۰

واردات سیب و گلابی آمریکایی؛ محصول جدید برجام / واردات میوه در عین خودکفایی نشانه حماقت است

جمعی از نمایندگان مجلس در واکنش به واردات بی رویه محصولات کشاورزی به ویژه میوه هایی که ایران از صادر کننده های آن ها محسوب می شود، انتقاد کرده و این اقدام غیرمسئولانه را در جهت نابودی کشاورزی کشور قلمداد کردند.
واردات سیب و گلابی آمریکایی؛ محصول جدید برجام / واردات میوه در عین خودکفایی نشانه حماقت است
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از "  پایگاه اطلاع رسانی بوتیا " این روزها در دورانی که پسابرجام نامیده می شود دولت یازدهم از هر راهی برای جلب نظر غربی ها استفاده می کند، از وارد کردن هواپیماهای ایرباس میلیاردی که فقط 2 درصد از مردم توانایی مسافرت با آن را دارند گرفته تا واردات محصولات کشاورزی که بسیاری از کارشناسان واردات آن ها را جنون اقتصادی می خوانند.
این رویکرد دولت که با سیاست های اقتصاد مقاومتی در تضاد است در حالی است که دولت به منظور ایجاد رونق اقتصادی در دوران پسا تحریم با برون رفت سرمایه کشور نه تنها کمکی به ملت ایران نمی کند بلکه باعث افزایش رکود و وابسته کردن بدنه اقتصاد داخلی ایران به بیگانگان و سودجویان می شود.
متاسفانه علیرغم تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در رابطه با کاربردی کردن اقتصادد مقاومتی، دولت یازدهم در این حوزه به دادن شعارهای توخالی اکتفا کرده و با امید بستن بیش از اندازه به خارج، اقتصاد کشور را از مسیر درست منحرف کرده و بعد از مدتی زیر خروارها کالاهای مصرفی وارداتی سقوط خواهد کرد.
این درحالی است که به گزارش خبرگزاری مهر واردات میوه های خارجی از کشورهایی چون آمریکا و فرانسه به میادین میوه و تره بار کشور در حالی صورت می گیرد که میوه‌های تولیدی داخل، در سردخانه ها دپو شده اند و در این بین کشاورزان و باغداران هستند که باید تاوان این فاجعه را بدهند.
به نظر می‌رسد در حال حاضر در این دوران پسابرجام؛ راه واردات محصولات کشاورزی آمریکایی به بازار ایران باز شده و فعلا سیب و گلابی آمریکایی و گوجه فرنگی فرانسوی جای خود را در میوه فروشی های شهرها باز کرده اند در حالی که قیمت سیب در خود آمریکا نسبت به ایران گران است و وارد کردن این محصول از آمریکا به ایران یک ضرر اقتصادی بزرگ است که سود آن را آمریکایی ها می برند.
در واکنش به واردات بی رویه محصولات کشاورزی خصوصا میوه هایی که خود ایران از صادر کننده های آن میوه ها محسوب می شود جمعی از نمایندگان مجلس بی توجهی دولت به این مسئله را نقد کرده و این اقدام را نابودی چرخ اقتصادی کشور خواندند.
واردات میوه اوج حماقت تجاری است، این اقدام خوش آمد گویی به دولت آمریکاست
دخیل عباس زارع زاده در گفت و گو با خبرنگار " پایگاه اطلاع رسانی بوتیا " گفت: واردات میوه هایی چون سیب و گلابی یک جنون بزرگ اقتصادی است که دولت انجام می دهد.
سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تاکید کرد: ما از نظر میوه هیچ نیازی به واردات نداریم خصوصا سیب که خودمان از صادر کننده های این محصول هستیم در واقع این اقدام خوش آمد گویی دولت به آمریکاست و اوج حماقت تجاری محسوب می شود.
زارع زاده تصریح کرد: وزارت صنعت معدن و تجارت نباید زیر بار چنین عملی برود و اگر این کار را انجام دهد معلوم می شود از حماقت چیزی کم ندارد.
وی در رابطه با نحوه برخورد مجلس با این مسئله عنوان کرد: مجلس باید بدترین برخورد را با وزیر صنعت معدن و تجارت داشته باشد.
واردات بی رویه جامعه خودکفای ایران را تضعیف می کند
احمد سالک کاشانی ضمن انتقاد از واردات بی رویه دولت در دوران پسا برجام در گفت و گو با خبرنگار " پایگاه اطلاع رسانی بوتیا " اذعان کرد: تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی عملی شدن 24 سیاست اقتصاد مقاومتی در کشور است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی را قابل توجه خواند و ادامه داد: این مسئله به این معنی است که تکیه بر قدرت و ظرفیت های داخل کشور در بخش کشاورزی، صنعت، اقتصاد ، فرهنگ و مسائل دیگر یکی است و این به معنی مشارکت آحاد مردم در سرنوشت اقتصادی کشور و رفع موانع تولید ملی است.
سالک کاشانی خاطر نشان کرد: اگر مقام معظم رهبری دولت را تکلیف و یا ارشاد کرده و به او تذکر می دهند که چرا باید در بازار میوه و تره بار ما میوه های خارجی باشد که باغداران و تولیدکنندگان ما با مشکلاتی روبه رو باشند در واقع به نفوذ دشمن از طریق مواد غذایی به داخل کشور اشاره می کنند.
دولت باید اقتصاد مقاومتی  را پیاده کند
وی تصریح کرد: این مسئله به این معنی است که آقای دولت شما باید اقتصاد مقاومتی را پیاده کنید چرا که در حال حاضر بسیاری از صنایع و کشاورزی ما تعطیل است و آن میزانی هم که آمادگی برای ادامه کار دارد نمی توانند بر خرید داخل تکیه کنند چرا دلالانی وجود دارند که مانع از این مسئله می شوند تا انگیزه لازم برای رشد کشاورزی، باغداری و ... به وجود بیاید.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: از طرفی دلالانی در کشور با باندهای پیچیده بین الماللی و ارتباط با آن طرف مرزها به صورت یک شبکه نامرئی و مرئی با وارد کردن میوه های خارجی تلاش می کنند جامعه خودکفای ما را تضعیف کند و میدان را برای حضور سایر کشورها فراهم کند، یعنی این دلالان عامل اشتغال در سایر کشورها و عامل بیکاری در ایران هستند و دولت باید برای ایجاد اشتغال دست این دلالان را از سر اقتصاد"، صنعت و کشاورزی کشور قطع کند.
سالک کاشانی بیان کرد: دولت باید سرمایه گذاری خود را در خودکفایی در ابعاد کشاورزی، باغداری و دامداری بگذارد و ما باید صادر کننده باشیم چون توان آن را داریم که با قطع کردن دست دلالان می توانیم به این هدف برسیم لذا همه دستگاه های کشور از وزارت اطلاعات گرفته تا سایرین  و در راس آن ها خود دولت باید پای کار بیایند تا کشور را از شر این دلالان رها کنیم.
 
هیچ توجیهی برای واردات میوه قابل قبول نیست، دولت باید پاسخگو باشد
ایرج ندیمی نیز در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار " پایگاه اطلاع رسانی بوتیا " اظهار کرد: کشاورز امنیت لازم دارد و یکی نقاط امن هم تجارت و واردات بی رویه و قاچاق است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بر اساس همین رویکرد تمام تلاش ما در کمیسیون اقتصادی مجلس این بوده است که بتوانیم در راستای کاهش و کنترل واردات عمل کنیم.
ندیمی برای واردات علیرغم تولیدات داخلی دو دلیل را عنوان کرد و گفت: به دو دلیل واردات با وجود تولیدات داخلی می تواند انجام شود که به دلیل کمبود از جهت مباحث مربوط به حوزه تولید بوده و دیگری اقتضای سیاست است.
وی با بیان اینکه دلیلی ندارد وقتی تولیدات داخلی داریم وارداتی داشته باشیم، اذعان کرد: واردات هم موجب ضرر  تولید کننده داخلی و هم باعث کاهش سرمایه گذاری می شود لذا اعتقاد داریم باید در راستای مسائل مربوط به واردات توجهویژه ای شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری واردات کالا از کشورهای دیگر را نهی کرده اند بنابراین اگر واردات میوهای آمریکایی به صورت مستقیم صورت گرفته کار اشتباهی است که دولت باید در بعد نظارتی پاسخگوی آن باشد.
ندیمی تاکید کرد: هیچ توجیهی در خصوص واردات محصولات کشاورزی خصوصا میوه هایی مثل سیب و گلابی قابل قبول نیست و باور نکردنی نیست که در حالی که نیاز به واردات نداریم این کار صورت گرفته باشد لذا دولت باید خصوصا وزیر جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد و ما حتما پیگیر این مسئله خواهیم بود.
با روند رو به رشد واردات حال اقتصاد ایران وخیم تر می شود
به صراحت می توان گفت که واردات کالا یعنی شکست سرمایه گذاری خارجی و صرفاً بسنده کردن به کالاهای مصرفی ، از طرفی این وابستگی وارداتی باعث می شود تا این مسئله تبدیل به اهرم فشاری برای طرف غربی گردد چراکه آنان هر زمانی که بخواهند می توانند برای اعمال فشار تهدید به قطع روابط اقتصادی کرده و از آنجایی که در داخل کشور فکری به حال تولید نشده است دولت مجبور به پاسخ دهی خواهد شد.
البته ناگفته نماند با این روندی که دولت در راستای واردات کالا از خودرو و هواپیما گرفته تا میوه ها و مهندسان خارجی در پیش گرفته است باید منتظر وخیم تر شدن حال خراب اقتصاد بود.
انتهای پیام/
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب: 426909
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *