۰

استقبال مردم باکو از فیلم عاشورایی، برای ما دور از انتظار بود / محبت مردم تبریز را برای باکو سوغات می بریم

این فیلم نیمه بلند با محوریت دینی عاشورایی و با همکاری حوزه هنری وزارت ارشاد تولید شده و در سینما 29 بهمن تبریز با استقبال هنرمندان تبریزی مواجه گردید.
استقبال مردم باکو از فیلم عاشورایی، برای ما دور از انتظار بود / محبت مردم تبریز را برای باکو سوغات می بریم
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از آناج، در حاشیه اکران فیلم نیمه بلند " باغیشلا، گله بیلمه دیم "، محصول مشترک ایران و جمهوری آذربایجان،  با عوامل این اثر دینی در سینما 29  بهمن تبریز به گفت وگو نشستیم. اکران این فیلم 26 دقیقه ای که با محوریت دین و با موضوعیت حوادث کربلا به تصویر کشیده شده است با همکاری حوزه هنری وزارت ارشاد و با استقبال خوب هنرمندان، کارگرادانان، اهالی تئاتر و مردم خونگرم تبریز برگزار شد.
این فیلم به نویسندگی آقشین فاتح، به کارگردانی فائق کریم اوغلو - رامین عاصیم اوغلو همچنین گریمور و طراحی صحنه رضا فلاحیان در سال 2015  کلید خورده بود. بازیگرانی چون راصیم بالایف، شامیل سلیمان اف، توکل علی اف، بویوک خانیم علی اوا، جاوید آیدین اف، آقشین فاتح و شهریار مجیدی در آن به ایفای نقش پرداختند.
با عوامل حاضر در اکران این فیلم از جمله کارگردانان، طراح صحنه و یکی از بازیگران نقش اول اثر به نام نامیک فریدون اوغلو مصاحبه ای ترتیب دادیم که در ادامه تقدیم می شود:
 
آناج: آقای کریم اوغلو، لطفا توضیح مختصری درباره ی این فیلم بفرمایید.
نویسنده این فیلم آقشین فاتح که در آذربایجان هنرمند شناخته شده ای‌ست برای بار اول سناریو این اثر را نوشت. سپس با وضعیت و شرایطی که برایمان پیش آمد توفیق ساخت این فیلم  نصیب ما شد که سهمی در به تصویر کشیدن معنویات مردممان داشته باشیم. با توکل به خدا و با تمام همه سختی های پیش رویمان، کار را شروع کردیم.
 
آناج: از فضای سینمایی آذربایجان برایمان بگویید، اینکه در سینمای آذربایجان تا چه اندازه به مسائل دینی ارزش قائل میشوند و این جاری بودن معنویات در فیلم های سینمایی شما  به چه اندازه برای مردم آذربایجان تاثیرگذار می باشد؟
کریم اوغلو: ما کشوری هستیم که دوستداران اهل بیت (ع) دربینمان کم نیستند و راحت میتوان گفت که ما مردمی آزاد هستیم بطوریکه انسانها در آنجا به هر شکلی میتوانند ارادت خود را به ائمه و پیامبران نشان دهند. زیادند افرادی که با دین خود را مشغول کرده و برای آن زمان صرف می کنند. هستند افرادی که معنای واقعی عشق حسین(ع) در آنها موج میزند. همه اینها نشانگر وجود سطح بالایی از معنویات در بین مردم است.
 
آناج: این اثر نخستین فیلم در روایت حوادث کربلا می باشد که در آذربایجان ساخته شده است؟
کریم اوغلو: نه خیر قبل از این، فیلمی به نام  " جهد "  در حق امام حسین (ع) در آذربایجان ساخته و اکران شده است و فیلم ما دومین فیلم دینی-عاشورایی می باشد که به اکران در آمد.
 
آناج: شروع این فیلم از چه زمانی کلید خورده،  تصویر برداری آن در چه شهرهایی انجام گرفت؟ طول زمان تمام شده ساخت فیلم را نیز بفرمایید.
کریم اوغلو: این فیلم تنها دارای یک مکان بود و لوکیشن های محدودی داشت. ما در یک روستای قدیمی به نام " رامانی " که در نزدیکی شهر باکو قرار گرفته است تصویر برداری های لازم برای صحنه های فیلم را شروع کردیم. کل زمان برای ساخت فیلم کوتاه بود، که 4 روز پیش تولید و 6 روز تصویر برداری را به خود اختصاص داد. لیکن با شرایط سخت کاری ولی با عشق معنوی، کار را شروع و به پایان بردیم. جای دارد که از همه عزیزان چه بازیگران و چه عوامل پشت صحنه تشکر ویژه ای داشته باشم که با همدلی برای تحقق هدف از هیچ توانایی و کمکشان در بهبود هرچه بیشتر فیلم دریغ نکردند.
 
آناج: هزینه های مالی و بودجه این فیلم از کجا تامین می شد؟
کریم اوغلو: بگذارید در این باره من واضح و روشن بگویم. همه عوامل فیلم چه آنهایی که در صحنه حضور داشتند و چه دور از لوکیشن ها ما را همراهی می کردند، هریک با نیت الهی و بدون چشم داشت برای کار حضور یافته بودند. ما گروهی بودیم که تک تک افرادمان بدون هیچ تمنا و درحد توانایی های خودمان، پا در این راه گذاشته بودیم و هرکس خود داوطلب حضور در این اثر بود تا کمی از آرزوهای قلبانی و دورنی خود را برآورده کند.
 
آناج: کمک و حمایتی از طرف دولت آذربایجان متوجه شما بود یا نه؟
نامیک فریدون اوغلو: ما کشور کوچک و کم جمعیت هستیم که هیچ وقت شرایط به طوری نشده است که ما جدا و دولت هم جدا باشیم. همه دوست و برادر و خویشاوند هستیم. در حقیقت به علت کوتاه بودن این فیلم آن را تا سطح دولتی پیش نبردیم که نیازمند هزینه های زیادی باشیم . اگر حمایت های مالی و دیگر مایحتاج به میان می آمد دولت آذربایجان خواستار فیلم بلند  2 ساعته آن می شد، ازاین رو باید حداقل یک سال زمان را برای سناریو و فیلمنامه آن سپری میکردیم ولی چون دلنوشته های آقشین فاتح پیش رویمان حاضر شده و تمام دیالوگ های دینی برایمان از پیش آماده شده بود و به منظور نزدیکی ایام محرم ، با همین سناریو شروع به کار کردیم و فیلم را تا سطح دولتی آذربایجان بالا نبردیم اما چیزی که در این میان خود را ارزشمند نشان می داد، عشق ملی و انتظار مردمی درسطح دولت آذربایجان بود.
عاصیم اوغلو: درباره کمک دولتی باید گفت که ما نیاز به حمایت و کمک از طرف کسی من جمله دولت اذربایجان را نداشتیم و خدا را شکر که با دسترنج خودمان با تمام مشکلات کنار آمدیم و توانستیم کار را به نتیجه برسانیم.
 
 آناج: آیا محدودیت های خاصی در طول مدت متوجه پروژه بود؟
کریم اوغلو: ما خودمان از کمبود ها و نواقص فیلم اطلاع داریم  و این نقص ها ناشی از بی هماهنگی های قبلی ما با گروه اول فیلم بود. آگاهی های پیش تولیدی به حد کافی در اختیار ما گذاشته نشده بود ولی چون برای کمک به نویسنده اثر، قدم در این پروژه گذاشته بودیم نمیخواستیم پا پس بکشیم. ماندیم و با تمام رنج های موجود و با تلاشهای بی وقفه، آن را به پایان بردیم.
 
آناج: چه علتی داشت که  ایده پرداز اول این اثر و نویسنده فیلم " آقشین فاتح " هنر نویسندگی اش را به محوریت دین و کربلا سوق داد؟
کریم اوغلو: دوست خوبمان "فاتح"، عاشق امام حسین (ع) است. این مرد یک دیندار واقعیست. چنین مردمان با اعتقاد و سالمی در ملت ما به وفور پیدا می شوند.  این آرزوی قلبی " آقشین " از گذشته در وجود او نهادینه شده بود. صحنه های اولیه فیلم حکایت مردانیست که در بین راه که قصد پیوستن به یاران امام حسین (ع) را دارند زندانی می شوند.  این حکایت ساختگی، مکانی در نزدیکی شام است که ماجراها و اتفاقات افتاده را بعد از گذشت یک هفته از مصیبت کربلا در زندان به تصویر می کشد.
 
آناج: تاریخ دقیق کلید خوردن پروژه چه زمانی بود؟ و آیا فیلم در باکو هم اکران شده است؟
عاصیم اوغلو: فیلم در سپتامبر سال 2015 کلید خورد و تا کنون دو بار در باکو به روی صحنه رفته است.  اولین اکران  آن در نوامبر همان سال با استقبال خوبی از طرف مردم مواجه شده بود. مردم  بسیار صمیمی برای اکران شرکت کردند این حضور پر شور به دور از انتظار ما بود.
 
آناج: آیا در آینده نیز برای تولید فیلم های مشترک دینی تصمیماتی دارید؟
کریم اوغلو: بله هر چیزی به خواست خداوند ممکن خواهد بود.  آذربایجان مردمی دیندار ومعنویت پسند دارد و انشاالله با کمک خداوند برای بهبود شناخت هرچه بیشتر دو ملت ایران و آذربایجان به کارهای مشترکی در این حوزه خواهیم پرداخت. به شرطی که نیت هایمان پاک باشد تا بتوانیم آرزوهای زیبایمان را به واقعیت برسانیم.
 
آناج: به جز سینما، رسانه های آذربایجان در آشنایی مردم با مفهوم دین و اهل بیت تا چه حدی فعالیت می کنند؟ آیا فعالیت های آنها بر روی افکار مردم تاثیر گذار می باشد یا نه؟
فریدون اوغلو: رسانه ها هم باید عرفانی باشند. هر چیزی باید یک حد اعلایی به خود بگیرد. به قول پدر مرحومم  در دنیا باید همه چیز مانند هوا و آب شفاف و واضح باشد. در آذربایجان نمایندگانی سالم در حوزه رسانه وجود دارد. رسانه های " شو بیزنس" مشکل همه کشورها دنیاست که در سراسر جهان باعث رو سیاهی هستند. این رسانه ها معضل کشور هایی چون ترکیه حتی امریکا و دیگر ممالک دنیا شده اند. اکنون مبارزاتی در مقابله با فعالیتهای " افراط گری شو بیزنس "  در آذربایجان جریان گرفته است. در آذربایجان جوی وجود دارد که مردم جلو دار رسانه ها هستند و جامعه هست که آنرا پیش می برد. افسار فلسفه در کشور ما به دست مردم است. اگر به مکانهای اداری و بانک ها بروید میبینید که مردم به وقت خود نماز می خوانند. جوانانی هستند که به زبان روسی صحبت می کنند اما به محض اذان  دست از کار کشیده به نماز مشغول می شوند. این نشان می دهد که سیستم های اروپایی رسانه ها و مسکو هم نتوانسته بر روی این عقاید تاثیر بگذارد. شاهدیم که نه کسی از وی خواهش کرده است که نماز بخواند و نه کسی میتواند مانع عمل او شود. این ها اعتقاداتی است که در ذات مردم آذربایجان جریان دارد. من خودم در مواقعی که در شرایط سخت زندگی قرار میگیرم  به خودم می گویم: " من کسی هستم که باید در راه حضرت علی (ع) قدم بردارم".
 
آناج: جناب فریدون اوغلو از نقشی که در این فیلم ایفا نمودید برایمان بگویید. نقش چه کسی را بر عهده داشتید.چه احساساتی از آن  نقش در حین کار میگرفتید ؟
در طول تصویربرداری احساس خیلی بدی داشتم  به گونه ای که از خودم خجالت میکشیدم. من تا کنون همیشه نقش های مثبت و مردان مؤمن را در سینما و سریال های جمهوری آذربایجان بازی کرده بودم و با ایفای نقش "خالید "  در این فیلم مجبور بودم برای اولین بارو برخلاف روحیات خودم به یک آدم خشن و بد تبدیل بشوم. این برایم خیلی آزار دهنده بود.
 
آناج: جناب کریم اوغلو شما چه صحبتی درخصوص نقش "خالید"  دارید؟
انتخاب بازیگران هم توسط ما انجام نشده بود. اگر بخواهم صادقانه مصاحبه کنم باید بگویم که ما در ساخت این فیلم تنها به عنوان کمک آمده بودیم ولی بنا به دلایل و شرایطی که پیش آمد ماندنی شدیم و قسمت شد که ما نه به عنوان کمک و دستیار این اثر، بلکه به عنوان تهیه کننده  و کارگردانان این فیلم آنرا برای اکران آماده کنیم. در آخرین لحظات با آشنایی و شناخت قبلی که از توانایی های نامیک داشتیم او را برای نقش "خالید" انتخاب کردیم.
 
آناج: آقای فلاحیان شما به عنوان گریمور و طراح صحنه فیلم در پروژه شرکت کردید .صحبت هایتان را از جزئیات پروژه میشنویم.
ابتدای عرایضم را درخصوص نقش خالید شروع میکنم. دوستمان فریدون اوغلو که در این فیلم به ایفای نقش پرداخت طی 5 سال متوالی از سال 2010 - 2015  به عنوان بازیگر منتخب در آذربایجان انتخاب شده اند که اخیرا هم به عنوان بازیگر اول مرد در آذربایجان تقدیر شدند. ایشان دربدترین شرایط حاکم، بهترین ایفا را از خود به نمایش گذاشتند که  بسیار جای تقدیر و تشکر دارد. ما اگر همه نواقص و کاستی ها رو کنار بگذاریم میبینیم که در عرض  10 روز، فیلم  چنین نتیجه ای را از خود به جای گذاشته است. این را به عنوان بالاترین نکته قوت فیلم میتوان بیان کرد.
 
آناج: آقای فلاحیان آیا پروژه دیگری نیز در دست تولید  دارید؟
در حال حاضر برای یک اثر سینمایی مشترک دیگری در حال آماده شدن هستیم. این فیلم با نام " دیریلن آدام " به کارگردانی جنابان کریم اوغلو و عاصیم اوغلو، سناریو آن به قلم نامیک فریدون اوغلو مراحل پیش تولید خود را می گذراند. این اثر که در قالب فیلم بلند ساخته خواهد شد، یقینا بعد از یک یا یک و نیم سال جزء آثاری بسیار فاخر و قابل تامل خواهد بود. با تلاشهایی که انجام شده است، انشالله این فیلم نیز به زودی کلید خواهد خورد.
 

 
آناج: تبریز را چگونه دید؟ حرف های پایانی شما را می شنویم.
عاصیم اوغلو: تبریز برای ما حکم وطن دارد. از لحظه ای که قدم در خاک تبریز گذاشتیم با صمیمیت  و خونگرمی مردم  روبرو شده ایم طوری که تا این لحظه ذره ای احساس غربت نکردیم. مثل قبل که از تبریز به آذربایجان برمیگشتیم محبت های این سوی ارس و هوایی که در آن نفس کشیدیم چون سوغاتی شیرینی برای برگشت دست پرمان می کرد که همیشه  تاثیرات خوشی را تا سفر بعدیمان همراه داشته باشیم. اینجا مانند خانه خودمان هست. ما همچنین از شما بخاطر وقتی که برای ما اختصاص دادید و همچنین همراهی دوست عزیزمان آقای رضا فلاحیان که در پروژه کنارمان بودند کمال تشکر را داریم.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب: 426073
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *