تعطیلی گسترده کارخانه‌های فرش یزد/ صنعت فرش استان یزد رو به نابودی است

26 اسفند 1394 ساعت 12:34

صنعت فرش یزد صنعت دیرپایی است که با کیفیت خوبی که دارد در کشور برای همگان شناخته شده است و با بزرگان این صنعت در ایران رقابت می‌کند اما اکنون این صنعت نیز گرفتار رکود و نبود سرمایه شده و در سکوت با تعطیلی گسترده مواجه شده است.


به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از یزد آوا؛ صنعت فرش یزد صنعت دیرپایی است که با کیفیت خوبی که دارد در کشور برای همگان شناخته شده است و با بزرگان این صنعت در ایران رقابت می‌کند اما اکنون این صنعت نیز گرفتار رکود و نبود سرمایه شده و در سکوت با تعطیلی گسترده مواجه شده است.
صنعت فرش؛ صنعتی گران/ نبود سرمایه در گردش، عمده مشکل صنعت فرش یزد
محمد حسین آبایی مدیرعامل شرکت فرش کبیر یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، عمده ترین مشکل صنعت فرش یزد را کمبود نقدینگی و نبود سرمایه در گردش اعلام کرد و گفت: صنعت فرش، صنعت گرانی است، ماهیانه تقریبا به 20 میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارد که تأمین آن غیر ممکن است.

 
وی ادامه داد: از زمانی که فرش بافته می‌شود تا زمانی که به دست مشتری برسد و پول آن برگردد حداقل 6 ماه تا یک سال طول می‌کشد و قبلا با خرید قسطی مواد اولیه و الیاف که داشتیم مشکلی از این نظر وجود نداشت ولی اکنون باید مواد اولیه و الیاف را نقد بخریم و حداقل 6 ماه منتظر بمانیم تا سرمایه مان برگردد که اصلا صرفه اقتصادی ندارد.
بی نصیب ماندن صنعت فرش از حمایت‌های دولتی
آبایی با بیان اینکه میزان تولید ما نسبت به گذشته نصف شده است، افزود: به دلیل رکود، بازار فرش فروشی نداشته است و چون فرش یک کالای تجملی به حساب می‌آید و از ضروریات زندگی نیست، مردم به خرید آن اقدام نکردند و فرش را در اولویت خرید قرار ندادند.

 
این صنعتگر با انتقاد دولت در عدم حمایت از صنعت فرش گفت: علیرغم حمایت های ویژه ای که دولت از صنعت خودرو دارد اما هیچگونه حمایتی از صنعت فرش نداشته است و علاوه بر اینکه صادرات فرش با مشکل مواجه است، واردات فرش از ترکیه و چین نیز مشکل دیگری برای این صنعت است.
صنعت فرش یزد؛ رو به نابودی
وی با اذعان به اینکه  با وضعیت کنونی صنعت فرش استان در حال نابودی است و چیزی از آن باقی نمانده است و تا چندین سال آینده دیگر نمی‌توانند رقابتی داشته باشند، تصریح کرد: شرکت فرش باستان یزد نمونه‌ای از شرکت‌های فرش یزد است که با آن سابقه و شهرت زیاد تعطیل شده و حتی دستگاه‌های آن هم به فروش رفته است و تنها چند شرکت فرش در استان یزد توانسته اند آن هم به سختی خود را سر پا نگهدارند.

 
این تولید کننده فرش با بیان اینکه 15 سال پیش صنعت فرش صنعت سودآوری بود و تقریبا 60 درصد سود به همراه داشت اما اکنون می توان گفت سودی ندارد، افزود: سرمایه گذاران حاضر نیستند پول خود را در صنعت فرش خرج کنند چون صرفه اقتصادی ندارد و مدیران شرکت‌های فرش نیز ترجیح می‌دهند شرکت را تعطیل و با سپرده کردن پول آن در بانک از بهره آن استفاده کنند.

 
آبایی حمایت دولت از صنعت فرش را ضروری دانست و اضافه کرد: زمانی که یک صنعت بتواند فعالیت داشته باشد اشتغال زایی ایجاد خواهد شد و قشر عظیمی از مردم می‌توانند در آن مشغول به کار باشند و باری از دوش دولت برداشته خواهد شد و از این جهت دولت باید با ارائه تسهیلات بانکی و تامین مالی از آنها حمایت کنند.
 
تعطیلی وسیع کارخانه‌های فرش یزد/ صنایع کشور متحمل هزینه‌های زیاد
توحیدی دبیر انجمن فرش استان نیز در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا با اشاره به مشکلات صنعت فرش در استان یزد گفت: صنعت فرش استان بیشتر با مشکلات دولتی از جمله مالیات و بد قولی در زمینه پرداخت مابه التفاوت یارانه حامل‌های انرژی و مشکلات تحریم مواجه است.

 
وی نبود تسهیلات بانکی و بهره زیاد آنها برای صنایع و دریافت مالیات بر ارزش افزوده را دیگر مشکلات صنعت فرش عنوان و تصریح کرد: جدا از تحریم‌های خارجی صنایع کشور با تحریم داخلی و تحمیل هزینه‌های گزاف بر آن و رکود شدید مواجه است و این موجب تعطیلی وسیعی از صنایع از جمله صنعت فرش استان شده است.
انتهای پیام/


کد مطلب: 429411

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/429411/تعطیلی-گسترده-کارخانه-های-فرش-یزد-صنعت-استان-رو-نابودی

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir