

بی‌اعتنایی دولت به پیشنهاد کاهش اقساط وام خرید مسکن

در حالی که دولت و بانک مرکزی به خوبی از اوضاع و احوال بازار مسکن آگاه هستند بی تفاوتی معناداری نسبت به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای کاهش اقساط وام ۸۰ میلیونی خرید مسکن از خود نشان می دهند.
بی‌اعتنایی دولت به پیشنهاد کاهش اقساط وام خرید مسکن
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،وزیر راه و شهرسازی کاهش اقساط وام خرید مسکن را برای اولین بار در تیر ماه امسال مطرح و اعلام کرد که با  طولانی‌تر شدن دوره بازپرداخت تسهیلات میزان اقساط کاهش می‌یابد بنابراین پیشنهاد آن را به دولت ارائه خواهد کرد.
آخوندی این خبر را چند روز مانده به رای اعتماد وزرا از مجلس مطرح کرد و چند روز پس از آنکه جمهور در روز رای اعتماد وزرا در مجلس اعلام کرد هنوز با وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن به نتیجه نرسیده‌ایم، آخوندی دوباره اعلام کرد که کاهش اقساط وام مسکن را به دولت پیشنهاد کرده است.
از این پیشنهاد بسیاری از کارشناسان و متقاضیان مسکن به خصوص خانه اولی‌ها خرسند شده و این اقدام را در بالا بردن قدرت خرید و رونق خرید و فروش مناسب دانستند اما از زمان اعلام این پیشنهاد هنوز دولت و یا بانک مرکزی هیچ واکنشی نشان نداده است.
یک مقام آگاه در وزارت راه در این باره به فارس گفت: این پیشنهاد ابتدا باید در کمیسیون اعتباری بانک مرکزی بررسی و سپس تایید و به شورای پول و اعتبار ارائه شود تا پس از تصویب مجددا به بانک مسکن ابلاغ شود تا قابلیت اجرا پیدا کند.
به نظر می‌رسد هنوز این موضوع که کاهش اقساط وام مسکن خرید مسکن برای خانه اولی‌ها بالا است در میان دغدغه‌های دولتی‌ها جایی ندارد و به نوعی بانک مرکزی و یا دولتی‌ها از کنار این پیشنهاد با بی‌تفاوتی عبور می‌کنند.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر اقساط وام 80 میلیونی مسکن به صورت ثابت ماهانه حدود 900 هزار تومان است و به صورت پلکانی در سال اول 750 هزار تومان است که در سال دوم این مبلغ به 850 هزار تومان افزایش می یابد. بنابراین پرداخت این مبالغ در این سطح از عهده خانه اولی‌ها خارج است.
اگر چه آمار ثبت‌نام در صندوق خانه یکم در بانک مسکن بالا است اما بالا بودن اقساط باعث شده تا برخی از متقاضیان علیرغم سررسید امتیاز تسهیلات 80 میلیونی خرید هنوز در خرید مسکن جدی نباشد.
بر اساس این گزارش، هر چند مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی سطح کنونی اقساط را مناسب ارزیابی کرده اند اما به طور جدی پرداخت این مبالغ بسیار سخت و دشوار است و از عهده هر متقاضی که با پس انداز قصد خرید مسکن دارد خارج است.
حامد مظاهریان، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی با تشریح وضعیت بازار معاملات مسکن و سیاست‌های آتی وزارت راه و شهرسازی برای کاهش اقساط وام مسکن گفت: چهار سال است که قیمت مسکن پایین‌تر از نرخ تورم بوده و خریداران واقعی در بازار حضور پیدا می‌کنند و این خبر خوبی برای خریداران واقعی مسکن است. باید درصد افزایش قیمت مسکن را با تورم سالیانه مقایسه کرد. اگر افزایش قیمت مسکن پایین‌تر از نرخ تورم باشد نشان می‌دهد که این بازار خالی از دست سفته‌گران است و خریداران واقعی وارد این بازار شده‌اند که هم‌اکنون این‌گونه است.
وی گفت: برنامه‌ریزی براساس منابع محدود شکل می‌گیرد. اگر منابع محدود نبود که اصلا نیازی به برنامه‌ریزی نبود. در حال حاضر خواسته وزارتخانه این است که دوره سپرده گذاری در صندوق پس انداز یکم مسکن از 6 ماه به 5 ماه کاهش یابد.
*دبیر کانون انبوه سازان:شرایط پرداخت تسهیلات سخت است
پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ایران با اشاره به اینکه مدلی که در ایران اجرا می‌شود نتوانسته پاسخگوی تقاضا و عرضه باشد گفت: به نظر می‌رسد باید پرداخت تسهیلات، راحت‌تر شود و مدت بازپرداخت حداقل 25 سال و سپرده‌گذاری هم حداکثر شش ماه باشد.
وی ادامه داد: اکنون مسکن در رکود قرار دارد اما با این بخش مانند یک حوزه در رکود قرارگرفته رفتار نمی‌شود. اگر هر بخشی دچار رکود شود باید مشوق‌های مالیاتی و تسهیلات در نظر بگیرند اما متاسفانه این اقدام در بخش مسکن انجام نشد.
پورحاجت با بیان این‌که پس از سونامی قیمت مسکن در سال‌های 90 و 91 قدرت خرید مردم کم شد، تصریح کرد: شرایط پرداخت تسهیلات سخت است و متقاضی بعد از یک‌سال به تسهیلات مسکن می‌رسد.
* دولت در کاهش اقساط باید هرچه سریع‌تر تصمیم‌گیری کند
مجید کیان‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس در این باره تاکید کرد: با وضعیت فعلی جوانان نمی‌توانند براحتی صاحب مسکن شوند و همین موضوع باعث شده تا سن ازدواج بالا برود. برای یک کشور اسلامی خوب نیست که جوانان آن در گیرودار تهیه مسکن برای ازدواج باشند.
وی افزود: نرخ سود تسهیلات مسکن باید بسیار پایین باشد تا مردم براحتی توانایی بازپرداخت آن را داشته باشند. مدت بازپرداخت هم باید طوری باشد که متناسب با قدرت خرید مردم و به صورت پلکانی تعریف شود.
کیان‌پور اظهار کرد: اکنون امکان کاهش نرخ سود تسهیلات و افزایش مدت بازپرداخت وجود دارد و دولت در این زمینه باید هرچه سریع‌تر تصمیم‌گیری کند.
* بازپرداخت تسهیلات بالای 20 سال بسیار معقول است
صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس درباره طرح وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش مدت بازپرداخت و کوتاه شدن زمان سپرده‌گذاری گفت: این طرح بسیار خوب است و بانک مسکن با منابعی که در اختیار دارد براحتی می‌تواند آن را اجرایی کند.
وی تاکید کرد: در برخی موارد از منابعی که وام‌گیرندگان مسکن مهر اقساط آن را پرداخت می‌کنند، دولت می‌تواند برای تولید و تسهیلات مسکن به کار بگیرد.
بدری با اشاره به افزایش مدت‌زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن اظهار کرد: بازپرداخت تسهیلات بالای 20 سال بسیار معقول است و این کار باعث می‌شود تا تقاضا در بازار مسکن زیاد شود. در نتیجه سرمایه‌گذاری در این حوزه با افزایش روبه‌رو خواهد شد.
بر اساس این گزارش، اگر چه در دو ماه آینده به دلیل در پیش بودن ماه محرم و صفر میران معاملات مسکن به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد اما به هر حال بعد از سپری شدن ماه صفر متقاضیان زیادی که امتیاز وام آنها سررسید شده قصد خرید خواهند کرد بنابراین دولتی‌ها و بانک مرکزی باید هر چه سریع‌تر به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای کاهش اقساط واکنش نشان داده و آن را برای تصویب به گردش بیاندازند.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب: 441405
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *