۰

گرانی، طلای نو عروس ها را بدل کرد+تصاویر

با گران شدن طلا بسیاری از بانوان کردستانی برای اینکه از قطار مد و به روز بودن جا نمانند اقدام به خرید بدلیجات می کنند و آن را یکی از بزرگترین دغدغه هایشان می دانند.
گرانی، طلای نو عروس ها را بدل کرد+تصاویر
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از آفتاب دل، با گران شدن طلا بسیاری از بانوان کردستانی برای اینکه از قطار مد و به روز بودن جا نمانند اقدام به خرید بدلیجات می کنند و آن را یکی از بزرگترین دغدغه هایشان می دانند ، در شهر سنندج هم وقتی پا به سرای فریدونی می گذاریم بسیاری از زنان کُرد را می بینیم که به خریدن این نوع بدلیجات روی آورده اند.

مغازه ی شلوغ بدلیجات که نشان از داغی بازار اجناس بدلی است و ویترین مغازه هایش جای خالی ندارد و پر از مدل هایی است که اصلشان در طلا فروشی ها برق می زند.

بازار بدلیجات داغ داغ است
رمضان مرادی متولد 1348 از شهر سنندج است و از 16 سالگی مشغول به فروش بدلیجات بوده چند سالی را در تهران زندگی کرده و حدود 10 سال است که در شهر سنندج به صورت عمده و خرده مشغول به فروش بدلیجات است.

وی در خصوص تشخیص اصل و بدل بودن آن در گفتگو با خبرنگار آفتاب دل اظهار کرد: درست است که اجناس ما بدل است اما به سختی می توان تشخیص داد مگر اینکه خود فرد صداقت به خرج بدهد و راستش را بگوید وگرنه همه به راحتی متوجه نمی شوند.

وی می گوید: اکثر مشتریان ما را بانوان تشکیل می دهند اما چند صباحی است با گرانی طلا و تجمل گرایی زیاد در میان مردم، عروس و دامادها با توافق هم به جای خرید 10 میلیون طلا 200 هزار تومان از این بدلیجات را خریداری و آن را را یکی از برداشتن راه های هفت خان رستمی می دانند که مجبورند از آن عبور کنند، لذا پول خود را برای خرج های دیگر از جمله ودیعه مسکن و ... خرج می کنند.

زنان به طور ذاتی از داشتن زیور آلات لذت می برند
یکی از مشتریان حاضر در مغازه بدلیجات فروشی در گفتگو با خبرنگار آفتاب دل گفت: با افزایش روز افزون قیمت طلا ، خرید کنونی آن برای خیلی ازخانواده ها غیر ممکن شده است و چون زنان به طور ذاتی از داشتن زیور آلات لذت می برند به این بدلیجات ها روی آورده اند.
 
وی گفت: من خودم عروس و دامادهایی را می شناسم که به دلیل گرانی طلا و نداشتن پول کافی برای خرید طلا به این مغازه ها آمده اند و به جای سرویس اصل از بدل آن استفاده کرده اند.

وی اظهار داشت: با نگاهی دقیق به رفتار مردم خصوصا زنان متوجه می شویم که فرهنگ استفاده از زیور آلات و کالاهای زینتی کمرنگ نمی شود و مردمی که توان خرید طلا را ندارند به سوی زیو آلات بدلی گرایش پیدا می کنند و این رویکرد در بین اقشار کم درآمد جامعه بیشتر به چشم می خورد زیرا زنان برای زیباتر شدن از گردنبند، دستبند و... استفاده می کنند در نتیجه به جای طلا ترجیح می دهند که از نوع ا رزان آن استفاده کنند.

جیب های خالی با پرستیژ بالاتر
مرادی صاحب مغازه بدلیجات گران شدن طلا را با زیادی مشتریانشان بی اثر نمی داند و می گوید: عده ای از زنان فخر فروشی به دیگران برایشان مهم است  برایشان فرقی نمی کند طلای واقعی باشد یا نه، متاسفانه جیب ها خالی است اما پرستیژ و کلاس گذاشتن بالا رفته و مهم نیست که دیگران چه می گویند  و تنها هدفشان کم نیاوردن است.

وی در حین اینکه با زنان درباره نرخ بدلیجات چانه می زند می گوید: پیش از این خرید طلا تنها جنبه تزیینی نداشت و این طلاجات نیز پشتوانه خانواده‌ها بود و تصمیماتشان را بر اساس میزان پشتوانه موجود می‌گرفتند و  در آن زمان هرموقع اعضای خانواده‌اراده می‌کردند خانه یا ماشین بخرند و یا بحران مالی در زندگی آن‌ها حاکم می‌شد، در اسرع وقت طلا را می‌فروختند و آن را جبران می‌کردند. اما اکنون این‌گونه نیست و بدلیجات به هیچ عنوان نمی‌تواند پشتوانه مالی یک خانواده تلقی گردد.

انتهای پیام/
دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 425259
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *