۰

۱۷درصد سهم کارگزار قرارداد بیمه زائران اربعین حق دلالی نیست/ اجرا به کارگزار سپرده شد

یک مقام آگاه در صنعت بیمه می‌گوید ۱۷ درصد مطرح در قرارداد بیمه ایران و سازمان حج سهم شرکت کارگزار نیست، بلکه شرکت واسط در قبال دریافت این رقم قرار است عملیات اجرایی کار را با شرحی مفصل تقبل کند، او معتقد است حق بیمه‌های تعیین شده در قرارداد اساساً غیر اقتصادی است.
۱۷درصد سهم کارگزار قرارداد بیمه زائران اربعین حق دلالی نیست/ اجرا به کارگزار سپرده شد
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،مدیریت راهپیمایی اربعین امسال با حواشی مختلفی همراه شده است، از هزینه 40 دلاری دریافت ویزا که معادل ریالی ارقامی بالاتر را نشان می‌دهد تا ماجرای بحث برانگیز سهم 17 درصدی یک شرکت کارگزار از حق بیمه‌های زائران.
خبرنگار فارس در این رابطه با یک مقام آگاه در صنعت بیمه به گفت‌و‌گو پرداخت. او معتقد است اصل قرارداد بیمه ایران با سازمان حج و حق بیمه‌های 16 هزار تومانی دریافتی برای خدمات ۳ بیمه نامه حادثه، عمر و درمان غیر فنی و به عبارت روشنتر غیر اقتصادی است، اما بیمه ایران به عنوان شرکت دولتی در راستای مسئولیت اجتماعی و برای حمایت از یک حرکت مذهبی و میهنی مراسم عظیم را تحت پوشش قرار داده است.
پذیرش قراردادهای غیرفنی البته در بیمه ایران ماجرای تازه‌ای نیست و در حالی که دولتمردان باید قاعدتا هزینه چنین اقداماتی را در بودجه و اعتبارات جداگانه و مستقل بپذیرند،آن  را به شرکت بیمه دولتی واگذار کرده و آخر ماجرا مطالبات معوق کلان و 3000 میلیارد تومان زیان انباشته در صورت‌های مالی شرکت بیمه‌ای است که شرح وظایف کاملا اقتصادی برای آن تعریف شده است. متن گفت و‌ گو را بخوانید:
فارس: اخیراً بحثی راجع به بیمه زائران اربعین مطرح شده است و آن هم اینکه یک کارگزار قرار است 17 درصد از حق بیمه‌های پرداختی را به عنوان حق دلالی و واسطه‌گری دریافت کند. داستان این چیست؟ 
در سنوات گذشته هم اگر بیمه نامه‌ای صادر می‌شد می‌توانست کارگزار داشته باشد و کارمزد دریافت کند. این رقم در سال‌های گذشته 25 درصد از کل بود، منتهی امسال بیمه ایران نه تنها 25 را قبول نکرد، که 17 درصد را هم نپذیرفته است، آنچه که توافق شده هزینه‌های اجرایی کار است. هر شرکتی نمی‌تواند طرف این قرارداد باشد بلکه باید شرکتی انتخاب می‌شد که در عراق امکانات لازم را داشته باشد. باید به خانواده حج نزدیک باشد، باید در مرزهای چزابه و خسروی و یا هر مرز دیگری استقرار پیدا کند. در مرز آمبولانس و در طول مسیر اکیپ داشته باشد. در شهرهای مذهبی یعنی کربلا، نجف، کاظمین و سامرا و طول کربلا و نجف که موکب‌ها مستقر هستند ایستگاه‌هایی را برپا و نیروی انسانی مستقر کند و تیم پشتیبانی داشته باشد تا اگر اتفاقی افتاد، پوشش دهد. 
بیمه‌نامه ارائه شده برای زائران اربعین دارای پوشش درمان است،چرا که ممکن است زوار نیاز به بستری شدن در بیمارستان و یا درمان سرپایی داشته باشند و یا خدای نکرده حتی فوتی داشته باشند. حتی ممکن است نیاز به آمبولانس‌های مجهز به تجهیزات سی‌سی‌یو و آی‌سی‌یو باشد. این تشکیلات باید وجود داشته باشد تا 2 میلیون زائری که عازم عتبات می‌شوند را پوشش دهد، حتی باید با ایستگاه‌های هلال احمر هماهنگ باشد، ممکن است فردی در آنجا رأسا هزینه کند و باید بتوان جبران هزینه کند. در واقع حدود 10 تا 12 وظیفه برای کارگزار قرارداد بیمه زائران اربعین مشخص شده است که باید از مرز ورودی، طول زمان رفت و برگشت در شهرهای مذهبی و در طول مسیر راهپیمایی، ایستگاه‌های لازم را مهیا و خدمات را ارائه کند و ارتباطات لازم را با مراکز درمانی و مراجع عراق برقرار کند. 
در واقع حق بیمه 16 هزار تومانی که دیده شده 1000 تومانش بابت مالیات، 500 تومان بابت اجرا در محاسبات دیده شده و 13 هزار و 500 تومان وارد صندوق بیمه می‌شود تا خدای نکرده اگر حادثه‌ای داشتیم جبران هزینه شود. 
فارس: وظایفی که برای این کارگزار برشمردید به نظرم وظایف شرکت بیمه است؛ یعنی وظیفه خدمات‌رسانی را برعهده کارگزار گذاشته‌اید؟ 
اینها در قیمت تمام‌شده درآمده است و در بهترین حالت به شرکتی واگذار شده که توانایی و امکانات اجرا را داشته باشد، به همین دلیل 17 درصد در دل حق بیمه دیده شده است. 
فارس: در این صورت شرکت بیمه قرار است چه کار کند؟ 
در سال‌های گذشته چه اتفاقاتی افتاد؟ مراسم حج را فراموش کرده‌اید؟ سال قبل یک میلیارد و 600 میلیون تومان حق بیمه پرداخت شد و صنعت بیمه 35 میلیارد تومان خسارت پرداخت، متأسفانه هر ساله در سفرهای اربعین با اقدامات تروریستی مواجهیم. به طور طبیعی هر سال 25 تا 30 فوت طبیعی رخ می‌دهد. اگر هر اتفاقی رخ دهد، اعم از اقدامات تروریستی و خرابکارانه که مسبوق به سابقه است، بیمه ایران۲ تعهد دارد به ازای هر زائر 200 میلیون تومان خسارت بپردازد، حتی اگر تصادفی رخ دهد و یا خسارات بدنی مانند مصدومیت رخ دهد، بیمه باید خسارت بپردازد. 
حال اگر ان‌شاءالله این اتفاقات رخ ندهد، اما به هر حال کسی به حالت طبیعی فوت کند،شرکت بیمه تا 30 میلیون تومان بابت بازگرداندن جنازه تا محل سکونت تعهد پرداخت دارد. بستری در بیمارستان تا 20 میلیون تومان خسارت دریافت می‌کند و برای سرپایی تا 2 میلیون تومان تعهد شده است. با توجه به این تعهدات مالی، قیمت حق بیمه پیش‌بینی شده فنی نیست،بلکه پوشش بیمه‌نامه زائران اربعین جنبه کاملاً حمایتی دارد. از آنجایی که بیمه ایران دولتی است، عنوان شد حق بیمه حتی از پارسال کمتر دریافت شود، پارسال حق بیمه 18 هزار و 800 تومان بود و البته تعهدات حق بیمه نسبت به امسال کمتر بود. تعهدات نسبت به پارسال اضافه شده، حق بیمه که پارسال 18 هزار و 800 تومان بود به 16 هزار تومان رسیده و در واقع چون بیمه ایران دولتی است تصمیم گرفته شده که این خدمات را ارائه کند. 
علاوه بر این دیده شده اگر در این فرآیند سودی محقق شود، در حق بیمه راهپیمایی اربعین سال آینده دیده شود و به عنوان ذخیره لحاظ شده و زائران در سال آینده حق بیمه کمتری بپردازند. 
از نظر اصول بیمه‌گری این بیمه‌نامه‌ها به زیان شرکت بیمه است، اما چون مسئله ملی، مذهبی و میهنی است، بیمه ایران ورود پیدا کرده است.
فارس: ببینید شرکت‌های کارگزاری اساسا کارشان واسطه‌گری است. 
اینجا بحث واسطه‌گری نیست، بلکه بحث ارائه خدمات است. 
فارس: پارسال بیمه دانا پوشش بیمه زائران اربعین را برعهده داشت و پس از مراسم اربعین گزارشی را ارائه کرد و براساس آن، کل خدماتی را که بیمه ایران امسال برعهده شرکت کارگزار گذاشته‌ است را ارائه کرده‌ بود، حال چگونه می‌گوئید شرکت کارگزار با کارمزد 17 درصدی تمام این خدمات را متقبل می‌شود؟ 
همه اینها را در دل حق بیمه دیده‌ایم و بیمه دانا هم در دل حق بیمه دیده بود، شما یک قیمت تمام شده استخراج می‌کنید. احتمال وقوع حادثه که در اینجا خوشبینانه دیده شده به اضافه قیمت مالیات و هزینه اجرا، طبق قانون کشور، شما الان ماشین‌تان را هم بخواهید بیمه کنید، می‌توانید از طریق شرکت بیمه خریداری کنید و یا بیمه‌نامه را از شرکت واسط بخرید. بیمه دانا سال گذشته هم هزینه‌های مذکور را ارائه کرد و هم کارمزد کارگزار را پرداخت، کار خلاف قانونی هم انجام نداد، اما کاری که امسال بیمه ایران انجام داد این بود که گفت به شرکت واسط پولی نمی‌دهد بلکه این کارمزد بابت خدماتی خواهد بود که ارائه می‌شود. 
شرکت بیمه‌گر در عراق نمایندگی ندارد، در حالی که نیاز به فعالیت‌های اجرایی و تهیه مستندات بابت خدمات ارائه شده است. همه اینها در دل حق بیمه دیده‌ شده است، حال اگر بیمه ایران هم نخواهد کار را انجام دهد و برونسپاری کند، همه این هزینه‌ها را دارد و باید در قیمت تمام شده لحاظ کند. 
فارس: شرح وظایفی که می‌فرمایید فهرست عریض و طویلی است، این چگونه کارگزاری است که این همه تجهیزات و تشکیلات دارد و می‌تواند به 2 میلیون زائر خدمات بدهد.
کارگزار را شرکت بیمه‌گر انتخاب نمی‌کند، ستاد اربعین این وظیفه را به سازمان حج و زیارت محول کرد، من از دو هفته قبل اطلاع دارم که ماشین‌ها و تجهیزات این کارگزاری که به عراق می‌رود، کارگزار با هماهنگی سازمان مربوطه انتخاب می‌شود،اینگونه نیست که شرکت بیمه بگوید کارگزار چه کسی باشد و مناقصه بگذارد. طبیعتاً باید کسی باشد که با نوع کار آشناست. حتماً سازمان حج و زیارت خود این مسائل را لحاظ کرده است. این را روشن کنیم، انتخاب کارگزار را بیمه ایران انجام نداده است. 
فارس: یعنی اگر نقصی در عملکرد کارگزار رخ دهد، مسئولیتش با بیمه ایران نیست؟ 
چرا، تیم پشتیبانی مشترک است،شرکت بیمه هم هست،سازمان حج هم حضور دارد.سوابق را دادند و شرکت کارگزاری را که معرفی کردند بررسی و مشخص شد سوابق بدی ندارند، شاید هم در حال حاضر انتخاب قوی‌تری نداشته باشیم. در حال حاضر، زائران تحت پوشش بیمه عمر، حادثه و درمان هستند که طبق قوانین و مقررات، تا 25 درصد به آن هزینه تعلق می‌گیرد. اما بیمه‌گر کف کارمزد 17 درصد پذیرفته است. منتهی با تفاوتی با سال‌های قبل و آن اینکه باید تمام هزینه‌های اجرا را تقبل و خدمات را ارائه کند، یا خود خدمات را بدهد یا خرید خدمت کند. این برای آن است که قیمت تمام شده را پایین بیاورند. نمی‌شود که تعهدات شرکت بیمه افزایش یابد اما عین حق بیمه پارسال را بگیرد. 
نرخ بیمه‌نامه تعیین‌شده غیرفنی است، اما بیمه ایران چون دولتی است به لحاظ مسئولیت اجتماعی‌ آن را پذیرفته است.
فارس: ارزیابی حق بیمه‌های جذب شده در راهپیمایی اربعین چقدر است و 17 درصد آن چقدر می‌شود؟ 
بحث حضور 2 تا 2.5 میلیون نفر در راهپیمایی اربعین بوده است، اما به طور خوشبیانه 1.5 میلیون نفر در نظر گرفته‌ شده‌اند، آنچه تا الان در سامانه سما برای حضور در راهپیمایی ثبت‌نام شده 200 هزار نفر است. حتی اگر هزینه اجرا را هم پرداخت ق بیمه درنظر بگیریم، می‌شود 22 میلیارد و 500 میلیون تومان، اگر این عدد را تقسیم بر 200 میلیون تومان که دیه کامل یک فرد است کنیم، خسارت 112 نفر خواهد بود؛ یعنی اگر خدای ناکرده اتفاقی بالاتر از 112 نفر بیفتد، شرکت بیمه‌گر به زیان رفته است. این برای یک میلیون و 500 هزار نفری است که عازم زیارت اربعین می‌شوند و در حالی است که هر ساله لااقل 20 نفر فوت عادی داریم. 
کنار اینها، نقص عضو، بستری شدن در بیمارستان و مواردی از این دست هم هست که باید خسارتش پرداخت شود. این وسط 17 درصدی که مورد بحث است 3 میلیارد و 800 هزار تومان خواهد شد و شرکت واسط لااقل باید 150 نفر نیروی انسانی را به کار بگیرد، تجهیزات بسیج کند، اجاره مکان بدهد، با بیمارستان‌های عراق قرارداد ببندد و همه این اقدامات را انجام دهد. حتی بحث بود که به زائران پلاک بدهند، بسته‌های تبلیغاتی عرضه کنند که شرکت بیمه انجامش را بر عهده خودشان گذاشت.
به هر حال سازمان حج و زیارت می‌تواند شرکت کارگزار را انتخاب کند. 
فارس: در قراردادهای بزرگ معمولاً سازمان‌ها خود رأساً وارد قرارداد می‌شوند، چرا سازمان حج و زیارت مستقیماً با بیمه ایران وارد مذاکره نشده است؟ فلسفه حضور کارگزاری اینجا چیست؟ 
بحث ارائه خدمات است، بالاخره باید سازمانی باشد که با سازمان حج به عنوان متولی کار هماهنگ بوده و مجموعه خدمات را در طول سفر بدهد. بیمه ایران نمی‌توانست این خدمات را در عراق بدهد و باید برونسپاری می‌شد. 
فارس: یعنی بیمه ایران خودش نمی‌توانست برونسپاری کند؟ 
اگر کسی باشد که با حج و زیارت رابطه نزدیکی داشته باشد بهتر است، متولی و اعلام رضایت از طرف آن سازمان است، عقلایی این است که خود انتخاب کند و برعهده خودش باشد. 
فارس: در صنعت بیمه نسبت به عملکرد کارگزاران بیمه، اما و اگرهای زیادی وجود دارد.
کدام شرکت؟
فارس: همین بیمه ایران. 
اگر بگوییم پرتفوی صنعت بیمه 22 هزار میلیارد تومان است، 8 تا 10 درصد آن هزینه‌ای است که بیمه‌ها کارمزد می‌پردازند. بیمه را ما اختراع نکرده‌ایم و هیچ شرکت بیمه‌ای در دنیا بدون کارگزار نیست. کسی باید باشد که شبانه‌روز جواب مشتری را بدهد. شاید از نظر شما کار ساده باشد. فلسفه وجودی کارگزاران در دنیا تعریف شده است. 
فارس: مسئله حدود و اختیارات کارگزاران در برخی از شرکت‌ها مانند بیمه است، گفته می‌شود کارگزاران در بیمه ایران آنقدر قدرت دارند که مدیرعامل تعیین می‌کنند.
اصلاً اینطور نیست. عملکرد بیمه ایران تحت نظارت سازمان بازرسی و دیوان محاسبات است. اگر هم چنین چیزی باشد باشد بیرون از یک بیمه دولتی است.
انتهای پیام/
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 441988
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *