۰

بررسی ابعاد خروج آمریکا از توافق برجام/ ذوالنور: "برجام بدون آمریکا" اصلا امکان‌پذیر نیست/ خروج آمریکا از توافق به معنای مرگ قطعی برجام است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: "برجام بدون آمریکا" توجیهی است که برخی برای لاپوشانی ایرادات وارده به کارشان می‌آورند و این موضوع اصلا امکان‌پذیر نیست.
بررسی ابعاد خروج آمریکا از توافق برجام/ ذوالنور: "برجام بدون آمریکا" اصلا امکان‌پذیر نیست/ خروج آمریکا از توافق به معنای مرگ قطعی برجام است
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما،حجت الاسلام مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  در خصوص سخنان برخی مسئولان مبنی بر ادامه برجام بدون آمریکا اظهار داشت: امروز و در شرایط فعلی برجام دو وضعیت کلی وجود دارد که وضعیت دوم آن خود دارای دو حالت جداگانه است؛ اول آنکه همه‌ی کشورها حضور داشته باشند و همه به تعهداتی که دارند پایبند باشند و عمل کنند، در این حالت برجام محقق می‌شود.
وی افزود: اگر برجام مثل همین دو سال گذشته ادامه پیدا کند که آمریکا نامش بوده ولی عملا حضور نداشته و مخل برجام بوده؛ این ثمری ندارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: وضعیت دوم برجام این است که آمریکا از آن خارج شود؛ اینجا ما دو حالت خواهیم داشت، اول آنکه آمریکا از برجام خارج شود و دیگر کاری به آن نداشته باشد، به اصطلاح بگوید "عیسی به دین خود موسی هم به دین خود" ما کاری به برجام نداریم و کارشکنی و مخالفت هم نمی‌کنیم، اگر اینطور شود شاید بتوانیم لنگان، لنگان با اروپا کاری کنیم.
ذوالنور ادامه داد: اما حالت دوم این است که آمریکا از برجام خارج شود و شروع کند به کارشکنی، اصلا آمریکا به همین دلیل هم از برجام خارج می‌شود، آمریکایی‌ها می‌گویند این به ضرر ما است و از برجام خارج می‌شوند تا بتوانند در مقابل اجرای آن سنگ‌اندازی کنند؛ وقتی آمریکا از برجام خارج شود سایه‌ی سنگینش روی بانک‌ها و کشورهای اروپایی می‌افتد و هیچ کدام از آن‌ها هم نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند.
وی عنوان کرد: خروج آمریکا از برجام به معنای مرگ قطعی برجام است؛ این آقایانی که حدود 5 سال کشور را به این وضعیت گرفتار کردند و از سایر حوزه‌ها غفلت کردند امروز نمی‌دانم در پیشگاه خدا و ملت چه پاسخی دارند که بدهند و وزیر محترم امور خارجه که بوی "الرحمن" برجام را بلند کرد و فاتحه آن را خواند و پیش‌بینی کرد که ممکن است آمریکای‌ها خارج شوند در واقع یک فرار رو به جلو انجام داد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: برخی سعی می‌کنند تبعات موضوع را برای خودشان کم کنند و اذهان را متوجه آمریکا کنند که این موضوع هم صحت دارد و اذهان باید متوجه آمریکا باشد. ما در نگاه دوم می‌گو‌ییم که چرا علیرغم همه‌ی تذکراتی که داده شد، برخی مقدرات مردم را 5 سال درگیر برجام کردند.
ذوالنور در پایان اظهار داشت: اگر آمریکایی‌ها از برجام خارج شوند، شیطنت می‌کنند و در نتیجه برجام محقق نمی‌شود، در واقع برجام یک کل است که بین اعضا تعریف شده و اگر جزئی از این کل نباشد، کل هم دیگر وجود ندارد؛ " برجام بدون آمریکا" توجیهی است که برخی برای لاپوشانی ایرادات وارده به کارشان می‌آورند و این موضوع اصلا امکان‌پذیر نیست.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب: 441583
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *