۰

فرهنگ غرب یا تمدن اسلامی؛ کدام به «مدرنیته» ختم می‌شود؟

بسیاری از ما چنان مدهوش غربی شدن هستیم که گوشی نداریم تا بشنویم تمدن اسلامی مانعی بر سر راه پیشرفت ‏نیست.‏
فرهنگ غرب یا تمدن اسلامی؛ کدام به «مدرنیته» ختم می‌شود؟
به گزارش سرویس وبلاگستان تفتان ما، امید حسینی در وبلاگ آهستان نوشت: در مواجهه با غرب، معمولاً دو دیدگاه عمده و مخالفی که وجود دارد، رد و قبول کامل آن. این سیاه و سفیدبینی مطلق، باعث سرگردانی و پریشانی خیلی‌ها شده است. به طوری که گاه بین این و آن معلق می‌مانند. این البته درد جوامعی مثل ماست که به قول معروف در دوران گذار بسر می‌بریم!
گاه دلمان برای سنت تنگ می‌شود و می‌خواهیم به هر قیمتی از گذشته‌مان دفاع کنیم و گاه از آن طرف بام می‌افتیم و از خود غربی‌ها هم غربی‌تر و مدرن‌تر می‌شویم!
 ویلیام چیتیک اندیشمندی که در زمینه عرفان اسلامی تحقیقات فراوانی داشته و آثار زیادی هم درباره ابن عربی تألیف کرده در مقدمه ترجمه فارسی کتاب «ابن عربی میراث دار پیامبران» به این موضوع اشاره کرده و نوشته است: «من در غرب بزرگ شده ام و از زمانی که دانشجوی سال سوم دانشگاه بودم، فهمیدم که جامعه غرب مانند مرغ بسمل (مرغ سربریده که بدون جهت، به این سو و آن سو می‌پرد) است.
  در پیشرفت و توسعه غرب، هیچ جهت مشخص و نهفته‌ای جز تغییر و نابودی به قصد تغییر و نابودی وجود ندارد، تمدن غرب از دوره نوزایی (رنسانس) مقهور وسوسه تکثیر بوده است. پراکندگی بی‌پایان و بی‌ثباتی و ناسازگاری روزافزون. در مقابل زمانی که تمدن اسلامی به اصلش وفادار بوده است، توحید که متضاد با تکثیر است بر آن حکمفرما بوده است.
 در واقع هنگامی که نخستین بار به ایران رفتم مدت‌ها پیش از آنکه بتوانم علل بیماری‌ای که جوامع غربی را فاسد کرده است، درک کنم، از اینکه می‌دیدم ایرانیان تا چه اندازه ارتباط خودشان را با سرچشمه‌های معنوی و تاریخی خویش از دست داده‌اند و می‌شتابند تا از غرب در همه شکوه مخربش تقلید کنند، بهت زده شدم. این شتاب در سال‌های اخیر نیز کند نشده است!»
حال چه با این حرف‌ها موافق باشیم چه مخالف، در جهان پر هیاهوی امروز، همچین آدم‌هایی و همچین تفکراتی  وجود دارند. ولی بسیاری از ما چنان مدهوش مدرن شدن و غربی شدنیم که گوشی برای شنیدن این حرف‌ها نداریم!
به هرحال به نظرم حتی برای غربی شدن هم نیاز داریم که با عقاید مختلفی که در غرب وجود دارد آشنا شویم. شاید اشتباه نباشد اگر ادعا کنیم که امروز بزرگترین منتقدان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اجتماعی غرب در همان کشورهای غربی زندگی می‌کنند. شنیدن و خواندن مطالب آنها می‌تواند کمکی باشد برای شناخت هرچه بهتر آن جوامع و درک مشکلات و معایبشان و انتقادهای درونی از تمدنشان.
انتهای پیام/ فارس
سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب: 425409
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *