۰

سهم عظیم دولت از بودجه و منابع مالی/ بانک‌ها مانع توسعه اقتصادی می‌شوند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قانون بسیار خوبی در زمینه توسعه افتصادی داربم اما در زمینه اجرا ضعیف عمل می کنیم، افزود: دولت خود یکی از مصرف کنندگان عظیم بودجه و منابع مالی است که تاکنون هیچ کدام از دولت ها نتوانسته اند با اصلاح ساختار خود این مشکل را حل کنند.
سهم عظیم دولت از بودجه و منابع مالی/ بانک‌ها مانع توسعه اقتصادی می‌شوند
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از  «رازق» رکود اقتصادی را می‌توان به معنای کاهنده بودن رشد تولید ناخالص داخلی واقعی معنا کرد، در این حالت اقتصاد حالت انقباضی به خود می‌گیرد و کوچک می‌شود.
رییس جمهور در سال گذشته در سخنرانی خود در جمع مردم خراسان رضوی با اعلام اینکه اقتصاد ایران از رکود خارج شده است، اظهار کرد:محاسبات سه ماه اول سال ۹۳به ما اعلام می‌کند که دولت از رکود عبور کرده و امروز روزی است که باید برای رونق و برای اینکه رشد را در این کشور نمایان کنیم دست در دست هم دهیم.
14 ماه از سخنان امیدوار کننده رییس جمهور گذشت و بانک مرکزی اعلام کرد: اقتصاد ایران در سال 1393 از رکود خارج شد.
این گزارش می افزاید: براساس آمارهای رسمی نرخ رشد اقتصادی در کلیه فصول سال 1393 مثبت بوده است؛ به طوری که تولید ناخالص داخلی به قیمت های پایه سال 1383 در فصل اول، دوم، سوم و چهارم سال 1393 به ترتیب از رشد 3.8، 3.8، 3.7 و 0.6 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار بوده است. این عملکرد موجب تحقق رشد اقتصادی 3 درصدی در این سال شد. همانگونه که مشاهده می شود مطابق تعاریف بین المللی فضای عمومی اقتصاد درسال 1393 با بهبود زیادی روبرو بوده است.
علاوه بر این صندوق بین المللی پول در گزارش سالانه خود اعلام کرد که اقتصاد ایران تا زمان لغو تحریم ها همچنان دچار مشکل است و رشد اقتصادی این کشور برای سال مالی ۲۰۱۶-۲۰۱۵حدود صفر است.
حال باید دید این آمار و ارقام در معیشت مردم چقدر تأثیر گذار است؟!
 کارشناسان اقتصادی معتقدند کار خاصی در حوزه اقتصاد انجام نشده است و باید آثار این خروج از رکود در تمامی بخش‌های اقتصادی کشور و زندگی مردم مشاهده شود.
غلامحسین شیری در گفت و گو با خبرنگار «رازق»با اشاره به عدم رشد و توسعه ای که کشور به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم برخوردار است، اظهار کرد:  این موضوع را که ما از اول انقلاب رشد و توسعه ای نداشتیم را قبول ندارم چرا که از آن زمان پیشرفت های بسزایی در جای جای کشور قابل ملاحظه است.
وی افزود: در سال های اخیر دولت احمدی نژاد با تورم همراه بود و دولت فعلی با رکود که اینها نشان از این دارد که این دولت ها در عملکرد خود تعادل نداشتند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عوامل و معضلات اقتصادی در دولت های گذشته، بیان کرد: در دولت قبل تخصیص تسهیلات به مسکن، افزایش بودجه مسکن های اجتماعی و تزریق نقدینگی در جامعه موجب افزایش تورم شد و در دولت فعلی کاهش این نقدینگی ها بود که رکود را سبب شد.
شیری با توجه به این که طبق گفته های رییس اتاق بازرگانی تعدد تعداد حقوق بگیران و مستمری بگیران دولت نیز در این موضوع بی تاثیر نیست، گفت: بالا بودن تعداد حقوق بگیران و مستمری بگیران در کشور نیز مطمینا در رشد و توسعه اقتصادی تاثیر خواهد گذاشت اما باید در نظر داشت که دلایل دیگری هم هستند که در این قضیه تاثیرگذار خواهند بود.
وی با بیان اینکه قانون بسیار خوبی در زمینه توسعه افتصادی داربم اما در زمینه اجرا ضعیف عمل می کنیم، افزود: دولت خود یکی از مصرف کنندگان عظیم بودجه و منابع مالی است که تاکنون هیچ کدام از دولت ها نتوانسته اند با اصلاح ساختار خود این مشکل را حل کنند.
خروج مسکن از رکود بخش زیادی از مشکل اقتصاد ایران را حل می کند
عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به دیگر عواملی که مانع رشد و توسعه اقتصادی می شوند، افزود: بانک ها از دیگر عواملی هستند که مانع ار این رشد و توسعه اقتصادی می شوند چرا که بانک ها به هر چیزی با چشم سود نگاه می کنند و تمام منابع قرض الحسنه را صرف دریافت سود از مردم می کنند.
شیری با اشاره به اقدامات دولت برای خروج از این وضعیت، افزود: دولت در ابتدا باید در جهت رشد و توسعه اصلاح ساختاری در نظام بانکداری کشور انجام دهد و اگر بتواند بخش مسکن را از رکود خارج کند کار بزرگی در زمینه خروج از رکود اقتصاد کشور انجام داده است.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب: 424107
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *