۰

رونق بخشی بازار خرما در خوزستان به صنایع تبدیلی بستگی دارد

کارشناسان معتقدند برای معرفی خرمای خوزستان به جهان باید به سمت توسعه صنایع تبدیلی گام برداشت.
رونق بخشی بازار خرما در خوزستان به صنایع تبدیلی بستگی دارد
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از رهیاب نیوز:بیشترین میزان تولید خرمای کشور در خوزستان است ضمن اینکه علاوه بر مناسب بودن خرمای خوزستان برای صادرات، خرمای این
استان در صنایع تبدیلی کاربرد خوبی دارد. ایران دومین تولید کننده خرمای دنیا بعد از مصر است و حدود 150 هزار تن از خرمای تولیدی در کشور صادر می‌شود که حدود یک سوم آن متعلق به
استان خوزستان است.
شهلا عموری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز در این باره می‌گوید: استعمران، زاهدی، برحی، کبکاب بریم، گنطار و خضراوی جزو مهمترین اقلام خرمای تولید شده در
خوزستان هستند. عمده خرماهای تولید شده در این استان را صادر می کنیم. همچنین ۶۰ واحد فعال درجه بندی و بسته بندی خرما با اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۲۵ هزار نفر در استان
خوزستان وجود دارد و بیشتر این واحدها در شادگان مستقر هستند. در بخش صنایع، فرآوری و تبدیلی استان فقط دو واحد فعالیت می کند که محصولات تولیدی آنها شکلات خرما و شیره خرما
است.
صنایع تبدیلی، حلقه واسط اقتصاد مدرن و کشاورزی
عموری می‎افزاید: با توجه به توانمند بودن خوزستان در امر تولید خرما و لزوم صنایع تبدیلی به عنوان حلقه واسط اقتصادی مبنی بر کشاورزی، اقتصاد مدرن و صنعتی وجود این دو کارخانه در حد
کفایت نیست.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز عنوان می‌کند: مصرف برگ ها و خوشه های بدون میوه برای تغذیه حیوانات، کاربرد محصولات جانبی به عنوان اصلاح کننده خاک، نئوپان، تولید
مقوا از چوب خرما، مواد خام اولیه صنعتی، صنعت کاغذ سازی، باقیمانده خرما پس از فرآوری (کنجاله)، ام. دی. اف تولیدی از ضایعات خرما، استفاده از روغن هسته برای خوراکی، برای تغذیه دام
و تهیه غذا از جمله فرآورده های حاصل از نخل خرما هستند.
وی ادامه می‌دهد: خرمای خوزستان به ۱۷ کشور جهان از جمله انگلیس، کانادا، مالزی، اندونزی، تاجیکستان، اوکراین، روسیه، پاکستان، افغانستان، لبنان، لهستان، آلمان، ترکیه و آذربایجان
صادر می شود. در سال ۹۲ وضعیت تولید خرما در ایران و جهان از رشد بالایی برخوردار بوده است.
عموری بیان می‌کند: در سال ۹۲ تولید خرمای استان ۱۸۰ هزار تن، در سال ۹۳ میزان تولید ۱۹۰ هزار تن و در سال جاری نیز ۱۸۵ هزار تن بوده است.
آبیاری نخیلات به وسیله جزر و مد کارون
محمود خرمدل، کارشناس کشاورزی در گفتگو با رهیاب اظهار داشت: نخیلات خوزستان در آبادان، خرمشهر، اهواز و بهبهان به طور گسترده و در شوشتر، ملاثانی و بندرامام خمینی(ره) نخلستان هم به صورت جزئی وجود دارند.
کارشناس کشاورزی خوزستان با اشاره به تلاقی رودخانه کارون و دز در بند قیر و ایجاد رود کارون بزرگ گفت: رودخانه کارون تا خرمشهر و آبادان جریان دارد و حفار و بهمن شیر را ایجاد می‌کند.
وی بیان کرد: در گذشته به دلیل پر آب بودن رودخانه کارون در دهه های گذشته روزانه 2 بار جزر و مد در کارون انجام می‌شد و همین دلیلی بود که روزانه دوبار نخل‌های خرمشهر و آبادان آبیاری شوند.
خرمدل عنوان کرد: با آغاز جنگ تحمیلی خرمشهر سقوط کرد و آبادان در محاصره قرار گرفت به همین دلیل برای انجام عملیات ها سدهای کوچک و پلهای زیادی بر روی کارون در آن منطقه ایجاد شد.
وی گفت: وقتی مَد انجام می‌شد نخل‌ها در آب غرق می‌شدند اما به دلیل پل‌های ایجاد شده سطح آب موقعی که پائین می‌آمد نمی‌توانست از پل عبور کند و به همین دلیل در زمین‌های کشاورزی باقی می‌ماند.
کارشناس کشاورزی خوزستان افزود: این موضوع سبب شد که در طول جنگ تحمیلی آن منطقه به باتلاق تبدیل شود و این نخستین آسیب را به نخیلات زد، آسیب بزرگ دیگر اصابت ترکش ها و انفجار موشک‌ها در ان منطقه بود.
وی اظهار داشت: بعد از جنگ تحمیلی طرح بازسازی نخیلات آبادان و خرمشهر آغاز شد و برخی از نخل هایی که آسیب زیادی به آنها وارد شده بود حذف شدند.
خرمدل افزود: این طرح از نهر خین آغاز و تا چوئبده ادامه پیدا کرد و تحقیقات آن به صورت کامل انجام شد به همین دلیل پس از انجام مطالعات، لایروبی به صورت کامل اجرا شد تا زمین‌های موجود آماده بهره برداری شوند.
وی تصریح کرد: اما بزرگ ترین مشکلات پس از جنگ تحمیلی به وجود امد چرا که قسمتی از مردم بومی به استان‌های دیگر مهاجرت کردند، بخشی در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند و برخی از انان در ادارات و صنایع مشغول به کار شدند.
نبود بهره بردار در باغات آبادان و خرمشهر
کارشناس کشاورزی خوزستان عنوان کرد: بعد از جنگ تحمیلی نسل جوانی که قبل از جنگ تحمیلی در نخیلات کار می‌کرد رغبتی برای کشاورزی و نخل‌داری نداشت و به همین دلیل بزرگ ترین مشکل یعنی نبود بهره بردار ایجاد شد.
وی تأکید کرد: به نظر بنده بزرگ ترین مشکل باغات آبادان و خرمشهر نبود بهره بردار بود که سبب شده بسیاری از این باغات به صورت نیمه فعال و یا غیر فعال رها شوند.
خرمدل افزود: بازسازی به شکل گسترده ای انجام شده اما تا بهره بردار در زمین کشاورزی و باغات حاضر نشود و کار خود را آغاز نکند نمی‌توان شرایط را بهبود بخشید.
کم‌آبی کارون و تأثیر مستقیم بر نخیلات
وی با اشاره به موضوع کم آبی گفت: در آبادان و خرمشهر در مردادماه سیل جاری می‌شد اما کیفیت آب امروز تغییر کرده و دلیل آن کم شدن ورودی آب به رودخانه کارون و آلودگی ایجاد شده از سر ریز فاضلاب است.
کارشناس کشاورزی خوزستان افزود: در گذشته به دلیل پر آب بودن کارون وقتی مَد می‌شد همه نخیلات با آب شیرین آبیاری می‌شدند اما در حال حاضر بالا آمدن آب شور سبب شور شدن باغات شده است.
وی اظهار داشت: البته دولت برای رفع این مشکل ایستگاه پمپاژ مارد را ساخت و این ایستگاه آب را با دبی 120 متر مکعب رها می‌کند و می خواستند با سد تنظیمی این وضعیت آب را کنترل کنند تا به نخیلات آسیبی نرسد.
وی با بیان اینکه در جهان 2 بندر آب شیرین در دنیا وجود دارد، تأکید کرد: باید از ظرفیت بندر خرمشهر استفاده بهینه برد و می‌توانیم دوباره بزرگ ترین تولید کننده خرما در جهان باشیم.
خرمدل گفت: باید قبول کنیم ما در بسته بندی ضعیف عمل کرده‌ایم و برای رونق بخشیدن به صنعت خرما در خوزستان باید به سمت صنایع تبدیلی گام برداریم.
به گزارش رهیاب، ضرورت توسعه صنایع جانبی و وابسته بخش کشاورزی شرط مهم برای تحرک بخشیدن به اهداف توسعه‌ای در بخش کشاورزی است. همچنین به علت شرایط تغییرپذیر بین‌المللی و اهمیت حضور در بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای و معرفی استان بعنوان قدرت اقتصادی ، تبیین جایگاه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی اجتناب‌ناپذیر است.
به منظور پیشگیری از ایجاد ضایعات در روند تولید محصولات کشاورزی در مراحل برداشت، حمل و نقل، انبارداری و عرضه باید با برنامه‌ریزی مدون در راستای توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی از بروز زیان‌های بیشتر جلوگیری و حداکثر ارزش افزوده را ایجاد کرد.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 425485
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *