۰

امکان ندارد حجم عظیم کالاهای قاچاق از مبادی غیررسمی وارد شوند/ 70درصد از کالاهای قاچاق از گمرکات به کشور وارد می‌شود

یک نماینده مجلس با اشاره به صحبت‌های وزیر اقتصاد مبنی بر آنکه کالای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور نمی‌شود، گفت: شاید اگر افراد دیگری نیز مسئول گمرک بودند، به نحوی آمار را بیان می‌کردند تا اینگونه تصور شود که مدیریتشان خوب است.
امکان ندارد حجم عظیم کالاهای قاچاق از مبادی غیررسمی وارد شوند/ 70درصد از کالاهای قاچاق از گمرکات به کشور وارد می‌شود
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،سیدحسین نقوی حسینی، در واکنش به صحبت‌های وزیر اقتصاد مبنی بر آنکه هیچ کالای قاچاقی از مبادی رسمی وارد کشور نمی‌شود، اظهار داشت: در خصوص حجم کالاهای قاچاق وارداتی به کشور ارقام متفاوتی وجود دارد اما به طور میانگین سالانه 20 میلیارد دلار قاچاق به کشور وارد می‌شود؛ حال اگر این میزان کالای قاچاق را تقسیم بر میزان کالاهای وارداتی به کشور کنیم، حجم بالایی را در بر می‌گیرد؛ بنابراین به هیچ عنوان امکان ندارد که این حجم از کالاهای قاچاق، تنها از طریق مبادی غیررسمی به کشور وارد شده باشد.
وی ادامه داد: در واقع می‌توان گفت که برخی از این کالاها برای جابجایی نیازمند بیش از 10تریلی یا 20کانتینر است و چگونه ممکن است که این تریلی‌ها و کانتینرها از مبادی غیررسمی وارد کشور شوند؟
*70درصد از کالاهای قاچاق از گمرکات به کشور وارد می‌شود
این نماینده مجلس عنوان کرد: واردات از مبادی غیررسمی ممکن است با وسایل نقلیه کوچک و یا با حیوانات به صورت محدود به کشور وارد شود اما واردات از این مکان‌ها به صورت 10 یا 20 تریلی امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین به جرات می‌توان ادعا کرد که حداقل بیش از 70 درصد کالاهای قاچاق از مبادی رسمی و گمرکات به کشور ما وارد می‌شوند.
نقوی‌حسینی با اشاره به اینکه آقای کرباسیان معتقدند که «اگرچه ممکن است این کالا ها از مبادی رسمی وارد کشور شوند اما این‌ها قاچاق حساب نمی شوند و تخلف هستند»، اظهار داشت: در اینجا اگر تخلف گمرکی هم صورت بگیرد در نهایت کالای قاچاق به کشور وارد خواهد شد؛ در واقع قاچاق بودن کالا منتفی نخواهد شد؛ به عبارت دیگر اگر مطرح کنیم که در گمرکات تخلف صورت می‌گیرد بدان معنا نیست که قاچاق بودن کالا و واردات قاچاق از مبادی رسمی منتفی است.
*به جای خلط مبحث به فکر به روز کردن تجهیزات گمرک باشید
وی خطاب به آقای کرباسیان با اشاره به اینکه به جای مطرح کردن این موارد و خلط مبحث کردن بهتر است که محکم‌تر شدن چارچوب گمرکات، اصلاح ایکس‌ری‌ها و به روز کردن تجهیزات را پیگیری کنند، اظهار داشت: امروزه با دستگاه‌های پیشرفته به راحتی می‌توان از ورود کالاهای قاچاق از مبادی رسمی جلوگیری کرد؛ با این وجود می‌توانیم با فساد در این حوزه به طور جدی مبارزه کنیم و جای سوال است که چرا این مسائل پنهان می‌شوند.
*بازی با آمار برای خوب نشان دادن مدیریت
این عضو کمیسیون امنیت ملی تصرح کرد: شاید اگر افراد دیگری هم مسئول گمرک باشند، به نحوی آمار و ارقام را بیان کنند تا اینگونه تصور شود که مدیریتشان خوب است؛ در واقع هیچ بقالی نخواهد گفت که ماست من ترش است.
نقوی حسینی با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی از گمرک بازدید داشت و کارهای خوبی صورت گرفته بود، عنوان کرد: طی بازدیدی که از اتاق فرمان داشتیم، طراحی‌های خوبی برای کنترل کالا، توسط نخبگان صورت گرفته بود؛ در این بازدید به ما نشان داده شد که وقتی کالایی با کانتینر به کشور وارد می‌شود، با رنگ‌آمیزی‌های مشخصی معلوم می‌شود که این کالا مربوط به چه گروه کالایی است. در آنجا عنوان شد که همه گمرکات به این طراحی‌ها مجهز هستند که موجب کاهش قاچاق شده است.
وی افزود: برای تست و واقعیت‌سنجی این موضوع به آذربایجان غربی و مرز بازرگان رفتیم اما در کمال تعجب مشاهده کردیم که این موضوع اصلاً واقعیت ندارد و موارد موجود در این مکان‌ها با آنچه که در آنجا گفته و نیز انجام می‌شد، بسیار متفاوت است.
*در مرز بازرگان روابطی خارج از ضوابط وجود دارد
این نماینده مجلس ادامه داد: در مرز بازرگان از مسئول دستگاه کنترل‌کننده سوال کردیم که معنای رنگ‌ها چیست اما نتوانست هیچ پاسخی به ما بدهد و مدیریت اسف‌بار بود؛ در آنجا برای تست دستگاه‌ها، اسلحه را بر روی یک تریلی قرار دادیم تا از دستگاه عبور کند و ببینیم که آیا دستگاه نوع آن را تشخیص می‌دهد یا خیر؛ اما وقتی تریلی از دستگاه عبور کرد دستگاه اصلاً آن را تشخیص نداد.
نقوی حسینی با اشاره به اینکه این موارد نشان می‌دهد که کار ایراد دارد و در میدان عمل باید دید که این عملکردهای مثبت وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: در مرز بازرگان روابط و مناسباتی وجود دارد که خارج از ضوابط است و این موضوع به راحتی درک می‌شود.
*وزیر اقتصاد به جای توجیه و انکار، ایرادات را رفع کند
وی با بیان اینکه در خواست من از وزیر اقتصاد و مدیر گمرک این است که به جای توجیه کردن کار خود و انکار کردن تخلفات و اتفاقات موجود، بهتر است که ایرادات را رفع کرده و از مشکلات موجود جلوگیری کنند، اظهار داشت: چگونه ممکن است 20 میلیارد دلار کالای قاچاق از مبادی غیررسمی وارد کشور شود، در واقع این حجم از کالا نمی‌تواند از دره، کوه و بیابان به کشور بیاید و قطعاً واردات این حجم عظیم قاچاق از مبادی غیررسمی، با عقل سازگار نیست.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه حجم گمرکات در بروز این مشکلات ملاک نیست، گفت: ما با 15 کشور همسایه مراوده داریم که به نفع مرزنشین‌های ما خواهد بود و نباید این ارتباطات قطع شود؛ بنابراین باید سازوکار گمرکات را اصلاح کنیم؛ با نداشتن این موارد اگر حتی یک گمرک هم داشته باشیم از همانجا واردات غیرقانونی صورت خواهد گرفت اما اگر سازوکارها درست باشد، وجود 100گمرک هم مشکلی را به وجود نخواهد آورد.
به گزارش فارس، مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد چند روز پیش در اظهاراتی قابل تامل عنوان کرده بود که هیچ کالای قاچاقی از مبادی رسمی وارد کشور نمی‌شود و اگرچه ممکن است تخلفی در مبادی رسمی داشته باشیم اما نام آن قاچاق نیست و باید تخلف را از قاچاق جدا کرد.
این گفته‌های وزیر اقتصاد در حالی است که به اذعان بسیاری از نمایندگان مجلس همچون محمدرضا پورابراهیمی، سیدناصر موسوی لارگانی، احمد مرادی و جلال محمودزاده، 70 درصد از قاچاق ورودی به کشور از مبادی رسمی صورت می‌گیرد. از دیگر افرادی که این موضوع را تایید می‌کنند می‌توان به سردار اسکندر مومنی، جانشین فرمانده انتظامی اشاره کرد.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 442488
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *