۰

نیاز تحول ساختاری در اقتصاد، انقلابی عمل کردن یعنی متفاوت از گذشته عمل کردن است

رئیس دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اگر بخواهیم یک تحول ساختاری و شرایط رقابتی در اقتصاد اتفاق بیافتد و تعریف شود، باید به گونه ای متفاوت از گذشته عمل کنیم تا بحث کاهش بهره وری و نبود مشارکت یا کمبود آن در فعالیت های اقتصادی، بحث اتکای بسیار قابل توجه درآمد دولت به نفت همچنان باقی نباشد.
نیاز تحول ساختاری در اقتصاد، انقلابی عمل کردن یعنی متفاوت از گذشته عمل کردن است
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هرمز با اشاره به شعار سال 95 «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» ،اظهار کرد: مقام معظم رهبری انقلابی عمل کردن را لازمه رسیدن به یک اقتصاد درون زا عنوان کردند؛ اما بحث انقلابی عمل کردن مربوط به بندهایی از اقتصاد مقاومتی است که مدیریت سنگینی را می طلبد و چنانچه این مدیریت علی حده نسبت به مدیریت معمول اعمال نشود، ما در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی دچار مشکل می شویم.
 
وی اضافه کرد: اگر بیشتر به بندهای اقتصاد مقاومتی دقت کنیم، برخی از بندهایش مستلزم این است که مدیریت خاصی در مورد اقدامات عملیاتی آن اجرا شود. بنابراین وقتی گفته می شود انقلابی عمل کردن باید در دستور کار قرار گیرد، یعنی اگر شرایط معمول در مورد برخی بندهای از اقتصاد مقاومتی اجرا شود به نتیجه عملی مطلوب منجر نخواهد شد. از جمله بحث اقتصاد بدون نفت، بحث متکی کردن اقتصاد بر یک نظام مالیاتی کارا، بهبود بهره وری و مردمی کردن اقتصاد که در یک شرایط معمول اقدام عملی جدی برای آن به دنبال نخواهد داشت.
 
 
صادقی شاهدانی بیان داشت: آنچه مسلم است اینکه می بایست یک برنامه عملیاتی برای مجموعه سیاست های اقتصاد مقاومتی که حدود 2 سال از عمرش می گذرد، در دستور کار قرار گرفته، روی صحنه می آمد و نتایج لازم خود را می گرفت اما اقتصاد ما به جهت وجود مشکلاتی که طی دهه های مختلف داشته است و از کاهش بهره وری، اتکای درآمدهای دولت به نفت و نبود یک نظام مالیاتی کارا رنج می برد همین ها سبب بروز شکاف هایی در بدنه اصلی اقتصاد کشور شده است.
 
رئیس دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه این شکاف ها و کاستی ها طی سالیان متمادی، همراه اقتصاد ایران بوده و آن را رها نکرده است ، تصریح کرد: اگر شرایط معمول می توانست اقتصاد را از این وضعیت خارج کند، دیگر نیازی به انقلابی عمل کردن نبود ، اما وقتی مشاهده می کنیم که شکاف های درآمد مالیاتی و کاهش بهره وری و حتی شکاف مردمی کردن اقتصاد وجود دارد اگر یک جریان جدی و انقلابی پشت سرش نباشد همچنان در سال های آینده هم این شکاف ها مهمان اقتصاد خواهد بود و تا زمانی که این شکاف ها وجود داشته باشد و ما یک جریان انقلابی را در کنار آن تعریف نکنیم، نمی توانیم ساختار اقتصاد را دچار تحول کنیم و به تعبیر برخی از متخصصین شرایط رقابتی را برای آن رقم بزنیم.
 
وی اظهار کرد: اگر بخواهیم یک تحول ساختاری و شرایط رقابتی در اقتصاد اتفاق بیافتد و تعریف شود، باید به گونه ای متفاوت از گذشته عمل کنیم تا بحث کاهش بهره وری و نبود مشارکت یا کمبود آن در فعالیت های اقتصادی، بحث اتکای بسیار قابل توجه درآمد دولت به نفت همچنان باقی نباشد.
 
صادقی شاهدانی ادامه داد: انقلابی عمل کردن به آن معناست که می بایست متفاوت از گذشته عمل کنیم تا شکاف هایی که عنوان کردم در سال های آتی مهمان اقتصاد نباشد تا بتوان هر چه سریعتر این مسائل که در سیاست های اقتصاد مقاومتی ذکر شده را تحقق ببخشیم برنامه عمل برای آن تنظیم و نتایج ملموسش را در صحنه اقتصادی مشاهده کنیم و این نتایج ملموس به شکل کاهش بیکاری، ایجاد قدرت صادراتی برای کشور و رفاه قابل قبول برای مردم کشور است و اگر یک جریان انقلابی پشت سر آن نباشد که بتوان صحنه عمل اقتصادی را متفاوت از گذشته رقم بزنیم، طبیعی است که باز هم در سال های آینده شاهد شکاف بهره وری نهاده های تولید، شکاف درآمد دولت و شکاف مشارکت مردم در مقایسه با شکاف مشارکت دولت در اقتصاد خواهیم بود .
 
وی اضافه کرد: طبیعی است که بدون یک جریان انقلابی  اقتصاد مقاومتی به یک تحول ساختاری قابل قبول رهنمون نمی شود و ما نمی توانیم اقتصاد را به نکته قابل قبول خود هدایت کنیم.
 
رئیس دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) ادغان کرد: انقلابی عمل کردن یعنی اگر یک مفهومی به نام شکاف بهره وری نهاده ها در تولید داریم، این مفهوم را اولا خیلی خوب متوجه شده و به درک درستی از آن برسیم؛ اگر بحث اقتصاد مردمی یا مردمی کردن اقتصاد مطرح است درک درستی از آن داشته باشیم و به این نتیجه برسیم که مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی به جهت جو اقتصاد دولتی در سال های اخیر قابل قبول نبوده و مردم آن طور که باید و شاید در فعالیت های اقتصادی مداخله داده نمی شدند.
 
وی با اشاره به دومین مولفه و مشخصه انقلابی عمل کردن ، گفت: انقلابی عملی کردن به این معناست که  اگر مسئله ای را می شناسیم، نسبت به آن دغدغه مند باشیم که به هر شکلی هست، حساسیت لازم برای حل آن را در خود ایجاد کنیم و ما وقتی صحبت از انقلابی عمل کردن می کنیم یعنی فهم درستی از آن داشته باشیم و به معنای داشتن دغدغه لازم نسبت به رفع شکاف های مربوط است.
 
صادقی شاهدانی اضافه کرد: گاهی ما نسبت به مطالب و شکاف ها و نارسایی های اقتصادی فهم درستی داریم ولی اعتقاد راسخ و دغدغه لازم را برای حل این معضلات نداریم و انقلابی عمل کردن یعنی اینکه من متخصص اقتصادی علاوه بر اینکه فهم درستی از مسائل دارم، دغدغه لازم را هم به عنوان یک تصمیم گیر و سیاستگذار برای رفع آن داشته باشم.
 
وی سومین مشخصه انقلابی عمل کردن را شناخت شکاف لازم دانست و افزود: پس از اینکه شکاف لازم را شناختیم و دغدغه مندی لازم را در خود ایجاد کردیم، دنبال این باشیم یک برنامه عملیاتی طراحی کنیم و مطابق یک دوره زمانی قابل قبول سعی کنیم این مشکل را برطرف کنیم ولی اگر این برنامه عملیاتی گام های لازم و درستی را تعریف نکند و ما به مثابه برخی برنامه های عملیاتی که تعریف می شود، آنچه برخی ناظرین و متخصصین اقتصادی معتقدند برخی از این برنامه ها در صحنه عمل آنطور که باید و شاید پیاده سازی نمی شود. بنابر این باید یک برنامه عملیاتی را برای سیاست های اقتصاد مقاومتی تنظیم کنیم و سعی کنیم پیاده سازی شده و به منصه ظهور برسد.
 
رئیس دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) مولفه چهارم انقلابی عمل کردن را برنامه عمل را طراحی کردن دانست و خاطر نشان کرد: روی این پیاده سازی و اجرایی نمودن برنامه عمل، تمام وسع خود را نیز مبذول داریم و باید سعی کنیم ارزیابی لازم را از این برنامه عملیاتی داشته باشیم و گاهی ما برنامه عملیاتی را طراحی و سعی می کنیم به منصه ظهور برسد ولی ارزیابی از آنچه در واقعیت عینی اتفاق افتاده نخواهیم داشت.
 
صادقی شاهدانی تصریح کرد: ما اگر بخواهیم انقلابی عمل کنیم لازمه آن این است که بازخوردهای صحنه عینیت را نسبت به آنچه در برنامه گفته ایم مورد کنکاش قرار دهیم و نظارت های لازم را داشته باشیم و اعمال نظارت های لازم روی برنامه عملیاتی کار بسیار سختی است و ممکن است با منافع عده ای در تعارض باشندکسانی که دوست ندارند برنامه های عملیاتی پیاده سازی شوند و منافع مادی آنها تحت الشعاع قرار گیرد ولی اگر انقلابی عمل کردن در دستور کار ما قرار گیرد هیچ ابایی نخواهیم داشت که نظارت های دقیق و منسجم خود را نسبت به برنامه های عملیاتی داشته باشیم و کم کاری های اجرایی آن را عنوان کنیم.
 
وی پنجمین مولفه و مشخصه انقلابی عمل کردن نقاط ضعف و عدم پیاده سازی و مورد بررسی قرارگیری برنامه عملیانی دانست و افزود: باید دید که چه شده که ما نتوانستیم برنامه عملیاتی را پیاده سازی کنیم و در واقعیت عینی نتایج قابل قبولی از آن بگیریم. کنکاش های لازم برای یافتن نقاط ضعف از مولفه های مهم انقلابی عمل کردن در حوزه اقتصاد به شمار می رود.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب: 430074
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *