آمار بالای طلاق در کشور یکی از علل مهم ترس از ازدواج است/ماهواره و شبکه های اجتماعی بستر ساز نابودی بنیان خانواده هستند

8 بهمن 1394 ساعت 8:54

پژوهشگر مسائل اجتماعی گفت: آمار بالای طلاق از عوامل مهم ترس از ازدواج در جامعه است ضمن این که ماهواره ها و شبکه های اجتماعی با بستر سازی سعی در نابودی خانواده ها دارند.


به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از  زنان کویر ، حجة الاسلام سید رضا موسوی در گفتگو با زنان کویر در رابطه با عوامل ترس از ازدواج در میان جوانان و راهکارهای غلبه بر این ترس گفت: ازدواج امر مقدسی است،یک ضرورت اجتماعی است که باید به عنوان یک باور بپذیریم.
وی ادامه داد: ازدواج تامین کننده ی همه ی نیازها است، همه ی نیازها در بستر ازدواج موفق ارضا می شود؛ لذا ازدواج آرامش آور است در قرآن می خوانیم که « لتسکنوا الیها » چون نیازهای دو نفر ارضا می شود باعث آرامش فرد می شود.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی عنوان کرد: .ازدواج سلامت دین و دنیای فرد و جامعه را تضمین می کند، پیامبر خداوند می فرماید: هر کس ازدواج کند نصف دینش را کسب می کند یعنی در امنیت قرار می گیرد و دچار فساد نمی شود.
ازدواج مهم ترین مساله ی کشور است
موسوی با تاکید بر این که ازدواج مهم ترین مساله ی کشور است بیان داشت: در کشور مشکلات فراوان دارد اما بنظر من یکی از مسائل مهم کشوری ازدواج  است که متاسفانه در دید بسیاری از مسئولین کشوری نادیده گرفته می شود.
این استادیار دانشگاه آزاد بیان داشت: اگر ازدواج دیررخ دهد بالا رفتن سن ازدواج را در پی خواهد داشت و عواقبی چون فساد اجتماعی،روانی و حتی فساد سیاسی را به دنبال خواهد داشت،  موضوعی که خانواده و در پی آن جامعه را بشدت متضرر خواهد کرد.
ازدواج دیر هنگام فساد جامعه را به دنبال خواهد داشت
وی خاطر نشان کرد: یکی از مسائل مهم کشور ازدواج است که خانواده ها و مسئولان باید آن را جدی بگیرند ،پیامبر خداوند می فرمایند: اگر دختران دیر ازدواج کنند زمینه برای فسادشان فراهم می شود.
موسوی با بیان این که نگاه برخی خانواده ها و جوانان به ازدواج نگاه درستی نیست ادامه داد: از این رو ازدواج اولویت برخی به شمار نمی رود وقتی تصور ما از خانواده غلط باشد آنگاه اولویت زندگی قرار نمی گیرد اول تحصیل، کار و ... مهم تلقی می شود و ازدواج به لیست اولویت های بی اهمیت خواهد رفت.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی تاکید کرد: وقتی ازدواج اولویت اول به شمار نرود آثار بدی را برای فرد و جامعه به همراه خواهد از جمله روابط آزاد خارج از چارچوب خانواده که به دنبال آن  پدیده ی زنان خیابانی، فراوانی خیانت ها را خواهد آورد.
ماهواره و شبکه های اجتماعی بستر ساز نابودی بنیان خانواده هستند
این استادیار دانشگاه آزاد  افزود: اینترنت، شبکه های اجتماعی و ماهواره بستر سازی برای از بین بردن بنیان خانواده ها دارند و بر شدت این روند می افزایند، همان گونه که خود مدیران ماهواره بیان می دارند ، هدفمان به لجن کشیدن خانواده ، نقش مادر و جایگاه مادری است لذا بالای 70 80 درصد سریال های ماهواره ای ترویج ابایی گری، روابط آزاد و ... است.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی  اذعان کرد: اگر ترس فراوان بشود منجر به ترس غیر طبیعی و مضر خواهد شد که آثاری مخربی را در پی خواهد داشت از جمله این که فساد آور است، خیانت به بار می آورد، زمینه ساز روابط آزاد است و مشکلات دیگری که اکنون در بین جوانان وجود دارد.
وی با بیان این که نمی توان گفت ترس در میان دختران بیشتر رواج دارد یا پسران اذعان داشت: یکی از این ترس ها ، ترس از مسئولیت های پس از ازدواج است ، این که فرد تصور می کند اگر ازدواج کنم می توانم به عنوان یک بانوی خانواده نقشم را ایفا کنم و یا یک پسر بیان می دارد که آیا می توانم مسئولیت یک خانواده را به عهده بگیرم یا خیر ؟
آمار بالای  طلاق در کشور یکی از علل مهم ترس از ازدواج است
موسوی افزود: آمار بالای  طلاق در کشور، این که هفتاد درصد از طلاق ها در سه سال اول زندگی رخ می دهد خود باعث شده است تا برای دختر و پسر های مجرد زمینه ساز ترس شود، هرچند که ترس منطقی نیست.
این استادیار دانشگاه آزاد ادامه داد: سومین عامل این است که بعضی تصور غیر منطقی دارند و می گویند ازدواج یعنی پایان لذت و محدودیت وچهارمین عامل بالا رفتن سن ازدواج در میان دختران باعث افزایش ترس ازدواج می شود.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی  توضیح داد: بالا رفتن سن ازدواج  بخاطر اشتغال، اسکان، درآمد و اقتصاد بالا است ولی باید دانست که فقط این مسائل مطرح  نیست و تعداد زیادی را می توان شناخت که شرایط بسیار مناسبی برای ازدواج دارند ولی از ازدواج امتناع می ورزند چرا که اولویت زندگی شان ازدواج  نیست.
فقدان مهارت های لازم در معیارها و انتخاب همسر از عوامل ترس ازدواج  است
وی تاکید کرد: فقدان مهارت های لازم در معیارها و انتخاب همسر یکی دیگر از عوامل ترس است، چون دختر و پسر معیارهای درستی را برای انتخاب نمی شناسد و مهارت های لازم را برای انتخاب همسر نمی داند باعث ترس خواهد شد و این طبیعی است وقتی کسی مهارت انجام کاری را ندارد و از بخواهند کاری را انجام دهد دچار ترس و اضطراب شود.
موسوی در ادامه گفت: رنج عدم ارضای نیازهای جنسی، ایمنی، عاطفی و روانی و معنوی نیز یکی از عوامل ترس از ازدواج است، وقتی دختر و پسر در سنین بالا قرار دارند و نیازهای خدادای و روانی ، جنسی  ... در بستر مناسب و در کانون خانواده ارضا نمی شود در نتیجه دچار ترس و اضطراب می شود که تا کی در این شرایط بمانم و این موضوع تبعات اجتماعی بسیار زیادی خواهد داشت.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی به راهکارهایی برای غلبه بر ترس از ازدواج اشاره کرد و گفت: برای غلبه بر ترس از مسئولیت پس از ازدواج ، فرد باید مطالعه کند که به عنوان مرد و یا بانوی خانه چه وظایفی را بر عهده دارد ، آدم وقتی مهارت رانندگی کردن را به دست آورد دیگر نخواهد ترسید.
عاملی بنام جهل مسبب ازیاد طلاق های در جامعه است
این استادیار دانشگاه آزاد برای غلبه بر ترس از طلاق بیان داشت: دیگران طلاق می گیرند چون نمی دانستند و حداقل مهارت انتخاب همسر را بلد نبودند فرد بجای جهل باید برود به دنبال علم، بنده معتقدم  افرادبخاطر جهلشان  طلاق می گیرند، مادر همه ی این مشکلات جهل است.
وی ادامه داد: برای غلبه بر ترس واهی که فرد می گوید با ازدواج لذت زندگی ام به پایان می رسد ، باید دید معنای فرد از زندگی چیست اگر منظورش همان زندگی غربی باشد و زندگی شبکه های ماهواره ای تبلیغ می کنند باید به دنبال هرزگی و خواسته  های حیوانی رفت .
موسوی  ادامه داد: وقتی فرد مسلمان است و اصولی را برای زندگی پذیرفته است و لذت جنسی را درخارج از کانون خانواده برای خود حرام می داند ،  ممنوع و جهنم آور است آنگاه ازدواج آغاز لذت خواهد شد، ازدواج یک محدودیت عقلانی برای انسان می آورد نه محدودیت غیر منطقی.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی  در ادامه به ترس بالا رفتن سن ازدواج اشاره کرد و توضیح داد:  این یک نگرانی منطقی است که باید حکومت، جامعه و خانواده ها تلاش کنند تا این مشکل حل شود؛ گاهی خواستگار برای دختر می آید ولی با بهانه های غیر عقلانی و دلایل دوران جاهلی باعث می شود ازدواج شکل نگیرد.
وی در پایان بیان داشت: اغلب فساد در جامعه ی ما منشا آن یکی برمی گردد به بالا رفتن سن ازدواج ولی به دختر ها می گویم نباید بالارفتن سن ازدواج سبب تصمیم های غلط شود.خداوند فرموده است هر کس بر من توکل کند من برایش کافی هستم، لذا با پاکی و دعا و توکل بر خداوند زندگی کنند.
انتهای پیام/


کد مطلب: 425615

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/425615/آمار-بالای-طلاق-کشور-یکی-علل-مهم-ترس-ازدواج-ماهواره-شبکه-های-اجتماعی-بستر-ساز-نابودی-بنیان-خانواده-هستند

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir