۰

سردرگمی صنایع در دوران پسابرجام/دولت تدبیر همچنان سکوت اختیار می کند+عکس

روز گذشته شاهد تجمع کارگران شرکت هپکو اراک به دلیل پرداخت نشدن شش ماه حقوقشان در مقابل استانداری مرکزی بودیم ،واریز یک ماه از حقوق این افراد تا پایان هفته وعده داده شده است.
سردرگمی صنایع در دوران پسابرجام/دولت تدبیر همچنان سکوت اختیار می کند+عکس
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از دیار آفتاب؛ درحالی که امید صنایع کشور به دوران پسابرجام بود اما سیاست گذاری های غلط و ناکارآمدی برجام در شکوفایی اقتصاد کشور خصوصا در بخش صنعت این روزها سایه سنگین رکود و تعطیلی را بر سر تولید کنندگان این عرصه انداخته است.

استان مرکزی به دلیل استقرار بیش از سه هزار واحد صنعتی بیشتر از استان های دیگر رکود اقتصادی را لمس کرده است به طوری که اثرات رکود و تعطیلی واحد های صنعتی در این استان سبب شده تا هر از چند گاهی شاهد تجمع های کارگری در مقابل استانداری باشیم.

بیش از سه هزار واحد صنعتی استان مرکزی این روزها با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند به طوری که هم اکنون در خوشبینانه ترین حالت این واحدها با 40 درصد از ظرفیت خود مشغول تولید هستند.

رئیس سابق خانه صنعت ، معدن و تجارت استان مرکزی
تحمیل رکود و تعطیلی بر صنایع با سیاستهای غلط اقتصادی
منوچهر توسطی رئیس سابق خانه صنعت ، معدن و تجارت استان مرکزی  در گفتگو با دیار آفتاب با اشاره به تعطیلی بیش از 6 هزار و 200 واحد تولیدی در کشور گفت: اثر تحریم ها و فشارهای ناشی از سیاست های غلط اقتصادی 3 هزار واحد صنعتی و تولیدی استان مرکزی را نیز دچار مشکلات جدی کرده و در صورت عدم رفع موانع موجود این واحدها در معرض تعطیلی قرار می گیرند.
 
نایب رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت کشور با اشاره به اینکه در خط مقدم این جبهه فعالان اقتصادی به عنوان سربازان اقتصادی بیشترین لطمات را دیدند اظهار کرد: آنچه بیش از تحریم ها به صنایع تولیدی آسیب وارد کرد سیاست های غلط اقتصادی در دولتهای گذشته و ادامه روند آن در دولت کنونی است.

توسطی ضمن گلایه از میزان ۹۰ میلیارد دلاری واردات به کشور، اتخاذ سیاستهای غلط دولتی را مهم ترین مشکل فعالان اقتصادی عنوان کرد و خواستار اعتماد بیشتر دولت به تولید کنندگان داخلی شد.


روز گذشته خبری مبنی بر تجمع کارگران شرکت هپکو اراک مقابل استانداری مرکزی در این پایگاه تحلیلی خبری منتشر شد که به شرح زیر می باشد.
در اعتراض به ۶ ماه حقوق عقب افتاده! لودر واردات تدبیر،کارگران هپکو را له کرد/سریال دنباله دار تجمعات کارگری مقابل استانداری +تصاویر IMG_9469 IMG_9470IMG_9471 شرایط رکودی حاکم بر کشور و استان صنعتی مرکزی باعث شده تا هر از چندگاهی شاهد تجمع های کارگری در مقابل استانداری مرکزی باشیم.

درحالی که  اخیرا شاهد تجمع کارگران کمباین سازی، آونگان و واگن پارس اراک بودیم روز سه شنبه ۱۱ اسفندماه شاهد تجمع کارگران شرکت هپکو اراک در مقابل استانداری بودیم.

تجمعاتی که به سریالی دنباله دار شبیه شده و گویای وضعیت نه چندان خوشایند صنایع در استان مرکزی چهارمین قطب صنعت کشور است.

شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در شهر اراک با هدف مونتاژ ماشین آلات راه‌سازی تاسیس و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکتهای اینترناش، پوکلین، ساکائی، دایناپاک، و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند رسماً شروع به فعالیت نمود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به ساخت ماشین آلات راه‌سازی و معدنی در دستور کار قرار گرفت و با همکاری شرکت لیبهر آلمان طرح توسعه هپکو با مجموعه‌ای از مدرن ترین ماشین آلات، با ظرفیت تقریبی۳۰۰۰ دستگاه در سال ۱۳۶۳ آغاز گردید.
 
شرکت هپکو در زمینه تولید و تامین ماشین آلات راه‌سازی، معدنی و کشاورزی از جمله ماشین آلاتی بیل چرخ زنجیری، بیل چرخ لاستیکی، بلدوزر، لودر ، بهکو لودر، مینی لودر، غلطک، گریدر، شاول، دامپتراک، لوله گذار، کمباین، تراکتور فعالیت دارد.


مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی
 یک ماه حقوق کارگران تا پایان هفته واریز می شود/نداشتن بازار فروش مشکل اصلی شرکت هپکو است

محمود نعمتی مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی در گفتگو با خبرنگار دیارآفتاب در خصوص مشکلات شرکت هپکو اراک گفت: با هماهنگی که با مدیران شرکت هپکو صورت گرفته است قرار شده تا پایان روز پنج شنبه 13 اسفند یک ماه از حقوق کارگران این شرکت پرداخت شود.

نعمتی اظهار کرد: در جلسه ای با حضور سهامداران این شرکت با استاندار مرکزی روز مشکلات این شرکت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی بازار فروش را یکی از مشکلات عمده این شرکت عنوان کرد و افزود: به دلیل اینکه این شرکت بازار فروش برای محصولات خود ندارد با این مشکلات روبه رو شده است.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی بیان کرد: به دلیل اینکه  این شرکت در طی دو سال گذشته فروش نداشته بدهی های این شرکت روی هم مانده است و اگر فروشی هم داشته باشد بابت هزینه های قبلی پرداخت می شود.

وی به قرداد شرکت هپکو  با وزارت کشور مبنی بر تامین برخی از ماشین آلات شهرداری های کشور گفت: این قرار داد منعقد شده است ولی شرکت هپکو به دلیل مشکلاتی که داشته نتوانسته است تعهدات خود را در این بخش عملیاتی کند.

در ادامه برای پیگیری بیشتر موضوع با مدیران این شرکت تماس گرفتیم که هیچ یک از مدیران شرکت هپکو اراک پاسخگو نبودند ولی در ارتباطی با مسئول روابط عمومی شرکت موضوع را جویا شدیم.
 
مسئول روابط عمومی شرکت هپکو اراک
سردرگمی صنایع در دوران پسابرجام/شرایط شرکت هپکو عادی نیست
علیمحمدی مسئول روابط عمومی شرکت هپکو اراک در خصوص ظرفیت تولید شرکت گفت: شرکت هپکو فعلا در شرایط عادی نیست و نمی توانیم در خصوص ظرفیت تولید شرکت صحبت کنیم.

علیمحمدی اظهار کرد: اعتصابات کارگران هم در راستای مشکلات شرکت است که امروز با آن روبه رو هستیم. در صورتی می توانیم در خصوص ظرفیت تولید صحبت کنیم که شرکت مشغول فعالیت باشد.

وی به شرایط پسا تحریم هم اشاره کرد و افزوذ: بعد از توفق هسته ای هم که شرایط خاصی بر کشور حاکم شده است نمی دانیم که می خواهیم چکار کنیم و به نوعی سر در گم شده ایم.

مسئول روابط عمومی شرکت هپکو اراک به قرار داد شرکت با وزارت کشور در خصوص تامین برخی از ماشین آلات شهرداری های کشور هم اشاره ای کرد و گفت: این قدر این قرارداد طول کشید و فرسایشی شد که حتی خود ما هم آخر نفهمیدیم که این قرارداد چه شد.

علیمحمدی خاطر نشان کرد: در این راستا یکسری از ماشین آلات داخل شرکت مانده است و ما آخر نفهمیدیم که این ماشین آلات را می خواهند ببرند، نبرند ... و از لحاظ مدیریتی در حال مذاکره هستند البته این موضوع تخصصی است و ارتباطی هم به روابط عمومی ندارد.


مهرماه امسال نیز در حاشیه بازدید هوشنگ خندان دل معاون هماهنگی امور عمرانی و توسعه شهری وزارت کشور از شرکت هپکو  به کنارگذاشته شدن هپکو در مناقصه سازمان شهرداری ها و دهیاری ها اعتراض شد.

مدیر روابط عمومی شرکت هپکو به معاون عمرانی وزارت کشور اعتراض کرد؛
جایگزینی شرکت چینی به جای هپکو اراک به بهانه تاخیر در تحویل محصول

مسئول روابط عمومی شرکت هپکو اراک در حاشیه بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی و توسعه شهری وزارت کشور از این شرکت به کنارگذاشته شدن هپکو در مناقصه سازمان شهرداری ها و دهیاری ها اعتراض کرد.

 
علیمحمدی مسئول روابط عمومی شرکت هپکو اراک در حاشیه این بازدید گفت:شرکت هپکو در مناقصه سازمان شهرداری ها و دهیاری ها برای ساخت هزار دستگاه لودر،برنده ساخت 400 دستگاه شده بود که امروز 40 دستگاه لودر از این تعداد تحویل سازمان شهرداری ها و دهیاری ها می شود.
 
 
علیمحمدی اظهار کرد:به دلیل مشکلات متعدد واگذاری این لودرها کمی با تاخیر صورت گرفته است.
 
 
وی ضمن گلایه از کنار گذاشته شدن هپکو در مناقصه جدید سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور افزود:در مناقصه این سازمان برای خرید 400 دستگاه گریدر متاسفانه پاکت شرکت هپکو را باز نکردند.
 
 
مسئول روابط عمومی شرکت هپکو اراک گفت:علت این مسئله را تاخیر شرکت هپکو در تحویل لودرها بیان کرده اند که نمی تواند قانع کننده باشد چرا که این تاخیر به اندازه ای نبوده که چنین اقدامی در قبال آن انجام شود.
 
 
 
علیمحمدی با اشاره به سابقه 50 ساله شرکت هپکو در ساخت تجهیزات راهسازی و شهرسازی بیان کرد:هپکو از این مناقصه کنار گذاشته شد و شرکت چینی با 30 نفر نیروی کار را در این مناقصه برنده کردند.
 
 
وی خاطر نشان کرد:جلسه امروز معاون عمرانی وزیر کشور، جلسه فنی برای تحویل 40 دستگاه لودر و کنار گذاشتن هپکو از مناقصه 400 دستگاه گریدر است.
 

شکوفایی اقتصادی ایران با تکیه بر توان و تولید داخلی رقم می خورد
بسیاری از سرمایه گذاران و تولید کنندگان داخلی با اندک حمایتی می توانند شکوفایی اقتصادی ایران را با تکیه بر توان و تولید داخلی رقم زنند.
 
اکنون که واحدهای صنعتی کشور و خصوصا استان مرکزی با رکود مواجه هستند بهتر نیست با تکمیل ظرفیت واحدهای تولیدی داخل چشم از نگاه خارج برداریم  و به منابع داخلی چشم بدوزیم.


به گفته کارشناسان، وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو و معدن دولتی، شهرداری ها و و وزارت راه و شهرسازی و نیز بخش خصوصی از طریق خرید محصولات هپکو می توانند به این شرکت کمک کنند.


انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 428241
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *