۰

روایت فروشندگان یزدی از قدرت پایین خرید مردم

بررسی ها نشان می‌دهد بازار شب عید امسال دچار رکود شدیدی شده و وضعیت نابسامان اقتصادی مردم مهمترین دلیل این مسئله است. از طرفی افزایش قیمت نیز حکایت از آن دارد که دولت توانایی کنترل بازار مصرفی خانوارها را ندارد و افزایش رکود را رقم زده است. فروشندگان یزدی بر این مدعا مهر تایید زده‌اند.
روایت فروشندگان یزدی از قدرت پایین خرید مردم
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از یزدبانو؛ با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال زمزمه تامین میوه شب عید، مرغ و گوشت شب عید و ... به گوش می رسد و مسئولان با خوشحالی این نوید را می‌دهند که برای شب عید همه چیز مهیا است.
اما آیا تنها تامین این اقلام کافی است؟ یا اینکه باید نقدینگی در دست مردم باشد تا بتوانند اقلام تامین شده توسط مسئولان را خریداری کنند؟
بررسی ها نشان می‌دهد بازار شب عید امسال دچار رکود شدیدی شده و وضعیت نابسامان اقتصادی مردم مهمترین دلیل این مسئله است. از طرفی افزایش قیمت نیز حکایت از آن دارد که دولت توانایی کنترل بازار مصرفی خانوارها را ندارد و افزایش رکود را رقم زده است. فروشندگان یزدی بر این مدعا مهر تایید زده‌اند:

« مرجان میرجلیلی » فروشنده‌ای در مجتمع ستاره یزد است. وی قدرت خرید مردم را پایین ارزیابی می‌کندو می‌افزاید: با اینکه قیمت‌های اجناس در فروشگاه ما پایین است، اما فروش نسبتاپایینی داریم که حکایت از آب رفتن قدرت خرید مردم دارد.

« زهرا شربی » در مورد میزان قدرت خرید مردم برای شب عید گفت: برای بازار شب عید هنوز مشخص نیست و تا عید باید صبر کرد ولی تا الان نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی در فروش نداریم؛ حتی بعضی بازاریان جنس جدید نیاورده‌اند؛ چون فروشی نداشته‌اند.

«طاهره محبی» معتقد است: مردم نسبت به پارسال پولی برای خرید ندارند، با وجود اینکه گفته بودند با رفع تحریم‌ها وضعیت مالی مردم بهتر می‌شود؛ اما این مسئله تحقق نیافته است.
وی ادامه داد: به خاطر سلیقه مردم که اجناس ارزان را می خریدند، امسال سعی کردیم اجناس باقیمت پایین تر و البته با کیفیت پایین تر عرضه کنیم، اما باز هم مردم تنها نظاره گر بوده و به دلیل نداشتن نقدینگی از خرید منصرف شده و ترجیح می دهند شکم خود را سیر کنند تا آنکه پوشاک خود را تامین کنند.

« فاطمه گلکارزاده » اذعان کرد با وجود اینکه اخبار حکایت از پایین آمدن تورم دارد، اما رکود بیشتر شده است که این امر ناشی از قدرت خرید پایین مردم است.
وی ادامه داد: مردم جنس خوب با قیمت مناسب می‌خواهند که موجود نیست. امسال بوضوح مشخص است که قدرت خرید مردم پایین آمده است؛ مشتریان اول قیمت جنس را می پرسند. کاش مسئولان فکری برای ترویج فرهنگ خرید کالای داخلی می‌کردند. تا فرصت شغلی در کشور فراهم شود و در نهایت پولی در دست مردم باشد تا بتوانند خرید کنند.
گلگار زاده در پایان اضافه می‌کند: با وجود اینکه من و همسرم هر دو کار می‌کنیم اما جوابگوی نیازهای زندگی نیستیم.

دیگر بانوی فروشنده با بیان اینکه اجناس را امسال با قیمت سال گذشته به فروش گذاشته ایم، اذعان کرد: مردم تنها به بازدید از فروشگاه اکتفا کرده و خریدی ندارند؛ شاید دلیل این مسئله نداشتن نقدینگی مردم باشد.
خبرنگار یزدبانو وارد فروشگاه لباس کودک(فروشگاهی با اجناس مارک و قیمت بالا) شد و سوال خود از بانوی فروشنده را مطرح کرد که «به نظر شما قدرت خرید مردم با سال گذشته تفاوتی داشته است؟»؛ فروشنده سکوت طولانی مدتی را اختیار کرد و آهی بلند کشید.
وقتی خبرنگار علت را جویا شد با بغضی گفت: دلم می گیرد از اختلاف طبقاتی حاکم بر جامعه.
فروشنده ادامه داد: دیروز خانمی برای خرید لباس سیسمونی مراجعه کرد و چند دست لباس را انتخاب کرد و گفت:«کاش فروشگاه شما را زودتر پیدا کرده بودم؛ اما حیف که من تمام لباس‌های موردنیاز را به مبلغ 6میلیون تومان خریده‌ام».
فروشنده با تعجب از او می‌پرسد: 6میلیون تومان فقط برای لباس سیسمونی؟ جا برای این همه لباس دارید؟ اتاق کودک چند متر است؟
و خریدار با چرخاندن نگاهش به دور فروشگاه می گوید: حدود 6برابر مغازه شما.
فروشنده می افزاید: بلافاصله بعد از آنکه راننده خریدار متمول به دنبالش آمد، زن و شوهری به اتفاق دخترشان برای خرید شلوار به فروشگاه وارد شدند؛ دختر شلواری با قیمت بالا را پسندید و با شور و احساس بالا خواهان خرید آن شلوار شد. قیمت شلوار بالا بود و پدرو مادر از این مسئله متاثر شدند. اما آنها با زمزمه به یکدیگر گفتند:«ایراد ندارد؛ سعی می کنیم جای دیگر کمتر خرج کنیم. حیف است این شادی را از دخترمان بگیریم».
این بانوی فروشنده با انتقاد از این اختلاف طبقاتی موجود گفت: افرادی مانند این پدرو مادر در جامعه بسیارند؛ چرا باید در جامعه ما اینچنین فقر و اختلاف طبقاتی رواج داشته باشد؟
انتهای پیام/
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب: 428376
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *