۰

فضای دیجیتال دومین پیاده نظام جنگ نرم و ناتوی فرهنگی است/۸۵درصد والدین روش کار در فضای مجازی را نمی‌شناسند

دکتر ابهری با اشاره به اینکه فضای مجازی دومین پیاده نظام جنگ نرم و ناتوی فرهنگی است، گفت: در ایران 20 میلیون کاربر فضای مجازی داریم که 75 درصد آنها را جوانان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که 85 درصد والدین زوایای مختلف این فضا را برای مراقبت بیشتر از فرزندان خود نمی‌شناسند.
فضای دیجیتال دومین پیاده نظام جنگ نرم و ناتوی فرهنگی است/۸۵درصد والدین روش کار در فضای مجازی را نمی‌شناسند
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، دکتر مجید ابهری، رفتارشناس و روانپزشک خانواده در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس در خصوص آسیب‌های شبکه های مجازی بر نوجوانان و جوانان بر لزوم مراقبت والدین از فرزندانشان در فضای مجازی تأکید کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه رفتارشناسی قبل از ورود هر فن آوری، آموزش و بستر سازی فکری و فرهنگی برای آن از ملزومات مهم ورود در فضاهای مجازی به شمار می‌رود، افزود: در این صورت به دلیل تفاوت دیدگاه‌ها و سواد اجتماعی، ممکن است هر فرد در حد توان فکری و فرهنگی خود در این مسیر حرکت کند .
ابهری افزود: در حال حاضر بیش از 20 میلیون ایرانی در شبکه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی عضو هستند که بیش از 75 درصد آنها را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند.
این روفتارشناس در ادامه با بیان اینکه بروز ناهنجاری‌های رفتاری و آسیب های اجتماعی ناشی از ضعف آموزشی در بهره گیری از این دستاوردها باعث شده امتیازات و نکات مثبت آن در فضای تاریکی قرار گرفته باشد، گفت: قمار بازی های اینترنتی، گروه‌ها و سایت‌های غیراخلاقی، تبلیغ مواد مخدر و .. به عنوان تهدیدی جدی و چالش اساسی برای فرزندان خانواده‌ها محسوب می‌شوند که در کنار فرصت‌های فضای مجازی بروز نماید.
وی ادامه داد:  یکی دیگر از تهدیدات فضای دیجیتال، ایجاد شبهات دینی است که دیده شده است که حتی ادیان دروغین و عرفان‌های کاذب و گروه‌های تبلیغاتی و ... که در مقابل اسلام و شیعه علوی قرار دارند در فضاهای اینترنتی فعالیت کنند و اقداماتی در مقابل ارزش‌های واقعی و باورهای جوانان جامعه انجام می‌دهند.
ابهری با طرح این پرسش که « چه کسی مسئول آموزش و کنترل نوجوانان و جوانان در این راستا است؟» اظهار داشت:  والدین اولین آموزگاران و معلمان شخصیتی فرزندان هستند و این در حالی است که بیش از 85 درصد از والدین روش کار با زوایای مختلف فضای مجازی را نمی‌شناسند و حتی از خطرات آن آگاه نیستند.
این مشاور خانواده تصریح کرد: تفاوت در سطح سواد دیجیتالی باعث شده بسیاری از فرزندان با تلفن‌های همراه، رایانه و .. والدین را فریب دهند زیرا فشار یک کلید می تواند از گروه‌های مستهجن و خلاف خارج و وارد فضای به ظاهر مناسب معنوی شد!.
وی گفت: بنابراین بعد از هجوم ماهواره به جامعه ما دومین پیاده نظام جنگ نرم و ناتو فرهنگی فضای دیجیتالی است و نقش مدارس، مراکز آموزشی، نهادهای متولی برای آگاه‌سازی جوانان نقشی مضاعف است؛ چرا که باید جایگاه خالی والدین فاقد توانایی کاربری را نیز پر کنند.
ابهری گفت: والدین باید با اختصاص چند ساعت از وقت خود با این نرم‌افزارها آشنا شده تا بتوانند در فرصت مناسب فرزندان خود را کنترل کنند.
وی ادامه داد: البته از نگاه رفتارشناسی پیگیری و کنترل باید نامحسوس و غیرمستقیم تا پاسخ مناسب دریافت شود وگرنه نتیجه عکس خواهد داشت.
این رفتارشناس خاطرنشان کرد: در حال حاضر سو استفاده از تلفن همراه به 8 سال رسیده و 85 درصد از تلفن های همراه در دست کسانی است که ضرورت شغلی برای آنها وجود ندارد.
وی در پایان تاکید کرد: باید دانست شبکه های مجازی مختلف که اکثریت آنها از سوی اتاق فکر جنگ نرم هدایت می شوند ابزار اصلی برای ایجاد انحراف در فرزندان محسوب می‌شوند.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۸
کد مطلب: 427217
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *