۰

این روحانی ۱۴ کارگاه تولیدی در مناطق محروم راه‌اندازی کرده/امیدواریم هر خانه روستایی یک کارگاه اقتصاد مقاومتی باشد

پس از اولین اردوی جهادی که برگزار کردیم متوجه شدیم رفع مشکل بیکاری در روستاهای محروم به مراتب مهم تر از سایر معضلات است. اگر مردم شغل داشته باشند همه چیز دارند و اگر شغل نداشته باشند هر آنچه دارند را نیز از دست می دهند.
این روحانی ۱۴ کارگاه تولیدی در مناطق محروم راه‌اندازی کرده/امیدواریم هر خانه روستایی یک کارگاه اقتصاد مقاومتی باشد
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از بسیج سازندگی کشور، می‌توان در یک کلمه گفت که مهم‌ترین هدف برگزاری اردوهای جهادی، سازندگی است. اما این عبارت توضیح دارد؛ همان‌گونه که خود جهاد توضیح دارد. آغاز این سازندگی، ساختن خود است. به عبارتی اولین هدف اردوی جهادی خود سازی است؛ همان‌طور که برترین جهاد‌ها جهاد اکبر در معرکه نفس است. این گذر از خود و اجابت حق بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین غنیمتی است که از این سفر برای آدمی می‌ماند. طی این سفر، تذکر و همیاری به یکدیگر در پیمودن پلکان رشد و کمک به سایرین برای ساختن فضای فرهنگی و مذهبی محیط نیز حاصل می‌آید.

در کنار این مزایا، رسالتی بر دوش جهادگران است و آن توسعه فرهنگ محرومیت زدایی در بین جوانان و ایجاد روحیه سازندگی و امید در مردم منطقه است. یکی دیگر از اهداف جهادی نیز سازندگی عمرانی، فرهنگی، علمی و بهداشتی در منطقه است. در اردوی جهادی، دانشجویان با وضعیت زندگی یک منطقه محروم کشور در ابعاد مختلف فرهنگی، اعتقادی، معیشتی و بهداشتی و … آشنا شده و از طریق تلاش مخلصانه برای سازندگی در آن منطقه در آن ابعاد، می کوشند که خود را ساخته و رضوان الهی را کسب کنند.

اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی در روستا یکی از عرصه های جدیدی است که گروه های جهادی برای خدمت رسانی به مناطق محروم اهتمام به آن را در دستور کار قرار داده اند. بسیاری از فعالان جهادی معتقدند تعریف واژه محرومیت دچار دگردیسی شده است، محرومیت دیگر در برخوردار نبودن از امکانات عمرانی و بهداشتی خلاصه نمی شود بلکه محرومیت عبارت است از برخوردار نبودن از شغل و توانایی کسب درآمد.

حجت الاسلام روح الله طاعی روحانی جهادگری است که همراه با گروه جهادی دانشگاه علوم پزشکی ایلام راهی روستای گوراب در استان ایلام شده است. او علاوه بر اینکه یک کارگاه پرورش قارچ دارد و از فروش قارچ کسب درآمد می کند، در جریان سفرهای جهادی اش به مناطق محروم 14 کارگاه پرورش قارچ نیز برای روستائیان راه اندازی کرده و به آن ها تحویل داه است. خبرنگار بسیج سازندگی درباره نگاه گروه های جهادی به مساله اقتصاد مقاومتی با آقای طاعی به گفتگویی انجام داده است.

حجت الاسلام روح الله طاعی درباره خدمات جهادی ارائه شده به اهالی روستای گوراب گفت: طی یک اردوی جهادی 15 روزه، مسجد روستای گوراب به طور کامل مرمت و بازسازی شد. بازسازی جاده منتهی به روستا که وضعیت وخیمی داشت دیگر فعالیت عمرانی گروه جهادی ما بود. در کنار فعالیت های عمرانی، مسائل فرهنگی را نیز با جدیت دنبال کردیم، بویژه کلاسهای مشاوره با ابتکارات جدید و به صورتی متفاوت برگزار شد. چند پزشک جهادی نیز گروه را همراهی می کردند و ضمن توزیع رایگان داروهای مورد نیاز مردم، همه روستائیان را به صورت رایگان ویزیت کردند.

این روحانی جهادگر با اشاره به نقش گروه های جهادی در ترویج اقتصاد مقاومتی در روستا و اشتغالزایی برای محرومان، خاطرنشان کرد: واضح است که هر جا آب و زمین وجود داشته باشد، می توان اشتغالزایی کرد و درآمد به دست آورد. با این وجود بسیاری از روستائیان در مناطق محروم از مهارت های لازم برای تولید محصول و فروش آن در بازار برخوردار نیستند. آن ها نمی دانند، چه محصولی را چگونه تولید و در بازار عرضه کنند.

وی افزود: پس از اولین اردوی جهادی که برگزار کردیم متوجه شدیم رفع مشکل بیکاری در روستاهای محروم به مراتب مهم تر از سایر معضلات است. اگر مردم شغل داشته باشند همه چیز دارند و اگر شغل نداشته باشند هر آنچع دارند را نیز از دست می دهند. از آنجایی که مدت هاست یک کارگاه پرورش قارچ را اداره می کنم، با همه زیر و بم های تولید قارچ آشنا هستم. به همین دلیل به همراه اعضای گروه جهادی تصمیم گرفتیم در اردوهای جهادی کار پرورش قارچ را به روستائیان علاقمند و واجد شرایط آموزش دهیم. تا امروز موفق شده ایم 14 کارگاه پرورش قارچ در روستاهای محروم راه اندازی کنیم و به روستائیان تحویل دهیم.

حجت الاسلام روح الله طاعی با انتقاد از فصلی بودن اردوهای جهادی عنوان کرد: اردوهای جهادی باید به صورت دائمی و مستمر در تمام فصول سال انجام شود. بسیاری از روستاییان نمی دانند چگونه باید در عرصه اقتصاد مقاومتی فعالیت داشته باشند. اگر 3 هزار گروه جهادی که در کشور فعال هستند، همگی ترویج اقتصاد مقاومتی را در روستاها دنبال کنند، تحول مهمی در اشتغالزایی و تولید رقم می خورد.

وی درباره مشکل روستائیان مستضعف در عرصه تولید، اظهار کرد: در مناطق محروم مردم از نظر مالی بسیار ضعیف هستند و سرمایه ای برای احداث کارگاه اقتصاد مقاومتی ندارند. درست است که بسیج سازندگی برای راه اندازی واحدهای تولیدی تسهیلات پرداخت می کند اما دریافت تسهیلات نیازمند ضامن است؛ چیزی که پیدا کردن آن برای روستائیان کار بسیار مشکلی است. باید این گره را به نحوی بازگشایی کرد تا منابع بانکی به دست روستائیان برسد. اگر این اتفاق بیفتد هدف اصلی جهادگران محقق می شود، ما می خواهیم هر خانه روستایی یک کارگاه اقتصاد مقاومتی باشد.
انتهای پیام/
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۹
کد مطلب: 425954
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *