۰
گزارش تفتان ما از ضرورت مصرف صبحانه و ميان وعده؛

میان وعده های غذایی؛ مهمترين عامل يادگيري در دانش آموزان/ سوء تغذيه در جنوب شرق كشور بيداد مي كند

در حالي كه بسياري از مواد غذايي مفيد جايگاه خود را در ميان سبد برنامه غذاهاي خانواده ها از دست داده اند اما بايد مصرف میان‌ وعده‌های سالم بخشی از برنامه روزانه دانش آموزان باشد زيرا انرژی مورد نیاز بدن آنان را تامین و نقشی مهمي در بهبود عملکرد و یادگیری و شادابی آنان ایفا می کند.
میان وعده های غذایی؛ مهمترين عامل يادگيري در دانش آموزان/ سوء تغذيه در جنوب شرق كشور بيداد مي كند
به گزارش تفتان ما، تغذيه به عنوان يكي از مهمترين عوامل مهم در تعيين سلامتي نقش بسيار مهمي در موفقيت تحصيلي دانش آموزان و آينده سازان جامعه دارد و طبق آخرين مطالعات، مصرف صبحانه و ميان وعده مي تواند تاثير بسزايي در يادگيري دانش آموزان داشته باشد.
 
در واقع مسئله ميان وعده هاي غذايي دانش آموزان از سال هاي اخير تاكنون مورد توجه مسئولان و كارشناسان تغذيه بوده و  به اعتقاد گروهي از معلمان، تعداد بسيار زيادي از دانش آموزان از همان ساعات ابتدايي شروع كلاس درس، روز خود را با خميازه هاي كش دار آغاز مي كنند و تا آخرين لحظات پاياني كلاس درس نيز نه تنها متوجه موضوع مورد بحث كلاس نمي شوند بلكه تنها انتظار شنيدن زنگ خداحافظي را دارند ولي با جستجويي دقيق و عميق مي توان اين كسالت ها و بي قراري را ريشه يابي كرد.
 
علي اي حال مصرف نكردن صبحانه، تغذيه نادرست، سوء تغذيه و ميان وعده هاي غذايي مناسب يكي از مهمترين عوامل اين سردرگمي هاي يادگيري محسوب مي شود و تعداد بي شماري از كودكان ، نوجوانان و حتي جوانان صبحانه نخورده راهي مدارس مي شوند و به همين جهت مغزشان جهت تامين گلوكز بدن موجب افت شديد قند خون و در نتيجه عدم تمركز لازم خواهد شد و تازه اين شرايط شامل افرادي است كه شب گذشته به موقع خوابيده و صبح زود از خواب برخاسته اند و از همين رو حساب افرادي كه دير خوابيده و زود بيدار شده اند جدا مي شود. 
 

 
با توجه به اهميت مصرف صبحانه و ميان وعده دانش آموزان خبرنگار تفتان ما گفت و گويي را با مدير مركز بهداشت شهرستان خاش انجام داده است.
 
* دانش آموزان و كودكان حداقل در روز يك عدد تخم مرغ مصرف كنند
مدير مركز بهداشت شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما بايد دانش آموزان و كودكان حداقل در روز يك عدد تخم مرغ مصرف كنند، اظهار كرد:  اصلاح الگوي مصرف منابع پروتئيني در كشور از الزامات ايجاد دسترسي جامعه به مواد غذايي ارزشمندي است كه متاسفانه امروزه در جامعه ما به علل مختلف مورد غفلت مردم و مسئولان قرار گرفته است.
 
منصور خاشي با بيان اينكه بايد ميان وعده هاي مورد استفاده با دقت و حساسيتي افزونتر مورد توجه و مراقبت والدين قرار گيرد، تصريح كرد:  والدين بايد توصيه هاي لازم را به فرزندان خود در خصوص پرهيز از مصرف مداوم غذاهاي آماده و ساندويچ هاي خياباني و مضرات آن گوشزد كنند.
 

 
وی با تاكيد بر خوردن صبحانه و ميان وعده توسط جوانان و نوجوانان، ادامه داد: در اين ميان خوردن غذاهای پروتئینی در رشد و تکامل و افزایش یادگیری دانش آموزان بسیار مهم است که تخم مرغ یکی از مهم ترین مواد غذایی برای رشد و تکامل آنها محسوب مي شود.
 
* تخم مرغ نه تنها یک وعده غذایی خوشمزه و کامل و عنصر جدايي ناپذير برای تهيه بسیاری از غذاها است
خاشي با بيان اينكه تخم مرغ نه تنها یک وعده غذایی خوشمزه و کامل و عنصر جدايي ناپذير برای تهيه بسیاری از غذاها است، افزود: با توجه به اینکه نقش تغذیه در بهبود رشد کودکان 3 تا 6 ساله خانواده های نیازمند و مناطق محروم روستایی حائز اهميت است تشکیل کمیته تغذیه روستا مهدها بايد مورد توجه قرار گيرد.
 

 
وي با بيان اينكه تغذیه عامل اصلی و اساسی زندگی است، خاطرنشان كرد: با در نظر داشتن این مسئله که فقر از دلایل بروز سوء تغذیه در گروههای آسیب پذیر از جمله کودکان زیر6سال است تشکیل روستا مهدها به عنوان راهکار اساسی جهت ارتقای سلامت و بهبود رشد فیزیکی، ذهنی و نیز پرورش کودکان است چرا که اساس توسعه پایدار در جوامع به کودکان سالم بستگی دارد.
 
* سوء تغذيه در بين مردم سيستان و بلوچستان بيداد مي كند
مدير مركز بهداشت شهرستان خاش با بيان اينكه متاسفانه سوء تغذيه در بين مردم سيستان و بلوچستان بيداد مي كند، ادامه داد: تأمین نیازهای تغذیه ای از طریق ارائه یک وعده غذای گرم در روستامهدها، ارتقاء آگاهی مدیران و مربیان روستامهدها در زمینه رشد، تکامل و تغذیه کودکان و کاهش مرگ و میر آنها و نیز پیشگیری از سوانح و حوادث و تنبلی چشم کودکان مهمترين مسائلي است كه بايد رعايت شود و از سوء تغذيه از دوران كودكي جلوگيري مي شود.
 
وي بيان كرد: تعداد روستامهدهای فعال شهرستان خاش 47 مرکز  است و عدم توجه مادران باردار به تغذیه خود در دوران بارداری یکی از علل ابتلای کودکان به سوءتغذیه پس از تولد است.
 

 
خاشي با بيان اينكه برنامه مراقبت کودک سالم-مانا به دنبال یافتن راهی برای جداکردن کودکان سالم از کودکان به ظاهر سالم یا مستعد به بیماری است، اذعان كرد: هنوز نشانه های اختلال بیماری در آنها مستقر نشده است و در حقیقت هدف این برنامه طراحی نظام غربالگری استاندارد مراقبت کودکان صفر تا پنج سال و اجرای آن است.
 
مدير مركز بهداشت شهرستان خاش با اشاره به جلسات و برنامه هاي برگزار شده در خصوص صبحانه و ميان وعده در اين شهرستان، اظهار كرد: کارگاه بسته خدمتی کودک سالم-مانا  و بازنگری شده سلامت کودکان، کارگاه نظام غربالگری نوجوانان گروه سنی18- 6 سال، یک وعده صبحانه سالم با تخم مرغ در مدرسه ابتدایی بهشت و برگزاری جلسه آموزشی روستا مهدها در مرکز بهداشت شهرستان خاش از جمله اقدامات انجام گرفته در اين خصوص است.
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب: 441792
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *