۰

تقویت ساخت و ساز تنها راه خروج مسکن از رکود/ تسهیلات مسکن باید در اختیار سازندگان قرار گیرد

با شروع سال جدید عده ای از کارشناسان معتقدند بازار مسکن امسال از رکود خارج خواهد شد اما عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که برای تحقق چنین موضوعی تسهیلات مسکن باید به بخش ساخت و ساز تعلق بگیرد.
تقویت ساخت و ساز تنها راه خروج مسکن از رکود/ تسهیلات مسکن باید در اختیار سازندگان قرار گیرد
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از بازار مسکن در سال گذشته همواره در رکود به سر می برد اما با شروع سال جدید عده ای از کارشناسان معتقدند که این بازار امسال از رکود خارج خواهد شد و عده ای دیگر نیز چنین ادعایی را رد می کنند، با این حال عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که برای تحقق چنین موضوعی تسهیلات مسکن باید به بخش ساخت و ساز تعلق بگیرد.
البته سیاست های اقتصادی دولت نیز در رکود حاکم بر اقتصاد کشور در سال گذشته نیز بی تاثیر نبوده است اما رکود بخش مسکن هم تاثیر بسزایی در این جریان داشته است.
با این حال رئیس اتحادیه املاک تهران اذعان داشته که در 6 ماهه اول امسال، فاز اول خروج از رکود مسکن اجرایی خواهد شد و در 6 ماهه دوم میزان خرید و فروش ها در این بخش به حدی خواهد رسید که می توان گفت در این دوره رونق به بازار مسکن باز خواهد گشت.
وی طی مصاحبه ای در رابطه با وضعیت قیمت ها در 6 ماهه دوم اعلام کرد که این خروج از رکود و بازگشت رونق به بخش مسکن به معنای افزایش قیمت ها و گرانی مسکن نخواهد بود و بر خلاف اینکه بازگشت رونق در کشور ما همیشه مترادف با گرانی بوده این بار چنین موضوعی صدق نخواهد کرد و قیمت ها به همین صورت باقی خواهد ماند.
حامد مظاهریان معاون وزیر راه نیز طی مصاحبه ای بازار مسکن را آماده خروج از رکود خواند و اظهار کرد: نرخ تورم ۱۲ درصدی بیانگر این است که قیمت واقعی مسکن کاهش نسبی پیدا کرده و بازار آماده خروج از رکود است.
وی افزود: سال گذشته، سال طراحی نظام تامین مالی مسکن در دهه های آینده بود که شامل تغییر نگرشی در نظام تامین مالی است و از این به بعد اتکای اصلی بر مبنای رژیم پس انداز است تا بانکها ۵۰درصد قیمت مسکن راتسهیلات دهند.
مظاهریان با بیان اینکه ارایه تسهیلات به شرطی است که زوجین پس انداز کنند و متقاضی وام باشند، گفت: امسال مردم توان مالی بیشتری برای خرید خواهند داشت و رکود بخش مسکن برطرف می شود.
اما با تمام این گفت ها عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نظری خلاف رونق بخش مسکن دارد و معتقد است که سال آینده هم با وجود پیگیری همین سیاست های قبلی وضعیت بازار مسکن به همین شکل باقی خواهد ماند.
ناصر عاشوری در گفت و گو با خبرنگار «رازق» در تشریح این مطلب اظهار کرد: با توجه به سیاست های دولت در بخش مسکن و تسهیلاتی که برای این بخش در نظر گرفته شده است ممکن است تصور افکار عمومی از این بازار این باشد که مسکن دچار تحولات مثبتی خواهد شد اما به نظرمن بهتر است دولت تدبیری بیاندیشد و این تسهیلات را به بخش ساخت مسکن منتقل کند.
وی با عنوان اینکه سالانه چیزی حدود 1.5 میلیون مسکن نیاز داریم و بحث عرضه و تقاضا یکی از ابتدایی ترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود، افزود: چنانچه که ما بتوانیم حوزه ساخت مسکن را تقویت کنیم به دنبال آن مشاغل موقت و فصلی شکل خواهد گرفت و در ادامه با رونق صنعت مسکن بیش از 200 صنعت وابسته به این حوزه رونقق خواهد گرفت که در نتیجه با چنین وضعیتی هم بخش بزرگی از صنایع کشور از رکود خارج خواهد شد و هم اینکه خرید مسکن تسهیل خواهد شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به اینکه تسهیلات مسکن باید در اختیار سازندگان و تولید کنندگان مسکن قرار بگیرد، بیان کرد: تسهیلاتی که در اختیار سازندگان مسکن قرار می گیرد عینا به مصرف کنندگان و خریداران مسکن باز خواهد گشت چرا که با تولید مسکن و رقابتی شدن فضای بازار تولید کنندگان سعی می کنند تا مسکن های تولید شده خود را با حاشیه سود کمتر به مصرف کنندگان و خریداران واقعی عرضه کنند.
عاشوری با بیان اینکه در سال جاری هم اگر وضعیت فعلی بر بازار مسکن حاکم باشد، شاهد رونقی در این بخش نخواهیم بود، عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم بازگشت رونق دوباره را به بازار مسکن شاهد باشیم باید دولت و بانک ها تمام توان تسهیلاتی خود را روی بخش ساخت مسکن سرمایه گذاری کنند که به دنبال آن این تسهیلات به خریداران منتقل می شود و در حقیقت بازار مسکن از رکود خارج خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه وقتی تسهیلاتی را برای ساخت مسکن نمی دهیم تعادل عرضه و تقاضا را در این بخش به هم می ریزیم، گفت: در چنین شرایطی بازار تعادل خود را از دست خواهد داد به این معنی که خریدار در بازار وجود دارد در حالی که تولید و عرضه ای در بازار نیست.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: با وجود این شرایط رکود را به دنبال خواهیم داشت چرا که میزان تقاضا از عرضه پیشی خواهد گرفت و قیمت ها افزایش پیدا خواهد کرد و از طرفی دیگر فروشندگان مسکن حاضر نیستند تا مسکن های تولید شده خود را با سود پایین به فروش برسانند.
عاشوری در پایان با عنوان اینکه جامعه هدف ما در بخش مسکن باید قشر متوسط جامعه و مسکن اولی ها باشند، خاطر نشان کرد: برای تحقق این موضوع تنها راه اختصاص تسهیلات به بخش ساخت و ایجاد فضای رقابتی برای فروش با حاشیه سود کمتر باشد.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب: 430066
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *