۰

کاهش سبوس یارانه ای دامداران در دولت امید/شهر الگوی اقتصاد مقاومتی،در لبه پرتگاه بیکاری 70 درصدی

یکی از دامداران فعال شهر آوه گفت: شهر آوه با 450واحد دامداری به عنوان قطب تولید گوشت قرمز استان مرکزی در حال نابودی به خاطر عدم حمایت دولت از دامداری ها است.
کاهش سبوس یارانه ای دامداران در دولت امید/شهر الگوی اقتصاد مقاومتی،در لبه پرتگاه بیکاری 70 درصدی
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، امنیت غذایی یکی از مولفه های مهم امنیتی برای هر کشوری است تا جایی که نبود آن موجب قحطی و نابودی مردمان یک کشور می شود و دامداران با تولید گوشت  قرمز  نقش بسزایی در تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه دارند.

اما  دامداران چند سالی است که حال و روز خوشی ندارند و خبر از تعطیلی واحدهای دامداری و بیکاری از نقاط مختلف به گوش می رسد و این ورشکستگی در بعضی موارد حتی به نزاع های خونی بین دامدار و طلبکارانش منجر شده است.

به همین خاطر سراغ یکی از دامداران نمونه شهر آوه به عنوان قطب دامداری استان مرکزی رفتیم تا مشکلات آنها را به گوش مسئولین برسانیم.



سعید  علی نقی یکی از دامداران فعال و عضو شورای  شهر آوه در گفتگو با خبرنگار نارخبر گفت: شهر آوه با 450واحد دامداری به عنوان قطب تولید گوشت قرمز استان مرکزی در حال نابودی به خاطر عدم حمایت دولت از دامداری ها است.

وی با انتقاد از عدم حمایت دولتی در سه سال اخیر افزود: در گذشته تسهیلات ارزان قیمت می دادند و دامدار با تمدید تسهیلات و تامین سرمایه در گردش، به تولیدش ادامه می داد ولی در این سه سال اخیر کمکی نشد و سررسید اقساط گذشته هم دست دامدار را خالی کرد.

علی نقی با اشاره به ضریب خوب اشتغال به نسبت سرمایه در دامداری اظهار کرد: در این 450 واحد دامداری ، 7هزار راس گوساله نگهداری می شود که هر واحد 2 نفر اشتغال زایی دارد.

وی ادامه داد: در صورت ادامه بی محلی و عدم کمک مالی به دامداری ها در واقع موجب بیکاری هزار نفر به صورت مستقیم و مشکل در  70درصد خانواده های این شهر می شویم.

این دامدار آوه ای تحریم را در این زمینه بی اثر دانست و گفت: تحریم از همان اول انقلاب اعمال شد و در جنگ تحمیلی بسیار سخت تر شد ولی هیچ وقت به دامداران بی توجهی نشد پس مشکل تحریم نیست چون در همین سه سال بخش کشاورزی وام های سنگین با سود 14 تا 16 درصد دریافت کردند.
 

کاهش سبوس یارانه ای دامداران در دولت امید/ بیکاری قریب الوقوع 70 درصد جوانان آوه ای
وی با انتقاد از تخصیص 90درصد تسهیلات آوه به بخش کشاورزی افزود: در صورتی که ضریب اشتغال دامداری در واحد سرمایه نسبت به بخش کشاورزی آوه بیش از 10 برابر است.

علی نقی با اشاره به توزیع نامناسب خوراک دام بیان کرد: قبلا سبوس یارانه ای را مستقیم در اختیار دامدار قرار می گرفت ولی حالا سبوس را به 2 کارخانه فراوری می دهند و تنها دامداران خاصی از این خوراک بهره مند می شوند و سایر دامداران در همان روز اول مراجعه با جواب " تمام شد" مواجه می شوند در صورتی که کارخانه با ظرفیت 50 تن چطور می تواند در همان روزهای اول 300 تن کنسانتره را تولید و توزیع کند.

وی با بیان اینکه 150 پرونده دریافت وام بی اعتبار باقی مانده است، شرح داد:  این حجم بیکاری جوانان یک شهر در اثر عدم تسهیلات و تعطیلی واحدهای تولیدی موجب بروز نابهنجاری و گسترده شدن عوارض اجتماعی می شود.

این عضو شورای شهر آوه، تغییر کاربری را دیگر مشکل دامداری ها عنوان کرد و افزود: قبل از تبدیل آوه به شهر بنیاد مسکن روستایی از واحدهای دامداری  برای تعییر کاربری زمین ها و اضافه شدن به طرح هادی دعوت کرد که 200 پرونده تشکیل شد ولی به دلیل نبود زمان کافی و تاخیر در روند ،  کاربنیاد مسکن نیمه کاره ماند و الان 3 دسته دامداری داریم:1- فسمت های قهوه ای که به طرح هادی اضافه شدند. 2- قسمت هاشورزده که در کمیسیون تصویب شده ولی متقاضی پول الحاق را نپرداخته است. 3- قسمت سفیدرنگ که تعیین تکلیف نشده است و همین موجب برخورد با ساخت و ساز دامداری ها شده است.

وی گفت: اگر عدم حمایت تسهیلات از دامداران توسط دولت، 2سال دیگر ادامه یابد یک شهر نابود می شود، 70 درصد این شهر دامدار و با تهدید بدهکاری به بانک ها و بیکاری مواجه هستند اگر امروز دامدارها سرپا ایستادند بخاطر وام های قبل از سه سال اخیر و اندوخته خود است که در واقع از جیب می خورند.

علی نقی با بیان اینکه آوه در لبه نابودی است، افزود: صدای نابودی بزرگترین قطب دامداری استان مرکزی به گوش می رسد.
 
آوه روزانه 70 تن گوشت قرمز پایتخت را تولید می کند
وی با اشاره به حضور اولین امام جمعه این شهر بیان کرد: حضور امام جمعه در این شهر ولایتمدار، قوت قلبی برای دامداران شده است  تا در پیگیری مشکلات کمک حال مردم شود.

این کارآفرین نمونه آوه ای با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی ادامه داد: این شهر الگوی اقتصاد مقاومتی است و روزانه 70 تن گوشت قرمز پایتخت را تولید می کند.

وی اظهار کرد: در این شهر با سرمایه کم،  یک شغل و محصول غذایی ایجاد می شود در واقع یک جوان با 20میلیون تومان برای خود در محل زندگی  شغل ایحاد می کند و در تولید جامعه و امنیت غذایی موثر است.

این فعال اقتصادی از دولت در خواست کرد در پسابرجام با توجه به نویدی که رییس جمهور برای رونق اقتصادی در سال 95 دادند توجه و نگاه ویژه ای به دامداری ها کنند و با اعطای تسهیلات مانع از ایستادن چرخ تولید دامداری در آوه شوند.

علی نقی افزود: می دانیم تحریم تا حدی در شرایط اقتصادی دولت موثر بوده است ولی مدیریت ناصحیح و عدم توزیع مناسب اعتبارات بین  بخش کشاورزی  و دامداری بر این مشکل دامن زده است وگرنه در همین سه سال اخیر بخش کشاورزی تسهیلات گرفت.
 
غرق شدن صنعت، کشاورزی و دامداری در رکود پسابرجامی
حال با این اوصاف، مسئولان کشوری در حالی از آفتاب تابان برجام سخن می گویند که بسیاری از کاخانجات و تولیدکنندگان استان مرکزی با رکود مواجه اند. واگن پارس، هپکو، کمباین سازی، شرکت شهرک های صنایع استان و همچنین کابل سازی تک از جمله صنایعی هستند که تا چند سال گذشته با بهره گیری از دانش بومی گوی رقابت را از تولید کنندگان خارجی ربوده بودند اما اکنون با مشکلات زیادی از جمله کمبود نقدینگی، عدم سفارش جدید و اعتصاب کارگران به دلیل عدم حمایت دولت و واردات بی رویه کالاهای خارجی روبه رو شده اند.
 
در زمینه کشاورزی نیز بزرگترین خسران که فریاد بسیاری از فعالان اقتصادی را بلند کرد، دفن 1700 تن سیب زمینی برای جلوگیری از تنظیم بازار! بود.
 
با این توضیحات می توان گفت نه تنها در عرصه صنعت بلکه در زمینه کشاورزی و دامداری نیز در دوران برجام و پسا برجام وضعیت مناسبی قرار نداریم و آفتاب تابان برجام هم قدرت آنچنانی برای رفع سو تدبیر دولت در این زمینه ها را ندارد.
 

انتهای پیام/ راه دانا
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 429306
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *