۰

از ساخت یک کیف پول کوچک تا راه اندازی تولیدی «ئاریز»

ثویبه محمدی یکی از بانوان کارآفرین کردستانی است که برای آغاز اقتصاد مقاومتی، از ساخت یک کیف پول کوچک شروع و امروز توانسته است کارگاه بزرگ تولیدی « ئاریز» را راه اندازی کند.
از ساخت یک کیف پول کوچک تا راه اندازی تولیدی «ئاریز»
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از آفتاب دل، زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند. در دهه‌های گذشته در کردستان زنان همواره پا  به پای مردان در حوزه‌های مختلف کار و زندگی کردند و در چرخه اقتصاد خانواده تاثیر گذار بودند. اما در سال های اخیر این موضوع با تسهیلاتی که در اختیار کارآفرینان قرار می گیرد پر رنگ تر شده است، امروزه زنان کردستانی توانسته اند با  همت خود  اشتغالزایی کنند و دیگر وابسته به صنایع نباشند و شغلی را ایجاد کنند که به عنوان شغل کاذب و سیاه شناخته نشود. امروز با «ثویبه محمدی» همکلام شده ایم که  توانسته در حوزه اقتصاد کارآفرینی کند و نقشی موثر داشته باشد.او با عرضه برخی کالاها و اجناس  صنایع دستی سعی در حفظ هویت های بومی و کارآفرینی داشته است.

·    از چه زمانی این کار را شروع کردید؟
ثویبه محمدی متولد شهرستان سنندج و دارای  مدرک دیپلم هستم از سال 1387  در زمینه سراجی سنتی یا چرم سازی مشغول در تمام رشته های هنری 2 الی 3 سال مشغول به کار بوده ام ولی این رشته را به خاطر علاقه ای که داشتم ادامه دادم.

 
 چه طور شد که وارد بازار شدید و به فکر کارآفرینی افتادید؟
وقتی کسی در زمینه هنری کار کند و علاقه داشته باشد همیشه برای تصمیم گیری در زمینه همه ی هنرهای جدید امادگی دارد اگر چه، این هنر چرم سازی  سابقه زیادی دارد  چون چرم از زمان پیدایش انسان رایج بوده وهمچنان هم طرفداران خاص خود را دارد و با توجه به سخنان مقام معظم رهبری که  به اقتصاد مقاومتی اشاره کردند و فرمودند؛ کارگاه های کوچک می تواند برای چندین نفر درآمد زایی داشته باشد لذا با توجه به اینکه علاقه ی زیادی به کارآفرینی داشتم و دوست دارم که برای دیگران نیز اشتغالزایی مفیدی را ایجاد کنم لذا سال 87 دوره آموزشی را در فنی حرفه ای  گذراندم وکارم را  از یک کیف پول کوچک شروع تا هم اکنون که این کارگاه تولیدی را راه اندازی کرده ام.

·    برای چند نفر شغل ایجاد کرده‌اید؟
در حال حاضر 3 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند اما به تعداد زیادی این حرفه را اموزش داده ام و بستگی به موقعیت زمانی دارد ، نزدیک های نوروز و نزدیک به برپایی نمایشگاه به نیروی بیش تری نیاز داریم، چون خوشبختانه در سال 93 توانستیم در نمایشگاه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی فروش چشمگیری داشتیم لذا از همان شاگردانی که  آموزش دیده اند ، در نهایت هم در محل کار و هم در خانه مشغول به کار می شوند، زیرا وقتی بازار جواب کار ما را می دهد  ماهم از خدا می خواهیم که تعداد نیروهایمان را زیاد کنیم و کارمان را توسعه بدهیم  چون با این کار دیگران را هم شریک کار خود ساخته ایم .

 
  بازار صنایع دستی در استان کردستان را چطور می بینید؟
در کشور ما ، صنایع دستی بسیاری وجود دارد که به دست هنرمندان ایرانی خلق می شود که از اهمیت بالایی نیز برخوردار می باشد و صنایع دستی هر شهر و منطقه ای یکی از بهترین جلوه های میراث هنری و سنتی مردم همان اقلیم است که تمام یا قسمتی از مراحل تولید آن با دست انجام می شود و به تعبیر دقیق تر جزیی از فرهنگ ملی کشور و یادگار ارزشمندی از نیاکان ماست اما با توجه به کاهش میزان قدرت خرید مردم  و اینکه استان کردستان یکی از استانهای محروم در کشور است، نیاز به حمایت بیشتری داریم تا بتوانیم  بسیاری از صنایع را به فروش برسانیم.

·    در هر کاری مشکلاتی وجود دارد، موانع پیش‌روی شما چه مواردی بوده است؟
·    هنر مثل سبدی برای انسان است و همیشه کمک می کند و حتی در سخت ترین شرایط هم  کمک حال انسان است، اما  از انجایی که تورم بالا رفته، قدرت خرید مردم هم کاهش یافته  است زمانی که فروش بیشتری داشته باشیم کارمان را توسعه می دهیم  و از نظر مادیات می توانیم کمک خرج بسیاری از زنان هنرمند دیگری باشیم،  هر چند با حمایت مسوولین در بسیاری از نمایشگاه ها شرکت کرده ایم و این کارگاه را با کرایه کم در اختیار ما گذاشته اند ولی از نظر مالی  به شدت نیازمند تسهیلات با بهره کم هستیم .

·    به عنوان یک بانوی کارآفرین چه انتظاراتی ازمسئولان دارید؟
 به نظر من بعد از نفت صنایع دستی پایه اقتصادی  کشور را می تواند مستحکم سازد  چون در این صورت است که هم صنایع دستی رونق می گیرد و هم اقتصاد پا می گیرد.

مشکل ما این است که بازار ضعیف است چون واردات چین سراسر کشور را گرفته  و جلوی چشم مردم را گرفته و فقط به ظرافت و ظاهر نگاه می کنند در حالی که چرم، کاری طبیعی و کار با دست است  و با هرینه زیادی  به دست خود ما هم می رسد  و لی کالاهای چینی  با کم ترین هزینه درست شده و این در حالی است که چین سود کلان می کند.

 
  شما به عنوان کسی که در بازار کار موفق بوده‌اید برای دیگر بانوان شهرستانی چه حرفی دارید؟
تنها توصیم به مردم این است که کالاهای چینی آنقدر ارزش ندارد که در کشور ما از ان کالاها استقبال می شود و به دقت به صنایع و تولیدات ملت خودمان دقت کنند .
گفتگو از غریبه رحیمی
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۱۸
کد مطلب: 428466
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *