۰

98 درصد مردم روستای دل بیکار هستند/ مسئولین سروآباد روستای دل را فراموش کرده اند

نبود بودجه یکی از بهانه های اصلی مسئولین جهت عدم پیشبرد طرح های اقتصادی و عمرانی در روستای چند هزار ساله دل است.
98 درصد مردم روستای دل بیکار هستند/ مسئولین سروآباد روستای دل را فراموش کرده اند
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از کُردتودی، یکی از اهالی روستای دل شهرستان سروآباد با بررسی مشکلات اقتصادی و عمرانی این روستا از مسئولین درخواست کرد نسبت به رفع این مشکلات که باعث بیکاری و مهاجرت اهالی روستا شده است ، اقدامات لازم را انجام دهند.
 
مهاجرت به شهر به دلیل نبود اشتغال و کمبودها
روستای دل در 34 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سروآباد قرار گرفته و جمعیت آن  هزار نفر است و تاریخی به قدمت چند هزار ساله دارد و اهمیت تاریخی این روستا گزینه مناسبی برای جذب گردشگران خواهد بود.

ماندگاری مردم در روستاها تنها منوط به داشتن امکانات رفاهی و اقتصادی مناسب از جمله اشتغال، رفاه، امکانات بهداشتی و دیگر موارد است، تا منجر به پایداری زندگی در آن روستا شود.

متاسفانه روستای دل به دلایلی که در زیر به آن ها اشاره خواهد شد جمعیت آن با کاهش مداوم روبه رو است و سال به سال از امیدواری مردم نسبت به ماندگاری در زادگاهشان کاسته می شود و مجبور به ترک دیار و سرزمین مادری خود می شوند.
 
مهم ترین نیازهای بشر داشتن شغل مناسب و آبرومندانه جهت تامین مخارج زندگی می باشد. متاسفانه مردم روستای دل به گیوه بافی یا کلاش بافی مشغول بوده اند و به دلایل گوناگونی مانند وضعیت نامناسب اقتصادی، اقلیم کردستان که قطب اصلی خریداران گیوه بود، در کش و قوس بی تدبیری این منبع درآمدی از مردم سلب شده و 98 درصد مردم روستای دل در حال حاضر بیکار هستند.
 
یکی از اهالی روستا با بیان اینکه راهکارهای برون رفت از این وضعیت در صورت وجود تدبیر و اقدام کارشناسانه منجر به کاهش مهاجرت ها می شود، گفت: به دلیل موقعیت مناسب روستای دل و قرار گرفتن در جوار رودخانه ی سیروان و همچنین داشتن زمین های فراوان و حاصلخیز می تواند تبدیل به مجری طرح باغداری شود.

نبود بودجه یکی از بهانه های اصلی مسئولین در این راستا جهت پیشبرد اهداف توسعه ای در این روستا می باشد. اگر در این خصوص جذب اعتبار شود می توان مهم ترین دغدغه های مردم را سلب کرد و در خصوص اشتغال زایی در این روستا گام مثبتی برداشت.

در میان روستاهای اطراف؛ روستای دل، تنها روستای ست که از یک ریال بودجه و اعتبارات جهت اشتغال زایی سهم نبرده است.

این اهل روستای دل افزود: روستای رودبار طرح باغداری، روستای دلمرز طرح باغداری، روستای جولانده و دیوزناو شیلات، روستاهای ژریژه و دکانان با جمعیت های زیر صدنفری صاحب گاز هستند، در این میان روستای دل هیچ گونه بودجه و اعتباری جهت آبادانی را به ارث نبرده است.

در سال های اخیر دو پروژه مجتمع آب رسانی و جاده در این روستا مطرح شد که در حال حاضر معلق مانده است، روستای دل  صاحب یکی از منابع آب شرب معدنی در شهرستان سروآباد می باشد ولی متاسفانه پروژه ی آب رسانی به دلایل نامعلوم متوقف شده است و هنوز مردم در تامین آب آشامیدنی در مشکل و سختی به سر می برند، و در حوزه راه و جاده که می تواند از عوامل بازدارنده در مهاجرت مردم به شمار آورد، همچنان محروم به سر می برد.
 
جاده ی روستای ژریژه به دل و دلمرز که در مراحل زیر سازی به سر می برد به بهانه ی نبود بودجه از کیفیت آن کاسته شده و به شکل اولیه ی خود بازگشته است که امیدواریم در سال آینده این مشکل هم با همت مسئولین مربوطه رفع شود.
 
یکی دیگر از اهالی روستا  با بیان اینکه فاصله ی روستای دل تا لوله ی اصلی گازرسانی کمتر از 8کیلومتر می باشد لذا باید مسئولین در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند و مسئولین مربوطه با همکاری و سازش همدیگر این مشکل و دیگر مشکلات دل نشینان را حل کنند.

مشکلات مهم  دیگری که در این روستا وجود دارد نبود فاضلاب و امکانات بهداشتی در روستای دل می باشد که از عوامل اصلی مهاجرت مردم به شهرها و ترک دیار آنها به شمار می رود.

روستای دل از روستاهای بزرگ سروآباد است که تاثیر مهمی از نظر بازار خرید اقلام سروآباد داشته و مرکز خوبی برای توسعه اقتصادی این شهر بوده است. 

گردشگری و جذب توریست 

روستای دل و روستاهای اطراف می توانند جهت جذب توریست گزینه ی مناسب باشند. متاسفانه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی تنها فکر می کنند که اورامانات؛ فقط گردنه ی ژالانه و تته است.
 
با اطلاع رسانی کم و ناشناخته ماندن مناطق مختلف از جمله روستای دل و دیگر روستاهای اطراف، در جذب گردشگر و تقسیم برابر آن در تمام نقاط ناموفق عمل شده است.

اگر پروژه ی جاده ی دل رودبار به عباس آباد عملی شود از نظر آبادانی و ارتباط با شهر پاوه و اورامانات با این منطقه  برای تمام شهرستان سروآباد از نظر اقتصادی نتایج مثمرثمر خواهد داشت.
 
پروژه ی پاراگلایدر سایت هیشور- رودبار

این سایت که از نظر کارشناسان و صاحب نظران این ورزش در خاورمیانه بی رقیب خواهد بود با برنامه ریزی درست و اختصاص بودجه و اعتبار و مطالعه بر روی این طرح می تواند در جذب توریست خارجی و گردشگر داخلی و آبادانی برای شهرستان سروآباد مهم واقع شود.

امیدوارم مسئولین شهرستان سروآباد با بصیرت کافی و نگاه بدون تبعیض در اختصاص بودجه و اعتبارات لازم به مناطق مختلف مانع از مهاجرت مردم به شهرها شوند.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 430068
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *