۰
بخشدار بخش پشتکوه خاش:

روستاها کانون تولید و رگ حیات اقتصادی هر کشوری هستند

بخشدار بخش پشتکوه خاش گفت: روستاها کانون تولید و رگ حیات اقتصادی هر کشوری هستند
روستاها کانون تولید و رگ حیات اقتصادی هر کشوری هستند
عبدالصدیق رحمت زهی  در گفتگو با خبرنگار تفتان ما  بیان کرد: روستاها به عنوان کانون تولید نقش مهمی در توسعه کشور بر عهده دارند و با وجود مشکلات پیش روی روستائیان اما به خوبی توانسته‌اند به ایفای نقش خود بپردازند.


وی افزود: نباید تصور کرد که روستاییان تنها در بخش کشاورزی و دامداری فعالیت می‌کنند چراکه روستاها تولید کننده فرهنگ و آداب و سنن هستند.وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی خدمات بسیاری به جوامع روستایی حتی در دورترین نقاط صورت گرفته است که حجم خدمات ارائه شده پس از پیروزی انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

بخشدار بخش پشتکوه خاش با اشاره به مشکلاتی که برای ساخت و ساز در روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار وجود داشت، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته مشکلات ساخت و ساز روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار بخش پشتکوه برطرف و از طریق بنیاد مسکن خدمات لازم به این روستانشینان ارائه خواهد شد. 

وی از با اشاره به اتمام فاز اول گاز رسانی عنوان کرد: به اکثر روستاهای پشتکوه  گازرسانی انجام شده و گازرسانی برای سایر روستاهای بخش پشتکوه تصویب و دردست اقدام است.

وی ادامه داد: با فعالیتهای شبانه روزی پیمانکار جاده روتک به خاش افتتاح شدو روکش هشت کیلومترآسفالت محور خاش به پشتکوه نیز به اتمام رسیده است.

رحمت زهی تصریح کرد:با پیگیری های مردمی جاده اسلام آباد به شهرستان خاش نیز باز گشایی شد.وی خاطر نشان کرد: در بخش راهسازی زیر سازی راه بیلری چهتلوک انجام و آماده برای آسفالت می باشد که با اختصاص اعتبار تکمیل خواهد شد.

رحمت زهی اذعان کرد:در بخش کشاورزی  ده هکتار گلخانه  در فاز دوم مجتمع دوربن و سه مرغداری  افتتاح شد ه است.

وی  با اشا ره به وجود  تنش های آبی ومشکلات مردم در بخشهای کشاورزی و دامداری عنوان کرد:آبرسانی به هشت روستا، اهدای هشت تانکر به عشایرو با   استفاده از ظرفیت خیرین برای لوله کشی، حفر سه حلقه چاه در بخش جهت مقابله با تنش ابی، تقویت سفره های زیرزمینی اب با روشهای مصنوعی، من جمله حفر چالکها، دیوارهای بتنی، هدایت اب به دشتها، روشهای نوین ابخیزداری، تا از خروج میلیونها لیتر اب از پشتکوه به سمت پاکستان جلوگیری شود ، از این به زودی مراسم کلنگ زنی سد پشت کمال به منظور افزایش ذخایر آبی صورت می گیرد.

رحمت زهی با اشاره به اینکه بخش پشتکوه  حدودا ۳۵مدرسه دایر و چهار مدرسه ودرحال ساخت است تصریح کرد:یکی از عوامل مهاجرت روستا نشینان به شهر ها نبود امکانات آموزشی است و یکی از اقدامات بخشداری  رایزنی جهت افزایش مدارس در تمامی پایه ها می باشد.

بخشدار بخش پشتکوه خاش ادامه داد:سرمایه گذاری در حوزه بسته بندی و برند سازی و صنایع تبدیلی پسته و خرمای ارگانیک روتک که باعث افزایش ارزش افزوده، و بالارفتن درامد مردم بخش پشتکوه، و ماندگاری بیشتر مردم در بخش پشتکوه شود امیدواریم با حمایت ها و نگاه ویژه مسئولین استانی و کشوری و همچنین خیرین مشکل اشتغال جوانان منطقه نیز مرتفع شود.

وی گفت:با عنایت ویژه دولت سیزدهم به این استان  بخصوص شهرستان خاش ،این منطقه میتواند یک قطب گردشگری، اقتصادی، بشمار بیاید

رحمت زهی افزود‌‌: درراستای ماندگاری روستاییان و عدم مهاجرت آنها آب آشامیدنی در دسترس قراردادیم و  اجرای روشهای نوین کشاورزی  در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول تصریح کرد:جهت تسهیل در رفت وآمدپیگیر هستیم  رایزنی ازطریق نماینده مردم خاش در  مجلس،و  فرمانداری بتوانیم نمایندگی برخی از ادارات را به مرکز بخش بیاوریم .
.وی افزود: پشتکوه  با جمعیتی بالغ بر۱۷هزار نفر قطب تولیدات محصولات باغی و زراعی شهرستان خاش است و نقش بسزایی در صادرات و ارزآوری محصول پسته و انار  به عنوان شاخص ترین محصول این شهرستان دارد.

رحمت زهی  افزود: توجه بیشتر به جوامع روستایی و سازندگی رویه دین مبین اسلام و نظام اسلامی است و باید در عمل به دستورات دینی مانع از کم توجهی به روستانشینان شد چرا که خلوت شدن روستاها مانع بزرگی پیش روی توسعه متوازن و پایدار است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان خاش یک منطقه روستامحور است؛ افزود: بار اصلی کشاورزی این شهرستان بر روی دوش جوامع روستایی است و تولید افزون بر ۸ محصول کشاورزی در خاش مرهون تلاش روستائیان در این بخش است.  
  
وی بیان کرد :سهمیه آرد  روستاییان درحال حاضر هرنفر ‌‌۱۰کیلو گرم است و امید واریم در سال جاری این مقدار افزایش یابد.

وی  افزود: نگاه اقتصادی به روستاها نباید صرفا به جنبه کشاورزی معطوف شود بلکه باید از ظرفیت گردشگری و تفریحی روستاها برای توسعه اقتصادی بهره‌برداری کرد که نمونه آن برگزاری جشنواره‌های روز ملی روستا و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جوامع روستایی است.


انتهای خبر/
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 453211
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *