۰

برجام روزنه "نفوذ" سیاسی و اقتصادی غرب در ایران/ اجرای اقتصاد مقاومتی تنها راهکار مقابله با نفوذ اقتصادی

"نفوذ" اقتصادی از جمله راه‌های دخالت دشمن در کشور و ایجاد وابستگی است که بیشتر به‌صورت تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و هدایت اتفاق می‌افتد.
برجام روزنه "نفوذ" سیاسی و اقتصادی غرب در ایران/ اجرای اقتصاد مقاومتی تنها راهکار مقابله با نفوذ اقتصادی
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از «رازق»، «نفوذ» به معنای تسلط یک کشور بر کشور دیگر است به گونه ای که این تسلط منجر به تهدیدهایی در حوزه‌های مختلف برای کشورها شود.
مقام معظم رهبری سال جاری در سخنرانی‌های متعدد از «نفوذ» سخن گفتند و نفوذ اقتصادی را نیز به عنوان یکی از راه های نفوذ دشمن در کشور مطرح کردند.
یکی از دلایل نفوذ اقتصادی ایفای نقش و تأثیرگذاری در آن کشور است به‌خصوص وقتی کشور مبدأ با کشور مقصد خصومت و دشمنی داشته باشد. این نفوذ بیشتر به‌صورت تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و هدایت اتفاق می‌افتد.
محمد حسن آصفری در گفتگو با خبرنگار «رازق» با اشاره به اهداف دشمن از نفوذ اقتصادی، اظهار کرد: موضوعی که استکبار و غرب از نفوذ اقتصادی در ایران به دنبال آن هستند وابسته کردن ایران به خودشان است طوری که ایران را در زمینه تولیدات خود تضعیف کنند تا تنها به آن ها وابسته باشد.
وی افزود: امروز با چنین شرایطی همانطور که از اول انقلاب شعار ما استقلال و خود کفایی بود باید با سعی، تلاش و اتکا به منابع موجود به سمت خود کفایی قدم برداریم و کاری کنیم تا دشمن به خواسته خود در این زمینه نرسد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه امروزه ایران یکی از برترین رتبه های موجود در سطح بین المللی را دارا است، عنوان کرد: در بسیاری از المپیاد های علمی چون فیزیک، شیمی و سایر علوم ایران یکی از برترین کشورها در رتبه های نخست قرار دارد بنا برین باید با با برنامه ریزی در زمینه نخبه پروری، توجه به بحث های نانو و سایر علوم مختلف و توجه به بخش های مختلف اقتصاد موجبات قطع وابستگی ایران به سایر کشورها فراهم شود.
آصفری با بیان اینکه طرف غربی منتظر است تا پس از برجام ایران تمام نیاز های خود را از طریق این کشور ها برطرف کند، افزود: ما باید پس از برجام به جای رفع نیاز های سطحی خود از طرف کشورهای غربی دنبال انتقال تکنولوژی از سایر کشور ها به کشور خود باشیم که با این کار می توانیم جلوی خروج ارز از کشور را بگیریم.
وی با توجه به اینکه امروز ایران یکی از تولید کننده های بزرگ پسته در جهان محسوب می شود، گفت: به دلیل بی برنامه بودن کشور های غربی همین محصول ما را خریداری می کنند و با بسته بندی هایی شکیل و با قیمتی چندین برابر آن را با برند های خود در سراسر جهان پخش می کنند.
آصفری افزود: یا در زمینه فرش ما یکی از کشور هایی هستیم که حرف های زیادی برای گفتن در داریم اما شرایطی به وجود آمده که سایر کشور ها در حال گرفتن این جایگاه از کشور ما هستند و دولت باید با تلاش بیشتر و برنامه ریزی مدون تر به دنبال رفع چنین معضلاتی باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به راهکار های جلوگیری از نفوذ اقتصادی دشمن، بیان کرد: حمایت از تولید داخل یکی از راه های جلوگیری از این نفوذ به حساب می آید.
آصفری با بیان اینکه از دیگر راه های نفوذ اقتصادی دشمن شناخت اطلس اقتصادی کشور است، تصریح کرد: می توان گفت دشمن به دنبال این است که تا تمام اطلاعات منابع زیر زمینی و روزمینی کشور را در اختیار بگیرد تا با برنامه ریزی هایی که برای خود دارد بتواند اقتصاد کشور ما را در دست خود بچرخاند.
وی با اشاره به راهکاری عملی برای مقابله با نفوذ، خاطر نشان کرد: تقویت اقتصاد مقاومتی تنها راهی است که می تواند با نفوذ اقتصادی مقابله کند و تنها با تکیه بر توان داخلی است که می توان جلوی این نفوذ را گرفت.
آصفری با اشاره به رابطه اقتصادی ایران با کشور های اسلامی، اظهار کرد: ارتباط اقتصادی با کشور ها یک جاده دوطرفه است و نمیتوان انتظار داشت که سایر کشور ها محصولات اقتصادی ما را بخرند ولی ما اینکار را نکنیم و برعکس این موضوع نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: متاسفانه امروزه به دلیل عدم برنامه ریزی مناسبی که در بخش اقتصادی مجمع عمومی کنفرانس اسلامی انجام شده کشور های اسلامی بسیاری از نیاز های خود را توسط کشورهای غربی و اروپایی تأمین می کنند در صورتی که با توجه به منابع آب، خاک و انرژی که در اختیار کشورهای اسلامی است اگر با هم اتحاد داشته باشند می توانند سایر کشورها را نیازمند خود کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با توجه به تولید محصولات حلال که اخیرا توسط کشورهای اسلامی شکل گرفته است، بیان کرد: مطمینا این موضوع می تواند گامی خوب و موثر در زمینه همکاری های اقتصادی کشورهای اسلامی با هم باشد.
آصفری افزود: ایجاد تجارت و بانک اسلامی و اختصاص تسهیلات برای سرمایه گذاری این کشور ها می تواند از دیگر گام های موثری باشد که در این زمینه می توان انجام داد.
وی با اشاره به تاثیر اجلاس هایی همچون 29 امین اجلاس سران کشور های وحدت اسلامی که اخیرا برگزار شد، عنوان کرد: مسلما چنین اجلاس هایی می تواند بسیار موثر باشد و اگر در این اجلاس ها بخشی از کار خود را به روابط اقتصادی اختصاص دهند مطمینا نتیجه خوبی خواهند گرفت.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه امروزه حدود 1.5 میلیارد از جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می دهند، بیان کرد: اگر مسلمانان با هم متحد شوند حتی کشور های غربی در برابر اسلام به زانو در خواهند آد اما متاسفانه به دلیل عدم حفظ همین اتحاد است که نامزد ریاست جمهوری آمریکا علی رغم اینکه بخشی از درآمدهایش از سوی همین کشور های مسلمان تامین می شود به واسطه فروش کالا یا خدماتی که انجام می دهند می گوید که در کشور آمریکا نباید مسلمان ها حضور داشته باشند.
آصفری  با بیان اینکه کشور های غربی با اینگونه حرف هایشان از طرفی جیب مسلمانان را خالی می کنند و از طرفی دیگر اینگونه جسارت ها را به اسلام می کنند، اظهار کرد: کشور های اسلامی اگر یک انسجامی با هم داشته باشند می توانند حرکت عظیمی در چهارچوب اقتصادی جهان داشته باشند، چرا که امروز در اتحادیه اروپا 28 کشور هستند در حالی که ما بیش از چهل کشور اسلامی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر این کشور ها با هم در ارتباط باشند می توانند واحد پول مشترک و حتی بانک ها و صنایع قدرتمند مشترکی داشته باشند که در مقابل فاکتور های اقتصادی و سیاسی کشور های غربی و استکبار گونه ایستادگی کنند و با آنها رقابت داشته باشند.
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب: 424040
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *